تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3735682
شناسه : 3735682
تاریخ :
مصرف نمک در شیراز ۷ برابر بیشتر از حد مجاز است اقتصاد ایران: شیراز- مدیر مرکز مطالعات و آموزش دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به بحران سلامت قلبی در شیراز گفت: میزان مصرف نمک در شیراز بیش از هفت برابر حد مجاز است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

دکتر جواد کجوری در گفت وگو با مهر با اعلام اینکه در استان فارس ۳۰ درصد علل مرگ و میر افراد، بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی گزارش شده است افزود: صرف نمک در شیراز ۷ برابر بیشتر از حد مجاز است که عمده آن از طریق نان و غذای فرآوری شده وارد بدن افراد می‌شود.

این متخصص قلب و عروق با اشاره به افزایش نگران‌کننده آمار مرگ‌ومیر ناشی از سکته قلبی، تاکید کرد: سبک زندگی ناسالم و عوامل ژنتیکی در کنار هم، خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی را به شدت افزایش می‌دهند.

وی همچنین به کاهش سن ابتلاء به این بیماری‌ها اشاره کرد وافزود: در گذشته، بیماری‌های قلبی عمدتاً افراد مسن را درگیر می‌کرد، اما امروزه شاهد ابتلای افراد جوان‌تر به این بیماری هستیم.

به عقیده وی اهمیت آموزش موارد پیشگیرانه، به خانواده‌ها و به ویژه والدین توصیه می‌شود که آموزش سبک زندگی سالم و پیشگیری از بیماری‌های قلبی را از سنین کودکی و نوجوانی آغاز کنند.

کجوری با بیان اینکه بسیاری از بیماری‌های قلبی قابل پیشگیری هستند، افزود: نباید منتظر بمانیم تا بیماری قلبی ضربه مهلک خود را وارد کند و سپس به فکر چاره بیفتیم. آموزش و پیشگیری باید از همان ابتدای زندگی آغاز شود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، انگشت اتهام را به سمت فرهنگ غلط غذایی و استفاده بی رویه از تنقلات صنعتی، غذاهای شور و عدم مصرف غذاهای سالم در بین کودکان و نوجوانان نشانه رفت وبیان داشت: بی توجهی خانواده‌ها به این موضوع، عامل اصلی ابتلای زودهنگام کودکان و نوجوانان به بیماری‌های قلبی و عروقی شده است.

مدیر گروه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، چاقی را به عنوان یک عامل خطر بسیار جدی برای بروز بیماری‌های قلبی و عروقی معرفی کرد و افزود: چاقی شکمی در مردان و چاقی پایین تنه در زنان، پدیده‌های شایعی در جامعه مشاهده می‌شود که بیشتر افراد این تغییرات را جدی نمی‌گیرند که منجر به افزایش آمار مبتلایان به بیماری‌های قلبی عروقی و کلیوی می‌شود.