تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3735604
شناسه : 3735604
تاریخ :
دست پر حوزه هنری آذربایجان شرقی در هفته مشروطه اقتصاد ایران: تبریز- رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد به مناسبت هفته مشروطه برنامه‌های متنوعی در استان برگزار می‌شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، نوید ناصر صبح پنج شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: موضوع مشروطه نیز یکی از شاخصه‌های روایت آذربایجان است؛ در صدمین سالگرد مشروطه رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت تاریخ مشروطه تأکید کرده‌اند و در این میان نقش آذربایجان بسیار پراهمیت خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه عناصر هویتی و تاریخ پرافتخار مشروطه باید در بین جوانان و نسل جدید گسترده شود، گفت: یکی از اقدامات اساسی صورت‌گرفته در حوزه هنری موضوع مشروطه است به طوری که در هفته مشروطه با تبیین برنامه‌های گفتمانی و فرهنگی این هفته را گرامی بداریم.

رئیس حوزه هنری یادآور شد: برای هفته مشروطه چندین رویداد و برنامه تبیین شده است که البته صرفاً این برنامه‌های برای این هفته نیست و در طول سال اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: از ۱۴ الی ۲۱ مردادماه هفته مشروطه در تبریز برگزار خواهد شد به طوری که تئاتر شیخ محمد خیابانی به مدت ۱۰ روز نیز در این هفته اجرا خواهد شد.

ناصر به تب ریزگردی و مشروطه در خیابان‌های مشروطه اشاره کرد و گفت: این برنامه برای فرهنگ‌سازی در مدارس و دانشگاه‌ها و مساجد در نظر گرفته شده است.

وی افزود: مکان‌ها و خیابان‌هایی زیادی در تبریز در دوران مشروطه پای‌کار بودند که روایت این خیابان‌ها جزو وظایف ما در این هفته مشروطه خواهد بود.

رئیس حوزه هنری استان گفت: نشست اصلی هفته مشروطه در روز یکشنبه برگزار خواهد شد که در این نشست سه رونمایی نیز خواهیم داشت.

وی نقد و بررسی مستند علی میسیو را از دیگر برنامه‌های هفته مشروطه عنوان کرد و گفت: ادامه برگزاری تور تبریزگردی در خیابان‌های مشروطه، تبیین حضور علما در مشروطه، برگزاری نشست در خصوص تئاتر و ارتباط با مشروطه، شعر اعتراض و نقش شعر در جریان مشروطه، دعوت از هنرمندان در رشته‌های مختلف هنری با عنوان موضوع‌های هنری مشروطه از جمله برنامه‌های تبیین شده این هفته است.

ناصر خاطرنشان کرد: موضوع تور تبریزگردی در خیابان‌های مشروطه به‌صورت کامل در شهر اطلاع‌رسانی می‌شود ولی در مجموع جامعه هدف ما این است که بتوانیم این موضوع را در بین مدارس، دانشگاه‌ها و مساجد گسترش دهیم و نسل جوان از آن آگاه شوند.

وی ادامه داد: البته تهیه نقشه مشروطه در شهر نیز جزو اقدامات و برنامه‌هایی طراحی شده است زیرا این موضوع می‌تواند پتانسیل گردشگری بالایی نیز داشته باشد.

وی افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۲ به دنبال فضای گفتمانی با انتشار همه اقدامات حوزه هنری بود تا به‌صورت نخ تسبیح گرد هم جمع شوند.

وی افزود: یکی از موضوعات مهمی که در چندین سال گذشته به‌صورت گسترده روی آن کار شده است و مورد تأکید رهبری نیز بود، همان روایت آذربایجان است.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان با تأکید بر اینکه عقب‌افتادگی در موضوع روایت آذربایجان وجود دارد، گفت: ما با کمبود کمیت و کیفیت آثار در روایت آذربایجان داریم ازاین‌رو فعالیت‌های حوزه هنری را روی روایت آذربایجان گذاشتیم.

وی گفت: حوزه هنری استان با تمرکز روی کلیدواژه‌های بیانات رهبری در دیدار سالانه مردم تبریز با رهبر معظم انقلاب اقدام به تولید محتواهای گسترده در خصوص روایت آذربایجان کرده است.

رئیس حوزه هنری استان با بیان اینکه تاریخ آذربایجان پر از فهرستی از افتخارات است که دفاع مقدس، مشروطه و انقلاب یکی از این افتخارات است، گفت: ما روز بزرگ ۲۷ شهریور، به‌عنوان روز ادب شعر فارسی است که این نیز مرتبط با شاعر بزرگ تبریزی استان شهریار است.

وی اضافه کرد: البته برای روز ۲۷ شهریور نیز آن‌گونه که شایسته است برنامه ویژه برگزار نشده است.

ناصر موضوع سوم و پراهمیت در روایت آذربایجان را نقش مردم تبریز در ۲۹ بهمن تبریز برشمرد گفت: آیا ما این روز را توانستیم این روز را به‌عنوان شکرگزاری ملی عنوان کنیم و تولیدات شایسته داشته باشیم.

وی ادامه داد: موضوع چهارم مورد اهمیت از زیر شاخصه‌های روایت آذربایجان سالگرد شهادت آقا مهدی باکری است به طوری که متأسفانه تاکنون نتوانستیم آن‌گونه که شایسته است برنامه‌ای برای این فرمانده بزرگ برگزار کنیم.