تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : ورزش
لینک : econews.ir/5x3736509
شناسه : 3736509
تاریخ :
بازیکن سالاری در تیم ملی وجود داشت/ دیگر زمان آزمون و خط نیست اقتصاد ایران: سرمربی تیم والیبال سایپا گفت: والیبال ایران در تمامی دوره‌ها در رده نوجوانان و جوانان از نظر نظم و انضباط مشکلی ندارد اما اما در رده بزرگسالان در دوره گذشته بازیکنان خودمحور بودند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

محمد ترکاشوند در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره قهرمانی تیم ملی والیبال جوانان در آسیا گفت: کسب سومین قهرمانی در آسیا برای تیم والیبال جوانان اتفاق بزرگی است. این پیروزی‌ها و موفقیت‌ها باعث رشد و پیشرفت می‌شود. البته کار در رده‌های پایه به مراتب راحت‌تر از رده بزرگسالان است. والیبال ایران در تمامی دوره‌ها در رده نوجوانان و جوانان از نظر نظم و انضباط هیچ مشکلی ندارد اما در رده بزرگسالان شرایط به این صورت نیست و مخصوصاً در دوره گذشته بازیکنان در رده بزرگسالان رها شده و خودمحور بودند.

بازیکن سالاری در رده سنی بزرگسالان وجود داشت

وی گفت: متأسفانه بازیکن سالاری در رده سنی بزرگسالان وجود داشت و اگر همین طرز تفکر که در رده‌های پایه وجود داشت در بزرگسالان هم ادامه پیدا می کرد شرایط خیلی متفاوت می‌شد. این مشکلات از گذشته بوده و گریبان‌گیر همه تیم‌ها شده است. به مؤمنی مقدم بابت این قهرمانی تبریک می‌گویم او در این سه سالی که هدایت تیم جوانان را برعهده داشته تیم خوبی تربیت کرده است.

ترکاشوند عنوان کرد: البته من در رده جوانان معتقدم نباید به دنبال نتیجه و قهرمانی باشیم، مهم این است خروجی این دو تیم‌ها مؤثر باشد. باید خروجی این تیم‌ها به این منجر شود که بازیکنان خوبی به تیم بزرگسالان تحویل بدهند و با سیستم یکسان کار کنند. این طور نباید باشد که هر بازیکنی با روش یکسان یک مربی کار کنند. باید این بازیکنان با یک روش خاص در رده پایه کار کنند تا در بزرگسالان دیگر این دغدغه برای سرمربی وجود نداشته باشد که نوع والیبال بازی کردن بازیکن را تغییر بدهند یا اینکه به لحاظ تکنیک روی او کار کنند.

امیدوارم روزهای خوب والیبال با جوانان تکرار شود

سرمربی والیبال سایپا گفت: خدا را شکر مربیان نسل رده‌های پایه به روز هستند؛ آن‌ها والیبال را خوب بازی می‌کردند و حتی همین سرمربی تیم چین از بازیکنان تیم ملی جوانان والیبال تعریف کرد و از آن‌ها به عنوان نسل قدرتمند والیبال یاد کرده بود. امیدوارم این جوانان به تیم بزرگسالان اضافه شوند و روزهای خوب والیبال را دوباره تکرار کنند.

ترکاشوند در واکنش به اینکه این بازیکنان باید حفظ شوند تا در آینده کمک حال والیبال ایران باشند، گفت: گاهی اوقات برخی انتخاب‌ها از دسترس بازیکن خارج است. بازیکنان خودشان نباید انتخاب‌های داشته باشند که به آنها آسیب برساند. آن‌ها باید تیم‌هایی را انتخاب کنند که بتوانند در آن‌جا رشد کنند و شانس بازی کردن داشته باشند. در دوره‌های قبل ما بازیکنانی داشتیم که به خاطر همین انتخاب‌های نادرست موقعیت زیادی برای آن‌ها پیش نیامد و به راحتی کنار رفتند. علاوه بر این موارد سبک زندگی حرفه‌ای برای یک بازیکن هم اهمیت زیادی دارد.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی بازیکنان با رفتار غیرحرفه‌ای و انتخاب‌های نادرست عمر ورزشی خود را هدر می‌دهند. طبیعتاً برای حفظ این نسل همه این موارد نیاز است که رعایت شود. اگر این بازیکنان تفکر حرفه‌ای داشته باشند و به حضور در المپیک و مسابقات جهانی فکر می‌کنند باید انتخاب‌های هوشمندانه داشته باشند تا رؤیای خود را به واقعیت تبدیل کنند. البته که نیاز است بدانیم رؤیای خود این بازیکنان تا کجاست! گاهی وقت‌ها به همین حضور در مسابقات آسیایی بسنده می‌کنند. مجموعه این مسائل دست به دست هم می‌دهد که یک بازیکن به بازیکن بزرگ تبدیل شود. اگر هر کدام از این موارد رعایت نشود یک جای کار می‌لنگد.

والیبال دیگر زمان آزمون و خطا ندارد

ترکاشوند در مورد انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال گفت: در چند سال اخیر تیم ملی والیبال ایران ۵ تا ۶ سرمربی عوض کرد و این اصلاً خوب نیست. خیلی از تیم‌های مطرح دنیا معمولاً به یک سرمربی اعتماد و سال‌ها با او کار کردند. نمونه آن ژاپن که سال‌ها با فیلیپ بلین کار کرد. وضعیت والیبال به گونه‌ای است که دیگر زمان آزمون و خطا نیست و نباید بازگشت به عقب داشته باشیم. باید یک سرمربی خوب و طراز اول برای تیم انتخاب شود.

وی تأکید کرد: سرمربی جدید باید توانمندی‌های بالایی داشته باشد و اگر قرار باشد یک سرمربی دوباره در حد یک تا دو سال برای تیم ملی انتخاب شود باز هم اشتباه محض است و کار دشوار خواهد شد. شاید با این وضعیت در کوتاه مدت نتیجه بگیریم اما باز هم دوباره به جایگاه الان برمی‌گردیم. اگر این روند کمی با تأخیر انجام شود ایرادی ندارد ولی به نظرم انتخاب درست و هوشمندانه داشته باشند.

پس از پرداخت مطالبات بازیکنان تمرینات را شروع می‌کنیم

سرمربی تیم والیبال سایپا در مورد آخرین وضعیت این تیم در فصل نقل و انتقالات گفت: خدا را شکر تیم ما بسته شده و نفرات مورد نیاز را جذب کردیم. سه بازیکن تیم ملی حضرت‌پور، بربست و احمدی امسال در تیم ما حضور دارند. از بازیکنان قدیمی تیم ملی هم در ترکیب تیم داریم. خدا را شکر شرایط خوب داریم و تا چند روز دیگر تمرینات را شروع خواهیم کرد. سایپا از دوره های گذشته به لحاظ پرداختی مشکلاتی داشته و کار ما برای جذب اعتماد بازیکنان کمی سخت بود اما خدا را شکر همه این مسائل حل شده و بلافاصله پس از پرداختی بازیکنان و ثبت قراردادها از هفته جاری تمرینات را شروع خواهیم کرد.