تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3735392
شناسه : 3735392
تاریخ :
تهران ۸۰۰۰ بنگاه املاک غیرمجاز دارد اقتصاد ایران: دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک از فعالیت ۸۰۰۰ بنگاه املاک غیرمجاز در تهران خبر داد و گفت: از پلیس اماکن انتظار داریم این واحدها را پلمب کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، در هفته‌ای که گذشت رویدادهای مختلفی در حوزه راه و شهرسازی رخ داد که در ادامه به اهم این اخبار اشاره شده است.

بیشترین بنگاه‌های غیرمجاز در تهران و خراسان رضوی فعالیت می‌کنند

یاسر دستمالچیان دبیر کارگروه کنترل و تنظیم بازار املاک و مستغلات، افزود: بر اساس بررسی‌های میدانی، استان‌های تهران ۸۰۰۰، خراسان رضوی ۲۰۰۰، مازندران، خوزستان و قم نیز هرکدام ۱۰۰۰ بنگاه معاملات املاک غیرمجاز دارند.

وی با بیان این‌که با ساماندهی بنگاه‌های غیرمجاز ۵ استان فوق، تعداد بنگاه‌های غیرمجاز در سطح کشور به کمتر از ۳۰۰۰ بنگاه غیرمجاز کاهش می‌یابد، افزود: انتظار این است تا پلیس اماکن وارد کار شود و نسبت به پلمب واحدهای غیرمجاز اقدام کند.

دبیر کارگروه کنترل و تنظیم بازار املاک و مستغلات گفت: از اتحادیه‌ها و پلیس اماکن درخواست داریم برای حمایت از بنگاه‌های معاملات املاک مجاز با این تعداد بنگاه‌های غیر مجاز که طبق آمار زیر ۱۰ درصد تعداد کل بنگاه‌ها هستند برخورد کنند تا شرایط برای کسب و کار سالم میان همه افراد یکسان ایجاد شود.

عوارض خروج از کشور گران شد

نرخ‌گذاری سال ۱۴۰۳ برای عوارض خروج از کشور که افزایش ۳۰ درصدی نسبت به سال قبل دارد، در روزهای اخیر اجرایی شده است.

پیش از این و از ابتدای سال جدید، همچنان نرخ سال قبل در مبادی مرزی دریافت می‌شد.

خط دوم راه‌آهن اهواز - اندیمشک تکمیل شد

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، گفت: از اقدامات بسیار مهم در پروژه ملی ایران راه که البته مورد تاکید شهید جمهور نیز بود، دوخطه شدن محورهای موجود با هدف افزایش ظرفیت بار و مسافر بود.

وی افزود: بخش نهایی پروژه خط دوم راه‌آهن اهواز-اندیمشک در کریدور شمال-جنوب به ارزش روز بالغ بر ۱,۳۲۰ میلیارد تومان افتتاح و تقدیم ملت بزرگ ایران به ویژه خوزستانی‌های عزیز شد.

صنعت ریلی ایران باید درمان شود

سید مرتضی ناصریان کارشناس ارشد ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص اولویت‌های تکمیل و احداث خطوط ریلی کشور در دولت چهاردهم، گفت: روند رشد حمل‌ونقل ریلی کشور مطلوب نیست، و جهش در حمل‌ونقل ریلی کشور لازم است و می‌تواند در فرآیند توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور مؤثر باشد؛ بر همین اساس رشد صنعت ریلی نیازمند مدیریت اصولی و همه جانبه و تخصصی است.

کارشناس ارشد ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در ادامه تاکید کرد: خدمات حمل‌ونقل یکی از عوامل مؤثر و پیشران اقتصاد کشور به شمار می‌رود اما طی ۲ دهه گذشته به حوزه حمل‌ونقل توجه علمی و صحیحی نشده و بر همین اساس مرحوم رحمان دادمان وزیر اسبق راه و ترابری می‌گفت: «آنقدر که در وزارت راه به ساخت و ساز زیربناها توجه می‌شود، به مبحث اصلی حمل‌ونقل توجهی نمی‌شود»، طبق این گفته هدف اصلی حمل‌ونقل است نه ساخت‌وساز زیربناها.

این مسؤول تصریح کرد: آنچه که در حوزه حمل‌ونقل زمینه شکوفایی بالاتری دارد و با توسعه پایدار هماهنگی دارد، حمل‌ونقل ریلی خواهد بود، زیرا فرصت‌های قابل توجهی برای رشد این صنعت فراهم است که متأسفانه عملی نمی‌شود؛ آمار بهره‌وری در راه‌آهن ایران در شبکه و ناوگان ریلی نصف شاخص‌های میانگین جهانی است. اگر راه‌آهن کشورمان را با کشورهای پیشرو در صنعت ریلی (مانند روسیه، چین و آمریکا) قیاس کنیم، شاخص‌های ایران نسبت به میانگین آنها ۶ برابر پایین‌تر است که این آمار نشان می‌دهد که نقص‌های جدی در راه‌آهن ایران وجود دارد و برای رفع این نواقص دولت چهاردهم باید تدابیری داشته باشد و اگر موانع موجود در صنعت ریلی کشور به صورت جامع بررسی و با اولویت‌بندی رفع شوند، قطعاً بهره‌وری مطلوبی از امکانات موجود بخش ریلی کسب خواهیم کرد. و می‌توان خدمات مناسب‌تری به صاحبان بار و مسافرین ارائه کرد

تهران مستعد بروز فرونشست است

علی بیت‌اللهی عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با یادآوری فرونشست‌های میدان قیام، میدان محمدیه، چهارراه مولوی، خیابان انقلاب، خیابان کارگر و خیابان پیامبر که در سنوات گذشته به دلایل متعدد رخ داد و مخاطراتی را برای حیات شهری ایجاد کرد، گفت: این موارد نشان می‌دهد که زیرساخت تهران و ساخت گاه آبرفتی و خاکی تهران مستعد بروز چنین حوادثی است. بنابراین چنانچه این رخدادها در اوج ترافیک به وقوع بپیوندد احتمال مخاطرات را چندین برابر می‌کند.

وی بیان‌داشت: تراکم این مخاطرات به ویژه در قسمت‌های مرکزی و جنوبی شهر است، بنابراین اسکن زیرسطحی آبرفت‌های تهران تا حدود ضخامت ۳۰ متری ضرورت دارد.

۵۱ هکتار زمین دولتی در تیرماه رفع تعرض شد

ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، گفت: در مورد اجرای احکام قطعی نیز در تیر ماه، ۲۳ مورد حکم قطعی به مساحت ۱۹۴ هکتار در کل کشور اجرا شده است.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از رفع فوری ۱۵۴ مورد تعرض به اراضی دولتی در تیر ماه امسال توسط یگان حفاظت این سازمان در سراسر کشور خبر داد و گفت: مساحت این اراضی نزدیک به ۵۱ هکتار بوده است.

وی با اشاره به نقش مؤثر یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن در مبارزه با زمین‌خواری در کشور، اضافه‌کرد: نیروهای یگان حفاظت در همه استان‌های کشور و به صورت شبانه‌روزی در حال حفاظت از اراضی دولتی هستند و عملکرد این نیروها بیشتر جنبه پیشگیرانه دارد.