تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3735836
شناسه : 3735836
تاریخ :
جنجال ادامه‌دار بینگ؛ مدیرعامل ردیت می‌گوید مایکروسافت باید برای جست‌وجو در سایت پول بپردازد اقتصاد ایران: مدیرعامل ردیت با انتقاد از مایکروسافت و چند شرکت دیگر، آن‌‌ها را برای ادامه‌ی جمع‌آوری اطلاعات ردیت ملزم به پرداخت هزینه کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

استیو هافمن، مدیرعامل ردیت، پس از امضای قرارداد با گوگل و OpenAI، از مایکروسافت و شرکت‌های دیگر خواسته که در صورت تمایل به ادامه‌ی جمع‌آوری داده‌های سایت، هزینه پرداخت کنند.

به‌گفته‌ی هافمن: «بدون توافق‌، ما هیچ حق رای یا دانشی در مورد نحوه‌ی نمایش داده‌هایمان و استفاده از آن نداریم. این موضوع ما را در موقعیتی قرار داده است که اکنون شرکت‌هایی را که حاضر به پذیرش نحوه‌ی استفاده یا عدم استفاده از داده‌هایمان نبوده‌اند، مسدود کنیم.» هافمن صریحا از مایکروسافت، آنتروپیک و پرپلکسیتی به دلیل امتناع از مذاکره و توافق نام برد و گفت: «مسدود کردن این شرکت‌ها واقعاً دردسرساز بوده است.»

به‌روایت ورج، ردیت در ماه‌های اخیر مبارزه‌ی خود علیه شرکت‌هایی را که برای استفاده از اطلاعات این سایت هزینه پرداخت نمی‌کنند تشدید کرده است. درحال‌حاضر نتایج ردیت در موتور جست‌وجوی گوگل قابل مشاهده است؛ اما نتایج در موتور جست‌وجوی بینگ نمایش داده نمی‌شوند. پس‌از اعمال به‌روزرسانی فایل robots.txt ردیت در اولین روز جولای (۱۱ تیر ۱۴۰۳)، بینگ عملیات کرال وب‌سایت مذکور را متوقف کرد.

وب‌سایت‌ها با پروتکل robots.txt تعیین می‌کنند که خزنده‌های وب مثل خزنده‌های موتورهای جست‌وجو به کدام صفحات آن‌ها دسترسی داشته باشند.

هافمن می‌گوید که مایکروسافت از داده‌های ردیت برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خود و خلاصه‌کردن محتوا در نتایج بینگ «بدون اطلاع ردیت» استفاده کرده و داده‌های ردیت از طریق API Bing به موتورهای جست‌وجوی دیگر فروخته شده است. او در صحبت‌هایش به اظهارات اخیر مصطفی سلیمان، مدیر بخش هوش مصنوعی مایکروسافت، اشاره کرد که گفته‌ بود داده‌های عمومی در اینترنت «رایگان» هستند.

به‌گفته‌ی مدیرعامل ردیت: «ما شاهد بودیم که مایکروسافت، آنتروپیک و پرپلکسیتی طوری رفتار می‌کنند که گویی تمام محتوای اینترنت برای استفاده‌ی آن‌ها رایگان است.»

مقالات مرتبط
  • ردیت موتور جست‌وجوی بینگ را مسدود کرده است؛ فقط نتایج گوگل به‌درستی کار می‌کند
  • تصمیم بحث‌برانگیز ردیت؛ درآمدزایی ازطریق فروش پست‌های کاربر

جوردی ریباس، رئیس واحد جست‌وجوی مایکروسافت، در واکنش به ناپدید شدن نتایج ردیت از بینگ، در ایکس نوشت: «ردیت از خزیدن بینگ در سایت خود برای جست‌وجو جلوگیری کرده، موتور جست‌وجوی دیگری را ترجیح داده و بر رقابت سایر موتورهای جست‌وجو با بینگ تأثیر گذاشته است.» کیتلین رولستون، سخنگوی مایکروسافت، پیش‌تر گفته بود که: «ما به دستورالعمل‌های ارائه شده توسط وب‌سایت‌هایی که نمی‌خواهند محتوای صفحاتشان برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی ما استفاده شود، احترام می‌گذاریم.»

هافمن به بیانیه‌ی اخیر OpenAI در مورد SearchGPT اشاره کرد که به لطف توافقی که دو شرکت اوایل امسال به آن دست یافتند، قادر به نشان دادن نتایج ردیت خواهد بود. طبق گفته‌ی تیم راشمیت، سخنگوی ردیت، هیچ‌یک از قراردادهای صدور مجوز محتوای ردیت، شامل موارد استفاده‌ی انحصاری از داده‌های آن نمی‌شود.

جنیفر مارتینز، سخنگوی آنتروپیک، در پاسخ‌ به گفته‌های مدیرعامل ردیت اعلام کرد: «ردیت از اواسط ماه می (اردیبهشت و خرداد) در لیست خزنده‌های مسدود‌شده‌ی ما قرار داشته و از آن زمان تاکنون هیچ URL‌ از ردیت را به خزنده‌‌ی خود اضافه نکرده‌ایم. ما به پروتکل robots.txt، احترام می‌گذاریم.»