تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3735445
شناسه : 3735445
تاریخ :
«۱۳ بانک شیر مادر» در کشور به نوزادان نارس خدمت ارائه می‌دهند اقتصاد ایران: سرپرست اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر ۱۳ بانک شیر مادر در کل کشور داریم که به نوزادان نارس ارائه خدمت می‌کنند و تعداد آنه نیز رو به گسترش است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، «زینب‌پور ذهبی» سرپرست اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که وضعیت ایران در تغذیه با شیر مادر نسبت به کشورهای دیگر چگونه است؟ گفت: ساز و کار کشورهای مختلف در نحوه تغذیه با شیر مادر متفاوت است. برخی کشورها سیاست‌های تغذیه با شیر مادر را به سختی کشور ما پیگیری نمی‌کنند. می‌توان گفت بخشی از آنچه که در حال حاضر در خصوص تغذیه با شیر مادر در دنیا به آن پرداخته می‌شود، کشور ما سال‌ها پیش به آن پرداخته است.

او افزود: در تمام دنیا تاکید بر افزایش مصرف شیر مادر به عنوان غذای کامل برای کودک تا شش ماهگی است. در حال حاضر در کشور ما حدودا ۴۷ درصد کودکان با شیر مادر به صورت انحصاری تغذیه می‌شوند.

وی متذکر شد: درصد نامشخصی از مادران هستند که از طریق راه‌های مختلف مثل تبلیغات رسانه‌ها، برخی ساز و کارهای اشتباهی که در روند توزیع شیر خشک وجود دارد و یا همکاری نامناسب دستگاه‌هایی که دخیل هستند از شیر مصنوعی استفاده کنند.

چند درصد از مادران امکان شیردهی ندارند؟

سرپرست اداره سلامت کودکان توضیح داد: با توجه به برنامه‌های مربوط به تغذیه انحصاری با شیر مادر در بیمارستان‌ها کل کشور و اقدامات معروف به دوستدار مادر و کودک، مادرانی که توانایی شیردهی ندارند را از بیمارستان‌ها شناسایی و مورد مشاوره قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۶ درصد شیرخواران نیاز به شیر یارانه‌ای دارند. از عمده‌ترین علت‌های این امر می‌توان به بیماری مادر اشاره کرد. همین طور بیماری زمینه‌ای خود شیرخوار مثل بیماری‌های متابولیک ارثی که آنزیم‌های مورد نیاز برای هضم شیر مادر را ندارد و ناگزیر باید از شیرهای رژیمی استفاده کنند نیز دخیل است. از دیگر عوامل می‌توان فوت مادر را نیز ذکر کرد. از طرف دیگر مادرانی که نوزادان چند قلویی دارند به دلیل اینکه توانایی شیردهی به تمام نوزادان را ندارند، ممکن است از شیر مصنوعی استفاده کنند.

او در پاسخ به این سوال که چند بانک شیر مادر در کشور داریم؟ تصریح کرد: در حال حاضر ۱۳ بانک شیر مادر در کل کشور داریم که به نوزادان نارس ارائه خدمت می‌کنند و تعداد آن رو به گسترش است. اما باید در نظر داشت که در کشور ما بانک‌های شیر مادر به دلیل تبعات و هزینه‌هایی که دارند مانند بسیاری از کشورهای دیگر نمی‌توانند نیازهای کودکان به شیر را در سطح کلان پوشش دهند.

وی افزود: مقدماتی برای اقدامات سالم‌سازی مادرانی که شیرشان را اهدا می‌کنند فراهم شده است. به این صورت که عاری از عوامل بیماری‌زا باشد، هزینه‌های نگهداری، فریز کردن و توزیع مناسب‌شان را بتوانیم طی کنیم و سپس در اختیار نوزادانی که به آن نیاز دارند، قرار دهیم.

او یادآور شد: در قدم اول تلاش ما درجهت ترویج تغذیه انحصاری با شیر مادر است سپس کاهش مصرف شیر مصنوعی در مواردی که ضرورت ندارند. در قدم بعد توسعه بانک‌های شیر مادر متناسب با فرهنگ بومی و شرایط ویژه کشورمان است که در مواقع لازم از آن استفاده شود.

سرپرست اداره سلامت کودکان تاکید کرد: از جمله حمایت‌هایی که از مادران شاغل می‌شود می‌توان به سیاست‌های قانون حمایت از مادران در دوران شیردهی اشاره کرد. به موجب این قانون برای مادران شاغل مرخصی پس از زایمان بیشتر در نظر گرفته شده است. همین طور ساعت کاری آن‌ها کاهش یافته و مواردی که کارفرما مکلف شده‌اند جهت تسهیل رفاه مادران شیرده رعایت کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر مرخصی بعد از زایمان ۹ ماه است که قبلا ۶ ماه بوده است. به موجب این اتفاق توانسته‌ایم یک زمان سه ماه دیگر را به مرخصی زایمان اضافه کنیم تا مادر با آرامش خاطر بیشتری بتواند در کنار فرزند خود باشد.