تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3736474
شناسه : 3736474
تاریخ :
پرونده مَله خوسف برای ثبت جهانی ارسال شد اقتصاد ایران: بیرجند- مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی گفت: پرونده مَله خوسف، این پنبه ناب خراسان جنوبی برای ثبت جهانی ارسال شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، هادی شاه وردی صبح شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پرونده مَله خوسف برای ثبت جهانی ارسال شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی بیان کرد: فرهنگ، تمدن و تاریخ وسیله گفتگوی جوامع بشری محسوب می‌شود و تلاش برای ثبت جهانی مله در واقع تجلیل از هنر و اراده نیاکان این سرزمین است.

وی‌اظهار امیدواری کرد: بعد از ثبت جهانی توبافی روستای خراشاد، با ثبت جهانی مله بافی، حلقه دیگری از تمدن و هنر دست مردمان خراسان جنوبی به ثبت برسد.

دست بالای خوسف در حوزه میراث فرهنگی

شاه‌وردی بیان کرد: شهرستان خوسف به عنوان یک بسته گردشگری، صنایع‌دستی کشاورزی، سلامت، تاریخی و مذهبی در حوزه سه‌گانه صنایع‌دستی، میراث‌فرهنگی و گردشگری در سطح خراسان جنوبی قابلیت‌های زیادی دارد و بعد از مرکز استان، بیشترین اثر ثبت ملی متعلق به خوسف است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: مله یکی از افتخارات و نشان هویتی شهرستان خوسف است که پتانسیل‌های فراوانی در جذب گردشگر دارد و با توجه به اینکه شهرستان خوسف از جاذبه‌های گردشگری بسیاری بهره‌مند است می‌توان با توسعه گردشگری و صنایع دستی در کنار یکدیگر زمینه اشتغال و درآمدزایی را فراهم کرد.

فعالیت ۷۰ صنعتگر در حوزه مله

شاه‌وردی گفت: ۷۰ صنعتگر شهرستان خوسف در حوزه مله فعالیت دارند که با هنرمندی خود به ارزش افزوده این محصول کمک می‌کنند و ۶ هکتار سطح این شهرستان زیر کشت پنبه مله است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی اذعان کرد: برای رونق مله‌بافی نوآوری‌هایی نیز صورت گرفته و از آن در تولید انواع وسایل تزئینی و کاربردی و به صورت تلفیقی با سایر صنایع‌دستی منطقه استفاده می‌شود.

محصولات تولیدی از ماه باید بازار پسند باشد

شاه وردی افزود: لیکن محصولات تولیدی مله به دلیل کیفیت و اهمیت آن باید نفیس و بازارپسند در سطح جهان شود و هر گونه توسعه و نگاه به هنر ملی مله بافی در شهرستان خوسف باید براساس ایجاد ارزش افزوده باشد.

وی با بیان اینکه دبیرخانه شهر ملی مله در خوسف راه‌اندازی شده ادامه داد: برگزاری اولین جشنواره مله بافی در هفته فرهنگی این شهرستان، برگزاری مسابقات مله بافی و نخ ریسی مله، برگزاری دوره‌های تخصصی آموزش مله بافی، تهیه و ضبط مستندات از مله و …از جمله اقدامات انجام شده برای این صنعت است.