تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3735628
شناسه : 3735628
تاریخ :
وضعیت شاخص اشعه uv در اراک فرابنفش است اقتصاد ایران: اراک-رییس امور آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: وضعیت شاخص اشعه uv در اراک طی ساعات ۱۰ تا ۱۴ روزهای گرم پیش رو در وضعیت بنفش(به شدت زیاد) قرار دارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر،‌علیرضا محرابیان اظهار کرد: اشعه ماورا بنفش (UV) بخشی از طیف نور خورشید است که برای چشم انسان نامرئی است که این اشعه در مقادیر کم، فواید مختصری مانند تحریک تولید ویتامین D دارد اما قرار گرفتن بیش از حد در معرض آن می‌تواند منجر به عواقب جبران‌ناپذیری برای سلامتی شود.

وی با اشاره به اینکه شاخص UV برای اندازه‌گیری شدت اشعه ماورا بنفش در یک مکان و زمان خاص استفاده می‌کنند، افزود: این شاخص عددی بین ۰ تا ۱۰+ دارد که هرچه عدد بالاتر باشد، خطر قرار گرفتن در معرض اشعه UV بیشتر است و تحت تأثیر عواملی مانند زمان سال، زمان روز، موقعیت جغرافیایی، ارتفاع، پوشش ابر و شرایط جو قرار می‌گیرد.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: به صورت کلی سطوح UV در ساعات ظهر (بین ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر) در بالاترین سطح خود قرار دارند و در زمستان نسبت به تابستان پایین‌تر هستند افزود: سرطان پوست ،پیری زودرس ، آسیب به چشم و ضعف سیستم ایمنی از جمله اثرات مخرب افزایش اشعه UVاست.

محرابیان بیان کرد : بهترین و ساده‌ترین اقدام برای محافظت از این اشعه پوشاندن پوست، استفاده از کلاه، عینکِ ضدآفتاب و کرم‌های ضدآفتاب و قرار گرفتن در سایه در ساعات اوج این تابش است.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: شاخص اشعه ماورای بنفش در اراک طی ساعات ۱۰ تا ۱۴ روزهای گرم پیش رو در وضعیت بنفش (به شدت زیاد) قرار دارد.

محرابیان گفت: افزایش سطح UV یک نگرانی واقعی است، اما با اقدامات پیشگیرانه ساده می‌توان از خطرات آن محافظت کرد.

وی افزود: به گزارش سازمان هواشناسی کشور، اکنون شاخص UV در ایران در محدوده متوسط تا بالا قرار دارد، از این رو احتیاط در برابر قرار گرفتن در معرض نور خورشید، به ویژه در ساعات اوج تابش، ضروری است.