تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3735437
شناسه : 3735437
تاریخ :
پیام شخصیت‌های افغان؛ شهادت «هنیه» نوید رفتن صهیونیست‌ها است اقتصاد ایران: مقامات طالبان و شخصیت‌های مختلف افغانستان در داخل و خارج این کشور در واکنش گسترده‌ به ترور رئیس دفتر سیاسی حماس تاکید کردند شهادت اسماعیل هنیه نویدی برای نابودی صهیونیست‌های غاصب است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، مقامات حاضر و برخی رجال سیاسی و امنیتی در داخل و خارج افغانستان با انتشار پیام‌های جداگانه در واکنش گسترده‌ به ترور «شهید اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس ضمن محکومیت این واقعه تروریستی، بر آزادی قدس و نابودی رژیم صهیونیستی تاکید کردند.

اهم  بیانات و مواضع پیام‌های ابراز همدردی و غم‌شریکی به شرح ذیل است:

«انس حقانی» عضو ارشد حکومت طالبان:

اگرچه شهادت اسماعیل هنیه ضایعه بزرگی است، اما خون چنین بزرگانی راه آزادی را ترسیم می‌کند.

حقانی افزود: قرآن کریم شهادت را نه «مرگ» بلکه «حیات» نامیده است و این نیز دستور تاریخ است که شهادت چنین رزمندگان بزرگی خبر آزادی می‌دهند.

این عضو ارشد طالبان گفت که شهید هنیه مسئولیت خود را در برابر دین و آزادی با زندان، تبعید، مجاهدت سخت و شهادت بسیاری از اعضای خانواده خودش ادا کرد.

«احمدالله وثیق» سخنگوی کمیسیون تماس با شخصیت‌های افغانستان

استقامت و صبر اسماعیل هنیه در راه جهاد حیرت انگیز است. خدا رحمتت کند و خدا خیرت دهد.

اسماعیل هنیه به آرزوی شهادت رسید و به خانواده شهیدش پیوست.

وی 66 سال را در سختی‌ها گذراند و 22 نفر از عزیزان خانواده خود را در راه جهاد از دست داد.

«الاماره» سایت رسمی طالبان

 شهادت، دروازه وسیعی‌ است که خداوند منان محبوبان درگاهش را به ملاقات خود قبول می‌کند. شهادت اسماعیل هنیه؛ از رهبران حماس غم بزرگی برای امت به جا گذاشت، اما در عین حال نویدی برای از بین رفتن صهیونیست‌های غاصب خواهد بود.  شهادت ایشان را به خانواده‌شان و به امت اسلامی تسلیت عرض می‌کنیم.

«لطیف پدرام» عضو پارلمان پیشین و رهبر حزب کنگره ملی افغانستان

استقبال پرشور کنگره آمریکا از یک قاتل حرفه‌ای و جنایتکار جنگی، نتانیاهو، رژیم صهیونیستی را در انجام اعمال تروریستی روحیه بیشتر بخشید.

ترور اسماعیل‌هنیه، فرزند قهرمان خلق فلسطین، اوج این جنایت و گسترش تروریسم دولتی است.

اینجانب به نمایندگی از حزب کنگره ملی افغانستان این جنایت رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم می‌کنم.

«خالد زدران» سخنگوی پلیس کابل

شهادت اسماعیل هنیه ظاهراً خبر ناگواری برای مسلمانان است اما تاریخ ثابت کرده که اینگونه شهادت‌ها خطوط جهادی را تقویت می‌کند و مسلمانان را در رشته‌ای از وحدت با یکدیگر پیوند می‌دهد.

صهیونیست‌ها باید بفهمند که چنین شهادت هایی به فلسطین و بیت‌المقدس مژده آزادی می‌بخشد.

بیانیه رسمی حکومت طالبان: پیامد ترور هنیه به عهده رژیم صهیونیستی و حامیانش است

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی حکومت طالبان در بیانیه‌ای رژیم صهیونیستی را مسئول ترور و شهادت «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش اسلامی فلسطین (حماس) خواند و تأکید کرد: تداوم جنایات رژیم صهیونیستی بی‌شک منطقه و کشورهای آن را بی‌ثبات‌ خواهد کرد و تقصیر هرگونه عواقب ناخوشایند و نتایج ناگوار بر عهده صهیونیست‌های متجاوز و حامیان آنها خواهد بود.

وی افزود: شهادت بزرگترین کامیابی برای یک مسلمان و مجاهد است، اسماعیل هنیه پیروز شد و درس مقاومت، ایثار، صبر، بردباری، مجاهدت و فداکاری را در این راه به یادگار گذاشت.

 افغانستان دفاع جنبش اسلامی حماس در سرزمین مقدس فلسطین را یک وجیبه اسلامی و انسانی می‌داند و جنایات، بمباران و نسل‌کشی مسلمانان فلسطین توسط رژیم متجاوز صهیونیستی را به شدت محکوم می‌کند.

هیئت حاکمه افغانستان از کشورهای تأثیرگذار به‌ویژه جهان اسلام و جهان عرب درخواست کرد تا تمام تلاش خود را برای توقف تهاجم و جنایات صهیونیست‌ها در منطقه به کار گیرند.

کرزی: ترور هنیه اقدامی علیه صلح‌ و امنیت خاورمیانه بود

‏حامد کرزی، رئیس ‌جمهور پیشین ‎افغانستان در پیامی ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی و مذاکره‌کننده ارشد حماس را محکوم کرد.

وی افزود: این عمل تروریستی و خلاف قواعد بین‌المللی در زمانی رخ داد که تلاش برای برقراری آتش‌بس در ‎غزه جریان داشت و امید به ختم جنگ و تحقق صلح در منطقه را بوجود آورده بود، بنابرین  می‌توان آن را اقدامی علیه صلح و امنیت در خاور میانه خواند.

حامد کرزی ضمن تاکید بر خودداری از تشدید تنش، خواستار زندگی مسالمت‌آمیز برای مردم در منطقه از طریق ایجاد دولت مستقل ‎فلسطین برمبنای احترام به حق تعیین سرنوشت مردم این کشور شد.

عبدالله عبدالله: ترور هنیه عمل تروریستی و جنایتکارانه است

«عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه پیشین افغانستان در واکنش به شهادت اسماعیل هنیه در شبکه ایکس نوشت: حمایت از داعیه برحق مردم فلسطین برای رسیدن به آزادی و حق تعیین سرنوشت، مشروع و از حمایت اکثریت مطلق مردم و کشورهای جهان برخوردار است.

وی در ادامه تاکید کرد: بدون آزادی فلسطین و به رسمیت شناختن حق حاکمیت و دولت مستقل فلسطین دست‌یافتن به صلح و امنیت در خاورمیانه و جهان ناممکن است.

عبدالله اظهار داشت که «ترور اسماعیل هنیه که در این اواخر مصروف مذاکرات آتش بس و تلاش‌های صلح بود و به عنوان مهمان در جمهوری اسلامی ایران به سر می‌برد به عنوان یک عمل تروریستی، جنایتکارانه و خلاف تمام قوانین و عرف بین‌المللی را محکوم می‌کنیم و مراتب تسلیت خود را به خانواده‌ مرحوم و مردم فلسطین ابراز می‌داریم».

رئیس شورای عالی مصالحه پیشین افغانستان تاکید کرد: «جنایت و ظلم نظام‌مند علیه مردم فلسطین از سوی رژیم اسرائیل عامل اصلی بحران در خاورمیانه است. ظلم و جنایتی را که اکنون در حق مردم غزه صورت می‌گیرد وجدان و ضمیر بشریت فراموش نمی‌کند».

«شفیع اعظم» از مقامات وزارت خارجه طالبان

زمانی که فصل یک حرکت با خون بزرگان آبیاری شود، حاصل آن حتمی است.

فلسطین با وجود حملات مرگبار رژیم غاصب صهیونیستی، محل سکونت مسلمانان و کشور آرام فلسطینی‌ها خواهد شد.

ما به وعده یاری خداوند ایمان داریم.

«عطامحمدنور» رئیس حزب جمعیت اسلامی شاخه نور

رئیس حزب جمعیت اسلامی افغانستان شاخه نور در پیامی ضمن محکومیت ترور شهید اسماعیل هنیه تاکید کرد این رویداد که باالنفسه، رویداد هراس افگنانه و تروریستی است، از هر نظر قابل نکوهش و مردود است. بدون تردید که اسرائیل در کنار انجام جنایات متعدد بشری در فلسطین در این قضیه نیز دخیل است.

جنبش حماس که داعیه خود را مبارزه برای آزادی مناطق اشغال شده‌ فلسطین می‌شمارد، مانند هر جنبش دیگر آزادی‌خواه حق دارد که از سرزمین آبایی‌شان دفاع کند و محرومیت از این حق هیچ مبنای حقوقی ندارد. هدف قرار دادن رهبران سیاسی این جنبش در هرجایی از جهان، رویکرد تروریستی، هراس افکنانه و تلاشی در جهت سرکوبگری است.

شهادت اسماعیل هنیه از تلخ ترین رویدادها پس از تنش‌های یک‌سال اخیر میان فلسطین و رژیم اسرائیل است و در عین حال خبر ناگواری که امت اسلامی از آن شدیداً متاثر گردیده است.

کنسولگری افغانستان در مشهد

 شهید «اسماعیل هنیه» مجاهد آگاه، بی بدیل و قهرمان کم نظیر بود که مدبرانه و شجاعانه در برابر رژیم منحوس صهیونیستی مبارزه کرد و سرانجام به درجه رفیع شهادت نائل شد.

 رژیم منحوس صهیونیستی از صفحه روزگار محو و بیت‌المقدس نیز آزاد شود.

«فضل الهادی مسلمیار» رئیس سنای پیشین افغانستان

ما از آن خدا هستیم و به سوی او باز می‌گردیم. شهادت اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس و رهبر آزادی و مبارزه فلسطینیان ضایعه بزرگی است.

شهید هنیه برای استقلال، صلح و سعادت میهن و مردمش جنگید و تلاش کرد، او مذاکرات صلح برای میهن آزاد و کشور سیال فلسطین را آغاز کرد. شهادت او هفتاد جنایت یا اقدام تروریستی داشت و به هیچ وجه توجیه نشد.

اما غزه و فلسطین علیه ظالمان و ستمگران اسرائیل اقدامی نکردند و به رسمیت شناختن رسمی فلسطین می تواند به مناقشه خاورمیانه پایان دهد و حق فلسطینی‌های مظلوم را که اکثریت کشورهای جهان از آن حمایت کرده اند، بدهد.

فلسطین باید به عنوان کشوری مستقل و باثبات به رسمیت شناخته شود و مردم آن در آرامش و مصون از بدترین جنایات، جنایات و جنایات تاریخ بشریت زندگی کنند.

انتهای پیام/.