تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3735347
شناسه : 3735347
تاریخ :
صفر تاصد رویداد «همافزا»/ عزم همگانی برای حل نظام مسائل مازندران اقتصاد ایران: ساری- معان فرهنگی و آموزشی تبلیغات اسلامی مازندران به تشریح برنامه ها و جزییات رویداد همافزا به عنوان بستری برای تعامل دستگاه ها با تشکل های مردمی برای حل نظام مسائل در استان پرداخت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

حجت الاسلام علی اکبر درخشنده در گفت وگو با خبرنگار مهر در حاشیه پیش رویداد همافزا با اشاره به تدوین و ابلاغ سند چشم انداز زیست بوم فرهنگی کشور افزو: از سال ۱۴۰۰ شورای فرهنگ عمومی استان، کار تهیه سند را به مجموعه جبهه فرهنگی انقلاب سپرد زیرا کار باید مردمی صورت می‌گرفت.

وی با عنوان اینکه سپس پژوهشگر و نویسنده سند و چشم انداز زیست بوم فرهنگی انتخاب شدند، ادامه داد: این پژوهشگران آمارها را از همه دستگاه‌ها گرفتند و جمع آوری این آمار ۳۰ گیگابایت فایل متنی بود و بیش از یکسال جمع آوری این اسناد طول کشید.

وی با اظهار اینکه تدوین سند از نیمه سال قبل ۱۴۰۱ شروع و تا نیمه سال قبل طول کشید، افزود: در این سند، پنج کلان مساله پنج کلان مساله فرهنگی استان شناسایی شده است.

حجت الاسلام درخشنده با بیان اینکه زیرمسائل این پنج مساله تهیه و نوشته شد، افزود: هر هفته کارشناسان تخصصی از مجموعه‌های مختلف این سند را ارزیابی و بررسی کردند و در گام اول تدوین سند صورت گرفت.

معاون فرهنگی و آموزش تبلیغات اسلامی مازندران در گام بعدی برای حل مسائل مطرح شده برنامه ریزی شد، افزود: حل مساله مهمتر از رصد و شناسایی آن بود و در این راه از تجربیات استان‌های مختلف استفاده کردیم.

حل نظام مسائل توسط گروه‌های مردمی و فرهنگی

وی با تاکید بهره گیری از ظرفیت و ساختار مردمی برای حل مسائل گفت: اگر کارها توسط مردم و به دور از چارچوب‌های نظام نهادهای دولتی و حاکمیتی اجرا شود، اثرگذاری بیشتری دارد و نمونه این مسائل را در دوران کرونا شاهد بودیم.

حجت الاسلام درخشنده ادامه داد: برای حل مساله آن را به دو دسته تقسیم کردیم، دسته‌ای که توسط دستگاه‌ها و نهادها و دسته‌ای نیز توسط تشکل‌های مردمی قابل اجرا و حل است و در این راستا کانون معین شد.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی مازندران شمار تشکل‌های فعال در استان را بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ تشکل بیان کرد و افزود: برای اجرا و حل مسائل، رویداد همافزا در استان تشکیل شد و از پیشینه استان‌هایی نظیر تهران و خراسان رضوی نیز بهره گرفتیم.

وی با اظهار اینکه بسیاری از تشکل‌های مردمی و فرهنگی شناخته شده نیستند و مجموعه‌های فرهنگی نیز یکدیگر را نمی‌شناسند، افزود: در این راستا برای تعامل بیشتر دستگاه‌های فرهنگی نسبت به ایجاد ستاد و رویداد همافزا در استان اقدام و سیاست گذاری رویداد و پیش رویداد انجام شد.

حجت الاسلام درخشنده شناسایی سمن‌های مردم نهاد و تشکل‌ها را از دیگر اقدامات برای توانمندسازی فعالان و گروه‌های مردمی بیان کرد و افزود: فعالان و تشکل‌های مردمی باید طرح و برنامه خود را برای رفع مسائل محیط جغرافیایی مدنظر و رفع آسیب‌ها ارائه دهند.

وی با عنوان اینکه رویداد همافزا در قالب نمایشگاهی برگزار می‌شود و طرح‌ها و برنامه‌های تشکل‌های فرهنگی و مردمی به نمایش گذاشته می‌شود، افزود: مطالبه گری و حمایت نهادها از طرح‌ها از دیگر موارد است و باید برنامه ریزی صورت گیرد.