تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3735983
شناسه : 3735983
تاریخ :
خدمات شهید سامی مقام در زندان «دوله تو» و ضربه اش به ضد انقلاب اقتصاد ایران: همرزم شهید سامی مقام در مراسم وداع با پیکر وی گفت: نقش سرگرد سامی مقام در معرفی شخصیت منحوس سرگرد عباسی بسیار مشخص است. چون او اطلاعات کامل از سرگرد عباسی را به نادر علیزاده داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، آئین وداع با پیکر شهید حسین سامی مقام عصر دیروز پنجشنبه ۱۱ مرداد با حضور فرزندان شهید، امیر محمدرضا فولادی رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش و دیگر فرماندهان و مسئولان ارتش، نیروی دریایی، سپاه و بسیج و جمعی از همرزمان و همراهان شهید در معراج شهدا برگزار شد.

در حاشیه این مراسم ساعتچی همرزم و همراه شهید حسین سامی مقام به بیان خاطراتی از شهید پرداخت و گفت: شهید سامی مقام یک قهرمان بود که حق او و ارتش ادا نشد. ما برای اینکه بتوانیم از این شهید صحبت کنیم، باید ببینیم ارتش در آن منطقه در برابر دموکرات و کومله چه کرد؟

وی ادامه داد: ما در آن مقطع شاهد دو جنگ و درگیری در منطقه کردستان بودیم که می توان به سال های ۵۷ و ۵۸ اشاره کرد. ۲۲ بهمن سال ۵۷ عملیاتی در برابر ضد انقلاب ها آغاز کردیم و به پاکسازی منطقه پرداختیم.

سردار ساعتچی گفت: نوروز سال ۵۸ سپهبد قرنی به همراه لشکر گارد جاویدان شاهنشاهی، لشکر ۲۸ سنندج به فرماندهی سرگرد سامی مقام، لشکر ۶۴ ارومیه از شمال کشور و لشکر ۱۶ زره ای از قزوین به سمت کردستان حرکت کردند و طی عملیاتی در هفت روز کل منطقه کردستان را آزاد کردند. روز ۱۱ فروردین سال ۵۸ روز جمهوری اسلامی در سراسر منطقه کردستان اجرا شد. نکته جالب این ماجرا حضور لشکر گارد جاویدان شاهنشاهی است که می توانستند ۲۲ بهمن تهران را بگیرند اما به ما ملحق شدند و کردستان را آزاد کردند. ارتش و سپهبد قرنی کار بزرگی را برای این کشور و نظام انجام داده است.

وی با اشاره به سقوط کردستان گفت: با سقوط کردستان همه پادگان ها سقوط کرد. تنها لشکر ۲۸ سنندج به فرماندهی شهید سامی مقام باقی مانده بود. حتی این لشکر هم سقوط کرد و تنها در انتهای پادگان که محل مهمات و سلاح های استراتژیک مان بود، باقی مانده بود. سرگرد سامی مقام در آنجا حضور داشت. گارد جاویدان و لشکر ۱۶ زرهی و لشکر ۶۴ ارومیه به کردستان رفتند و شهرها را در ۱۱ فروردین سال ۵۹ پس گرفتند و در نهایت آنجا همه پرسی برگزار شد. مدتی بعد دوباره کردستان توسط هیأت واگذار شد و یکی به یکی شهرها پس گرفته شده و سپاه و ارتش از آن منطقه اخراج شدند.

همرزم شهید سامی مقام گفت: بهمن سال ۵۸ در زندان «دوله تو» به اسارت درآمدم. سال ۵۹ شهید سامی مقام به زندان ما آمد. پیش از سرگرد سامی مقام هدایت داخل زندان را به همراه چند نفر برعهده داشتیم. پس از اسارت سرگرد دیگر هدایت برعهده شهید سامی مقام بود.ما در زندان از سرگرد سامی مقام شنیدیم که سرگرد سامی مقام رقیبی به نام سرگرد عباسی داشت. این دو نفر طی دوره های آموزشی باهم در انگلیس بودند. سرگرد عباسی رئیس شاخه نظامی ضد انقلاب شد. تخصص کمین و ضد کمین بود. او مطرح کرد تا زمانی که سرگرد عباسی در میان ضد انقلاب هاست، نمی توانیم موفق به آزادی کردستان شویم.

وی افزود: از زمان اسارت گرفتن سرگرد سامی مقام تا آوردنش به زندان «دوله تو» حدود یک ماه طول کشید. در این یک ماه سرگرد را تخلیه اطلاعات می کردند تا او را به سمت خودشان در میان ضد انقلاب ها بکشانند، اما او نرفت. نرفتن سرگرد سامی مقام به سمت ضد انقلاب ها یعنی او انتخابش را کرده بود و به شهادت فکر می کرد. سرگرد سامی مقام شهادت را در همان زمان انتخاب کرد، یعنی آن یک ماهی که حاضر نشد به جمع ضد انقلاب ها بپیوندد. زمانی که وارد زندان شد، مثل روز برایش روشن بود که زنده اش نمی گذارند و به شهادت می رسانند. او در داخل زندان هم به دنبال حق خواهی و حمایت از حقوق زندانیان داخل زندان «دوله تو» بود.

ساعتچی گفت: سرگرد عباسی در حزب دموکرات نقش اساسی در کردستان داشت و تخصص ویژه اش کمین، ضد کمین و ستون کشی بود. آنقدر در کارش تخصص داشت که می دانست در آن مقطع چگونه شهید صیاد شیرازی را زمین گیر کند. سرگرد سامی مقام همه داستان سرگرد عباسی را برای مان در زندان گفت. در میان اسرا شخصی به نام نادر علیزاده فردی بسیار ساکت و آرام بود. علیزاده وقتی داستان سرگرد عباسی را شنید و متوجه شد که چه نقشی در کردستان دارد، من را به گوشه ای کشاند و گفت: من سرگرد عباسی را می کشم.

وی ادامه داد: نقش سرگرد سامی مقام در معرفی شخصیت منحوس سرگرد عباسی بسیار مشخص است. چون او اطلاعات کامل از سرگرد عباسی را به نادر علیزاده داد. پس از مدتی بر اثر جریانی تعویضاتی انجام شد، نادر علیزاده عضو حزب دموکرات شد. در حزب دموکرات کنار سرگرد عباسی قرار گرفت. ۱۰ روز پس از شهادت سرگرد سامی مقام، سرگرد عباسی توسط نادر علیزاده کشته شد. با کشته شدن سرگرد عباسی کمر حزب شکست و دیگر حزب دموکرات نتوانست عملیات ویژه ای را در کردستان انجام دهد. از این رو شهید سامی مقام برای من یک قهرمان است.