تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3735348
شناسه : 3735348
تاریخ :
پاسخ مقاومت به ترور شهید «هنیه» استثنائی خواهد بود اقتصاد ایران: استاد دانشگاه لبنان با اشاره به قطعی بودن پاسخ جبهه مقاومت به ترور شهید هنیه تاکید کرد این اقدام تروریستی پیامدهای مهمی در سطح منطقه‌ای  و بین‌المللی خواهد داشت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: سحرگاه چهارشنبه شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس که به منظور حضور در مراسم رسمی تحلیف ریاست جمهوری ایران به تهران سفر کرده بود ترور شد. این اقدام تروریستی از همان ساعات اولیه با واکنش‌های جهانی و منطقه‌ای روبرو شد. گروه‌های مقاومت هر یک در پیام‌های جداگانه ای ضمن محکوم کردند این جنایت وحشتناک که همراه با تعرض به خاک جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت، بر گرفتن انتقام خون این شهید قدس تاکید کردند.

به اعتقاد کارشناسان منطقه‌ای و بین المللی این جنایت تروریستی پیامدهای گسترده‌ای خواهد داشت چرا که رهبر مقاومت فلسطین مهمان جمهوری اسلامی بوده و این ترور در خاک ایران اتفاق افتاده و تجاوز به ایران نیز محسوب می‌شود.

دکتر «محمد شمص» مدیر و سردبیر سایت الخنادق و استاد دانشگاه لبنان در گفت و گو با خبرنگار مهر به تشریح اهداف و پیامدهای ترور شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس پرداخت. وی معتقد است این بار پاسخ جبهه مقاومت به این ترور استثنایی و غیر قابل مقایسه با پاسخ‌های پیشین خواهد بود.

در ادامه متن مصاحبه را می‌خوانیم:

به نظر شما ترور ناجوانمردانه شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس که امروز در تهران انجام شد چه پیامدهای منطقه‌ای و بین المللی دربر خواهد داشت؟

ترور شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران پیامدهای مهمی در سطح منطقه‌ای و بین المللی خواهد داشت، چرا که وی به رهبر مقاومت اسلامی حماس و نخست وزیر دولت فلسطینی‌ها در غزه بود که به دعوت دولت جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شده بود.

ترور شخصیت‌های سیاسی مثل شخصت شهید هنیه پیامدهای منفی علیه اسرائیل جنایتکار خواهد داشت و در این زمینه کشورهای مختلف جهان ضمن محکوم کردن این حادثه تروریستی نسبت به این اقدام هشدار دادند و در واقع این ترور در سطح منطقه و جهان، اسرائیل را به طور رسمی به عنوان تروریست معرفی کرد.

ارزیابی شما از واکنش و پاسخ جبهه مقاومت در برابر این ترور چیست؟

مسلماً جبهه مقاومت اسلامی پاسخ این جنایت وحشتناک را خواهد داد و همانطور که مسئولان جبهه مقاومت همچون حزب الله لبنان، مقاومت اسلامی یمن و عراق و مقام معظم رهبری در بیانیه‌های مختلف این ترور را محکوم نمودند، بر گرفتن انتقام خون شهید هنیه تاکید کردند.

این ترور از ابعاد مختلف قابل بررسی است و این شهید مهمان ایران بوده و در خاک ایران مورد تعرض قرار گرفته است و جمهوری اسلامی ایران اجازه نمی‌دهد این ترور بدون پاسخ بماند و همانطور که رئیس جمهور ایران اشاره کرد جمهوری اسلامی از شرف و حیثیت و خاک خود و مهمانش دفاع خواهد کرد.

به نظر من پاسخ ایران و جبهه مقاومت به ترور شهید هنیه یک جواب استثنائی و غیر قابل مقایسه با سایر جواب‌های مقاومت خواهد بود. همانطور که ایران بعد حمله اسرائیل به کنسلوگری این کشور در سوریه به این جنایت با عملیات مهمی پاسخ داد، این بار نیز جمهوری اسلامی آمادگی پاسخ به این جنایت را دارد. جبهه مقاومت نیز به سهم خود پاسخ این ترور را خواهد داد. دوران «بزن در رو» تمام شده است.

به نظر شما این اقدام تروریستی می‌تواند جنگ در منطقه را به سمت یک یک جنگ فراگیر و همه جانبه پیش ببرد؟

به نظر من بعید نیست ترور شهید اسماعیل هنیه به درگیری چند روزه با اسرائیل منجر شود اما فعلاً وقوع یک جنگ فراگیر و منطقه‌ای بعید به نظر می‌رسد، مگر اسرائیل حملات گسترده خود را علیه مقاومت آغاز کند. در حقیقت جبهه مقاومت به دنبال یک جنگ منطقه‌ای و فراگیر نیست اما اگر اسرائیل دنبال این جنگ باشد، جبهه مقاومت آمادگی پاسخ به این جنگ را دارد.

این اقدام تروریستی چند روز بعد از سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا اتفاق افتاد. چه رابطه‌ای بین این جنایت تروریستی و حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی وجود دارد؟

نتانیاهو بعد از سخنرانی پرآوزه و تبلیغاتی‌اش در کنگره آمریکا حمایت بیشتری از دولت آمریکا دریافت کرده است و مسلماً این حملات تروریستی با همکاری مشترک آمریکا انجام شده است و آمریکایی‌ها علیرغم ادعایشان، از وقوع این ترور مطلع بودند و با رضایت آنها این اقدام تروریستی صورت گرفته است.

نتانیاهو با انجام چنین اقداماتی می‌خواهد ضعف‌ها و خسارت‌های خود را در ۱۰ ماهه اخیر جبران کند چرا که او و ارتش رژیم صهیونیستی به هیچیک از اهداف خود در جنگ غزه نرسیدند و مجبور بودند دست به اقداماتی علیه ایران و جبهه مقاومت بزنند تا خسارت‌های میدانی را جبران کنند.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی با چالش بزرگ ماهیتی و موجودیتی روبرو است و نگران آینده خود است. او می‌خواهد آمریکا وارد این جنگ شود و یک جنگ منطقه‌ای و فراگیر به راه بیفتد، اما آمریکا آماده یک جنگ فراگیر نیست. اسرائیل و آمریکا به خوبی می‌دانند اگر این جنگ رخ دهد خسارت‌های گسترده‌ای به آمریکایی‌ها و پایگاه‌هایشان در منطقه تحمیل خواهد شد.