تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3735917
شناسه : 3735917
تاریخ :
وضعیت قرمز برای تیم آبی؛ ضرر میلیاردی شرکت اینتل و اخراج ۱۵ هزار کارمند اقتصاد ایران: اینتل ضمن اخراج بیش‌از ۱۵٬۰۰۰ نفر از نیروهایش می‌خواهد توسعه‌ی پروژه‌های غیر ضروری را متوقف کند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، اینتل به‌دلیل وضعیت ناپایدار پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ با شرایط بغرنجی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و در بحبوحه‌ی همین شرایط، تأیید کرده است که بیش‌از ۱۵٬۰۰۰ نفر از کارمندانش را اخراج خواهد کرد.

تراشه‌ساز بزرگ آمریکایی، تعدیل بیش‌از ۱۵ درصد از نیروی کار را تأیید کرده و گفته که این اقدام، بخشی از طرحی ویژه برای کاهش ۱۰ میلیارد دلاری هزینه‌ها تا سال ۲۰۲۵ است.

اینتل هم‌اکنون بیش‌از ۱۲۵٬۰۰۰ کارمند دارد، بدین ترتیب ممکن است تعداد نیروهای اخراج‌شده به ۱۹٬۰۰۰ نفر هم برسد. در حال حاضر عدد دقیقی اعلام نشده است.

اینتل می‌خواهد تا سال ۲۰۲۶، میلیاردها دلار از هزینه‌ی تحقیق‌و‌توسعه و بازاریابی را کاهش دهد. این شرکت در سال جاری میلادی هزینه‌های سرمایه‌ای را به‌میزان بیش‌از ۲۰ درصد کاهش خواهد داد و با اعمال تغییراتی سازمانی، «کارهای غیرضروری را متوقف خواهد کرد.» تیم آبی متعهد شده است که «تمامی پروژه‌ها و تجهیزات فعال را بررسی کند» تا از مدیریت بهتر هزینه‌ها مطمئن شود.

پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، در نامه‌ای خطاب به کارمندان نوشت: «اشتراک‌گذاری این خبر برایم دردناک است و می‌دانم که خواندنش برای شما دشوارتر است.»

اینتل در فصل اخیر ۱٫۶ میلیارد دلار ضرر مالی به‌بار آورد

اینتل در گزارش مالی جدیدش اعلام کرد که در فصل دوم سال ۲۰۲۴ ضرر ۱٫۶ میلیارد دلاری به‌بار آورده که بسیار بیشتر از ضرر ۴۳۷ میلیون دلاری فصل قبل است. مدیرعامل اینتل، عملکرد این شرکت در فصل دوم را «ناامیدکننده» خواند و گفت درآمد تیم آبی مطابق انتظارات نبوده است.

درآمد اینتل در فصل دوم امسال ۱۲٫۸ میلیارد دلار بود که نشان‌دهنده‌ی افت یک درصدی نسبت‌به سال گذشته است. تیم آبی در مجموع وضعیت پرچالشی دارد، اما برخی از کسب‌و‌کارهایش عملکرد مناسبی داشته‌اند.

تقریبا تمامی ضرر مالی این فصل به کسب‌و‌کار اینتل فاندری ارتباط داشت؛ واحدی تجاری که اینتل ازطریق آن برای سایر شرکت‌ها پردازنده تولید می‌کند. در همین حین، کسب‌و‌کار تراشه‌های پی‌سی و سرور اینتل همچنان در وضعیت سوددهی به سر می‌برند. اینتل قرار است به‌زودی بودجه‌ای ۸٫۵ میلیارد دلاری از سوی دولت آمریکا دریافت کند.

اینتل در بازار پردازنده‌های هوش مصنوعی عملکرد درخشانی از خود نشان نداده و به وضوح از رقبایی مثل انویدیا شکست خورده است. در همین حین تعداد قابل‌توجهی از شرکت‌ها پردازنده‌ی اینتل را کنار گذاشته‌اند و سراغ پردازنده‌های آرم رفته‌اند.

مدیر ارشد مالی اینتل غیرمستقیم گفته است که نسل جدید پردازنده‌های این شرکت (موسوم‌به لونار لیک) احتمالا به‌تنهایی توانایی تغییر شرایط را نخواهند داشت. او اعلام کرد لونار لیک به «ویفرهای خارجی» وابسته خواهد بود؛ منظور او ویفرهایی است که توسط شرکت‌هایی مثل TSMC تولید می‌شوند، نه خود اینتل.

اینتل پیش‌تر در سال ۲۰۲۲ گفت که تا سه سال پیش رو، هر سال بین ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار از هزینه‌های عملیاتی را کاهش خواهد داد. در همان زمان شاهد اخراج برخی از نیروهای شرکت بودیم. تعداد کارمندان اینتل در سال ۲۰۲۳ به‌میزان پنج درصد کاهش یافت اما زمان زیادی نگذشته بود که تعداد زیادی نیروی جدید استخدام شدند.