تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3735342
شناسه : 3735342
تاریخ :
کاهش زمان تولید دارو با هوش مصنوعی اقتصاد ایران: رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: هوش مصنوعی راهبرد مطمئنی برای افزایش قدرت تشخیصی، شناسایی و غربالگری بیماری‌ها را فراهم می‌کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا زالی، با عنعنوان این مطلب که هوش مصنوعی با حساسیت بالا می‌تواند به عنوان تصمیم‌ساز بالینی عمل کند، افزود: محقان معتقدند که بیشترین ظرفیت استفاده از هوش مصنوعی در تصمیم‌گیری‌های بالینی و قدرت تشخیصی و درمانی به مرحله دوم و سوم مشابه خودران‌ها خواهد رسید.

وی، یادگیری ماشینی، زبان ماشینی و تبدیل آن به زبان انسانی و سیستم همگشتی را از جمله ابزارها برای توسعه هوش مصنوعی در حوزه سلامت دانست و گفت: در حوزه داروسازی از پنج هزار ملکولی که برای تبدیل به دارو نشانه‌گذاری می‌شود تنها پنج ملکول به تولید می‌رسد و از این تعداد نیز نهایتاً یک ملکول وارد عرصه بالین می‌شود.

زالی ادامه داد: ضمن اینکه این فرآیند در بازه زمانی بین ۱۰ تا ۱۳ ساله به سرانجام خواهد رسید، نکته اینجاست که با کمک هوش مصنوعی ۷۰ درصد زمان تولید دارو کم خواهد شد و ابداً کارآزمایی بالینی در این فرآیند حذف خواهد شد و فرآیند ۱۳ ساله به سه سال تقلیل پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تنها در ایالات متحده آمریکا در حوزه داروسازی ۱.۶ میلیارد دلار با استفاده از هوش مصنوعی صرفه‌جویی انجام شده اظهار کرد: این موضوع به حوزه دارو ختم نمی‌شود و در تحقیقات بالین هم کاربردهای فراوان دارد.

زالی ضمن ارائه توضیحاتی درباره پرستار و یا دستیار بالینی با استفاده از ظرفیت‌های هوش مصنوعی، خستگی‌ناپذیر بودن، بهره‌مندی از سیستم صوتی و بررسی وضعیت بیمار را از جمله مزایای این حوزه عنوان کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کاهش خطای پزشکی، افزایش کیفیت خدمات، کاهش هزینه مراقبت، اثربخشی بالاتر و تنوع خدمات را از جمله مزایای پیوند هوش مصنوعی در سلامت عنوان کرد.

وی به دو رخداد مهم در حوزه پزشکی در سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: تصلب فیبروز ریوی هرساله جان بسیاری را تهدید می‌کند، این در شرایطی است که روند تولید داروی این بیماری با کمک هوش مصنوعی طراحی و تولید شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: دومین رخداد مهم در علوم پزشکی تولید داروی سرطان ملانوما نوعی سرطان پوست است که اخیراً واکسن و داروی این بیماری نیز با کمک هوش مصنوعی روانه بازار شده است.

زالی با اشاره به اینکه طب شخصی سازی شده بدون استفاده از فناوری هوش مصنوعی راه به جایی نخواهد برد ادامه داد: در آینده خبرهای خوبی در درمان بیماری‌های صعب‌العلاج با کمک هوش مصنوعی به گوش خواهد رسید.

طب تقویت شده با استفاده از هوش مصنوعی یکی دیگر از مواردی بود که رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مواردی را درباره آن مطرح کرد و افزود: با کمک هوش مصنوعی و پرینترهای سه بعدی بین یک تا ۴۰ میلیمتر، نمونه‌هایی طراحی شده که می‌تواند به عنوان رگ عمل کند.

زالی درباره وضعیت شغلی بشر با وجود هوش مصنوعی، گفت: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی تا سال ۲۰۳۰ میلادی، به ۱۸ تا ۲۵ میلیون نیروی کار بهداشتی نیاز داریم، این در شرایطی است که هوش مصنوعی جایگزین مشاغل متوسط و با حداقل مهارت خواهد شد.

وی ادامه داد: با ورود هوش مصنوعی میزان آسیب شغلی در مشاغل معادل از دست دادن شغل‌ها در دوران کرونا خواهد بود.

زالی با بیان اینکه سال‌های متفاوتی با ورود هوش مصنوعی را تجربه خواهیم کرد، افزود: بهره‌مندی از ظرفیت‌های هوش مصنوعی، ضرورت اجتناب‌ناپذیر سال‌های آتی خواهد بود.