تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3736028
شناسه : 3736028
تاریخ :
مبادله زندانیان یک پیروزی برای پوتین محسوب می‌شود اقتصاد ایران: نشریه آلمانی "ولت" نوشت: مبادله گسترده زندانیان بین روسیه و برخی کشورهای عضو ناتو که یک اقدام بی‌سابق بود، پیروزی دوگانه‌ای برای ولادیمیر پوتین بود، زیرا مسکو توانست شرایط خود را به کشورهای غربی تحمیل کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "ایزوستیا"، چاپ مسکو بامداد امروز، جمعه، گزارش داد، روزنامه آلمانی "ولت" (Die Welt) در تحلیلی به این نکته اشاره کرده است که مبادله گسترده زندانیان که روز گذشته در فرودگاه آنکارا انجام شد، پیروزی دوگانه‌ای برای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بود، زیرا روسیه توانست شرایط خود را به کشورهای غربی تحمیل کند. 

این روزنامه نوشت: «در چارچوب یک معامله تاریخی، روسیه زندانیان سیاسی خود را از چندین کشور غربی آزاد  کرد و این یک پیروزی دوگانه برای پوتین است.»

در گزارش ولت یادآوری شده که این رویداد می‌تواند شرایط خطرناکی را در آینده ایجاد کرده و اکنون کرملین بیشتر از گذشته شرایط خود را به غرب دیکته می‌کند.

هواپیمای حامل روس‌های بازگشته پس از مبادله زندانیان، اواخر شب گذشته، پنجشنبه، به مسکو رسید. این هواپیما در فرودگاه ونوکوو-2 به زمین نشست و در فرودگاه، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، شخصاً از این افراد استقبال کرد.

پوتین در دیدار با زندانیان آزاد شده روسی گفت: «اکنون می‌خواهم با آن دسته از شما که در راه  انجام وظیفه نظامی به کشور خدمت کردید، صحبت کنم و از وفاداری شما به سوگند، وظیفه و وطن تشکر کنم. کشور هیچ‌گاه حتی یک لحظه فداکاری شما را فراموش نکرده و نخواهد کرد»

رئیس جمهور با اشاره به اینکه با آن‌ها برای گفتگو درباره آینده‌شان باز هم دیدار خواهد کرد، گفت: «به همه شما مدالهای دولتی اعطا خواهد شد. ما باز هم یکدیگر را خواهیم دید و درباره آینده‌تان صحبت خواهیم کرد. اکنون تنها می‌خواهم بازگشت شما به وطن را تبریک بگویم.»

چنین مبادله‌ زندانیانی یک رویداد بی‌سابقه است

به عقیده یک مقام امنیتی روسیه، مبادله زندانیان که روز پنجشنبه انجام شد یک مورد بی‌سابقه از لحاظ وسعت فرایند است. او به این روزنامه توضیح داد: «مبادله افراد زندانی بین کشورها معمولاً پس از مذاکرات طولانی صورت می‌گیرد. و من مطمئن هستم که در این مورد نیز یک فرایند طولانی بود، چرا که در آن بسیاری از طرف‌ها شرکت داشتند. بنابراین این یک مورد بی‌سابقه است که مشابه آن تاکنون رخ نداده بود. و معمولاً  این تبادل بین دو کشور صورت می‌گیرد.»

به گفته این مقام، احتمالاً ابتکار این مبادله از سوی آمریکا و روسیه بود و کشورهای دیگر مانند آلمان، اسلوونی و غیره نقش اصلی را ایفا نکرده‌اند.  او تأکید کرد که انگیزه سیاسی احتمالاً از سوی طرف آمریکایی بوده، زیرا در ایالات متحده انتخابات در جریان است، در حالیکه، روسیه نیازی به این کار برای کسب امتیاز سیاسی نداشت. با این حال، این مبادله برای دموکرات‌ها «بخشی از کمپین انتخاباتی» شده که در حال حاضر به نفع آن‌هاست و این ممکن است آخرین مبادله نباشد.

سفارت روسیه: ده‌ها شهروند روس در زندان‌های آمریکا باقی مانده‌اند

سفارت روسیه در واشنگتن بامداد امروز، جمعه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که در زندان‌های آمریکا همچنان ده‌ها شهروند روس باقی می‌مانند که طرف روسی به تلاش خود برای آزادی آن‌ها ادامه می‌دهد و هیچ وظیفه‌ای مهم‌تر از رسیدگی به وضعیت هموطنان گرفتار در زندان‌های آمریکایی به دلیل «شکار» سرویس‌های امنیتی آمریکا در سراسر جهان برای نمایندگی دیپلماتیک وجود ندارد.

سفارت روسیه تاکید کردند که مبارزه برای آزادی هموطنان که قربانی سیستم قضایی آمریکا شده‌اند، ادامه خواهد داد.

روز پنجشنبه، در فرودگاه بین المللی آنکارا، ترکیه، مبادله زندانیان بین روسیه و برخی کشورهای غربی انجام شد. سازمان اطلاعات ترکیه به عنوان میانجی در بزرگترین عملیات مبادله اخیر و تبادل 26 زندانی که در زندان‌های هفت کشور مختلف نگهداری می‌شدند، ایفای نقش کرد و بدین ترتیب هشت شهروند روس که در تعدادی از کشورهای عضو ناتو زندانی بودند به وطن بازگشتند.

روسیه در مجموع 14 نفر را آزاد کرد که روز گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، حکم عفو 13 نفر از آن‌ها را امضا کرد و یک نفر هم در بلاروس عفو شد.

افراد مبادله شده شامل سه شهروند آمریکایی (پل ویلان، ایوان گرشکوویچ و السو کورماشوا)، یک دارنده کارت سبز (ولادیمیر کارا-مورزا)، پنج تبعه آلمانی (کوین لیک، دموری وورونین، ریکو کریگر که در بلاروس مورد عفو قرار گرفت) بودند و در مقابل هفت شهروند روس (ایلیا یاشین، اولگ اورلوف، آندری پیوواروف، لیلیا چانیشوا، الکساندرا اسکوتچیلنکو، کسیه فادیوا، وادیم اوستانین مبادله شدند. وادیم کراسیکوف، رومن سلیزنوف، زوج روس دولتسوف (آزاد شده در اسلوونی، به همراه دو فرزند خود که طی دوره محکومیت والدین خود سرپرستی آنها به خانواده دیگری سپرده شده بود)، خبرنگار پاول روبتسوف (آزاد شده در لهستان)، وادیم کونوشنک، میخائیل میکوشین (آزاد شده در نروژ) و ولادیمیر کلویشن به روسیه بازگشتند.

چند روز قبل، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد که مسکو درباره برخی گزارش‌ها مبنی بر احتمال تبادل زندانیان بین روسیه و ایالات متحده، از جمله خبرنگار آمریکایی ایوان گرشکوویچ که به اتهام جاسوسی محکوم شده، اظهار نظری نمی‌کند. به گفته پسکوف، این قبیل مذاکرات فقط بصورت محرمانه انجام می‌گیرند. 

پیش از این، در تاریخ 19 جولای، دادگاه استان سه‌وردلوفسک، گرشکوویچ، خبرنگار روزنامه "وال استریت ژورنال" در روسیه را به اتهام جاسوسی به 16 سال حبس در یک زندان با امنیت بالا محکوم کرد. گفته شده که او در مارس 2023، به دستور سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، اطلاعاتی درباره فعالیت‌های یک شرکت دفاعی در استان سه‌وردلوفسک جمع‌آوری کرده است. گرشکوویچ در 30 مارس سال گذشته، هنگام تلاش برای به دست آوردن اطلاعات محرمانه درباره فعالیت‌های یک شرکت دفاعی روسی، دستگیر شد.

انتهای پیام/