تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3735866
شناسه : 3735866
تاریخ :
افزایش حجم تجارت یک ساله افغانستان به ۱۰ میلیارد دلار اقتصاد ایران: وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان اعلام کرد حجم تجارت یک ساله افغانستان به ۱۰ میلیارد دلار افزایش یافته است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان اعلام کرد در یک سال اخیر حجم تجارت افغانستان حدود 10 میلیارد دلار بوده که 1.8 میلیارد دلار آن را صادرات و بیش از 8 میلیارد دلار دیگر را واردات تشکیل می‌دهد.

مسئولان این وزارتخانه در یک نشست خبری اعلام کردند از طریق توانمندسازی کسب‌‍وکارهای کوچک و متوسط و انعقاد تفاهم‌نامه‌ها، مجموعاً برای 646 هزار نفر و 15 نفر به صورت مستقیم و حدود 4 میلیون و 418 هزار و 570 نفر دیگر به صورت غیر مستقیم فرصت‌های شغلی نیز ایجاد شده است.

به گفته این مسئولان، طی یک سال اخیر 10 موافقتنامه در زمینه تسهیلات تجاری و ترانزیتی با کشورهای منطقه و فرا منطقه نهایی شده، روابط تجاری، ترانزیتی و سرمایه‌گذاری با کشورهای روسیه، چین، پاکستان، ایران، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و سایر کشورهای منطقه تقویت یافته، و برای 650 سرمایه‌گذار خارجی حین بازدید از افغانستان تسهیلات لازم فراهم گردیده است.

مقامات وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان اعلام کردند در یک سال اخیر100 کارخانه تولیدی افتتاح شده، برای حدود یک هزار شرکت صنعتی و تولیدی مجوز صادر شذع، برای بیش از 650 شرکت تعرفه صادر گردیده و بیش از 23 هزار مجوز سرمایه‌گذاری تمدید، تجدید و اصلاح شده است.

بر اساس این گزارش‌دهی، در یک سال اخیر میزان صادرات افغانستان به کشورهای قزاقستان 2.5 درصد، چین 16 درصد، ایران 19 درصد، ترکیه 53 درصد، و روسیه 54 درصد افزایش یافته است.

مقامات طالبان همچنین تصریح کردند توسعه پارک های صنعتی، احداث پارک‌های صنعتی جدید، ایجاد منطقه‌های ویژه اقتصادی، استانداردسازی تولیدات داخلی، وضع استانداردهای کیفی بر اقلام وارداتی و تحکم روابط تجاری با کشورهای همسایه، منطقه و جهان از اولویت‌های مبرم وزارت وزارت صنعت و تجارت در سال جاری است.

انتهای پیام/.