تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استانها
لینک : econews.ir/5x3736338
شناسه : 3736338
تاریخ :
١١ میلیون مشترک خانگی پاداش صرفه‌جویی برق گرفتند اقتصاد ایران: مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق گفت: در سال جاری ١١ میلیون مشترک با رعایت الگو و استفاده صحیح از برق، مشمول پاداش شده و بخشی از آنها قبض برق رایگان دریافت کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، عبدالامیر یاقوتی، مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق با اشاره به تفاوت مصرف بهینه برق و اسراف، گفت: اسراف، به معنی مصرف بیش از اندازه است ، به عنوان مثال سیستم سرمایشی اگر روی ٢٤ درجه باشد خوب است ولی اگر سیستم را روی درجه های پایین تر تنظیم کنیم و هنگام استراحت برای پیشگیری از بیماری از پتو استفاده شود، اسراف است.

وی با بیان اینکه درست مصرف کردن یک هنر است، افزود: حدود ٧٥ درصد از مشترکان اکنون کمتر از الگو و ١٥ درصد بین الگو تا ١.٥ برابر بالاتر مصرف می‌کنند و ٨ درصد  بین ١.٥ تا ٢.٥ برابر الگو مصرف برق دارند و تنها ٢ درصد  بیش از ٢.٥ برابر الگو مصرف می کنند.

یاقوتی در ادامه به بیان سهم هر بخش از مجموع مصرف برق کشور پرداخت و ادامه داد: ‌در مجموع ٧٥ درصد از مشترکانی که کمتر از الگو مصرف می کنند، ٥٥ درصد از مجموع برق مصرفی کشور را به خود اختصاص می دهند.

وی با بیان اینکه تنها اندکی صرفه‌جویی توسط مشترکان پرمصرف، برابر با تامین برق تعداد زیادی از مشترکان جامعه است، در خصوص نحوه مصرف برق توسط ٢ درصد فوق پرمصرف جامعه نیز اظهار داشت: فرهنگ خانواده، تجهیزات مورد استفاده مانند. کولرها  که براساس منطقه جغرافیایی انتخاب و درجه آن به درستی تنظیم شود، یخچال‌ها، وسایل صوتی و تصویری و... همگی از جمله دلایلی است که تعیین می‌کند یک مشترک در کدام پله قرار گیرد.

مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق عین حال گفت: انتظار نداریم مشترکانی که در مناطق معتدل زندگی می‌کنند، از کولر گازی استفاده کنند چرا که در صورت استفاده به احتمال زیاد جزو مشترکان پرمصرف قرار خواهند گرفت.

وی قدیمی بودن یخچال و فریزرها را به عنوان وسایلی که  به عنوان مصرف کنندگان دایمی برق شمرده می‌شوند، از دیگر دلایل مهم بالا رفتن مصرف برق توسط مشترکان عنوان و با تاکید براینکه توصیه می‌شود از وسایل پرمصرف برقی در ساعت‌های گرم روز و ابتدایی شب استفاده نشود، خاطرنشان کرد: ورود این وسایل به مدار موجب می‌شود سطح مصرف افزایش یابد در حالی که می‌توان ساعت بهره‌گیری از این وسایل را جابه جا کرد.

وی یادآور شد: در سال جاری ١١ میلیون مشترک با رعایت الگو و استفاده صحیح از برق، مشمول پاداش شده و بخشی از آنها قبض برق رایگان دریافت کرده‌اند.