تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3736281
شناسه : 3736281
تاریخ :
تهدیدکمیسیون اروپا علیه مجارستان بابت امتیاز ویژه برای روسیه اقتصاد ایران: پس از طرح مجارستان برای تسهیل شرایط ویزا برای شهروندان روسیه و بلاروس کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا در این باره ابراز نگرانی کرده و بوداپست را به عواقب آن تهدید کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از نشریه "دی سایت" آلمان، پس از تسهیل شرایط ویزا برای شهروندان روسیه و بلاروس در مجارستان، "ایلوا یوهانسون"، کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا، در این باره ابراز نگرانی کرده است. یوهانسون روز پنجشنبه در سرویس آنلاین X توضیح داد که نگرانی‌هایی را که چند روز پیش محافظه‌کاران در پارلمان اتحادیه اروپا ابراز کرده بودند، با مقامات در میان گذاشت و نامه‌ای با سوالاتی به بوداپست ارسال کرد.

وی تاکید کرد: روسیه یک تهدید امنیتی است، ما به هوشیاری بیشتر نیاز داریم. دسترسی آسان جاسوسان و خرابکاران روسی به اتحادیه اروپا، امنیت همه ما را تضعیف می کند. وی در این باره از دولت مجارستان توضیح خواست.

این مقام کمیسیون اروپا تاکید کرد: اگر اقدامات مجارستان خطرآفرین باشد، ما اقدام خواهیم کرد.

در آغاز ماه جولای، ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، فرمانی را امضا کرد که روند سریع صدور ویزا به هشت کشور از جمله روسیه و بلاروس را گسترش می دهد. بر این اساس شهروندان این کشورها اکنون می توانند برای کار در مجارستان برای به اصطلاح کارت ملی درخواست دهند. پیش از این، این کارت ها فقط برای شهروندان اوکراینی و صربستان در دسترس بود.

کاران در پارلمان اتحادیه اروپا در آغاز هفته نسبت به تهدید احتمالی جاسوسی از طرف روسیه در سایه این اقدام مجارستان ابراز نگرانی کردند. در نامه ای از مانفرد وبر، رهبر حزب مردم اروپا (EPP) خطاب به چارلز میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا، آمده است که این مقررات می تواند شکاف های جدی برای فعالیت های جاسوسی ایجاد کند. بر این اساس همچنین این اقدام حرکت در منطقه بدون مرز شنگن اتحادیه اروپا را برای روس‌ها آسان‌تر می‌کند.

روابط بین اتحادیه اروپا و مجارستان مدت هاست که تیره شده است. اوربان تنها نخست وزیر اتحادیه اروپا است که از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022 هنوز روابط نزدیک خود را با دولت روسیه حفظ کرده است. سفر برنامه ریزی نشده اخیر وی به مسکو در اوایل ماه جولای نیز انتقاداتی را برانگیخت.

کمیسیون اروپایی شکایت نفتی مجارستان از اوکراین را رد کرد

از طرفی در مناقشه بر سر تحریم های جدید اوکراین علیه شرکت نفت روسیه "لوک اویل"، کمیسیون اروپا انتقادهای مجارستان و اسلواکی را رد کرد.

سخنگوی بروکسل در این باره گفت که بر اساس تحلیل های اولیه، در حال حاضر هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه تحریم ها امنیت عرضه در اتحادیه اروپا را به خطر می اندازد، وجود ندارد. به گفته وی مقادیر نفت از دست رفته "لوک اویل" اخیراً می تواند توسط سایر تامین کنندگان از روسیه جبران شود. به گفته وی این ها می توانند به انتقال نفت از طریق قسمت جنوبی خط لوله دروژبا ادامه دهند که از روسیه از طریق اوکراین به مجارستان و اسلواکی می رود.

وزرای خارجه مجارستان و اسلواکی پیش از این نامه شکایتی به کمیسیون اتحادیه اروپا ارسال کرده و خواستار مداخله این مرجع تحت ریاست اورسولا فون در لاین شده بودند.

این دو کشور اوکراین را به نقض توافقنامه ارتباط با اتحادیه اروپا با محدود کردن ترانزیت نفت لوک اویل متهم می کنند. این بیان می کند که ترانزیت کالاهای انرژی نباید مانع شود. سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا تاکید کرد که مجارستان و اسلواکی اکنون می توانند اطلاعات بیشتری ارائه دهند. با این حال، از نظر این مرجع، مشورت فوری در مورد موضوع ضروری نیست.

اصولاً برای مدت طولانی ممنوعیت واردات نفت از روسیه در اتحادیه اروپا وجود دارد. با این حال، استثنائاتی برای کشورهایی وجود دارد که به دلیل موقعیت جغرافیایی خود به طور خاص به نفت خط لوله از روسیه وابسته هستند.

پیتر سیجارتو، وزیر امور خارجه مجارستان اخیراً حتی خواستار لغو معافیت تعرفه ای برای اوکراین در صورت عدم لغو ممنوعیت ترانزیت لوک اویل شده است. وزیر امور خارجه این کشور همچنین تاکید کرد که در صورتی که تصمیم کی‌یف پابرجا بماند، مجارستان مانند گذشته، از پرداخت بودجه اتحادیه اروپا برای تحویل سلاح و مهمات به اوکراین جلوگیری خواهد کرد. به گفته مجارستان، این مبلغ در مجموع به 6.5 میلیارد یورو می رسد.

از دیدگاه وزیر امور خارجه مجارستان گام کی یف به ویژه جدی است زیرا اوکراین برق زیادی را از طریق مجارستان وارد می کند. همچنین در مجارستان این نگرانی وجود دارد که توقف تحویل نفت روسیه منجر به افزایش قیمت سوخت برای مصرف کنندگان شود. اگر دولت مجارستان اوکراین را به خاطر این موضوع مقصر بداند، برای اتحادیه اروپا نیز مشکل ایجاد می‌شود زیرا بسیاری از مردم مجارستان از حمایت نظامی قوی اتحادیه اروپا از این کشور انتقاد می‌کنند.

مجارستان از اول ژوئیه ریاست شورای اتحادیه اروپا را به‌عهده دارد که هر شش ماه یک‌بار بین 27 کشور عضو اتحادیه اروپا به‌صورت چرخشی انجام می‌شود.

انتهای پیام/