تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3735180
شناسه : 3735180
تاریخ :
این سگ رباتیک جاروبرقی است و با پاهایش زباله‌های کوچک را جمع‌آوری می‌کند [تماشا کنید] اقتصاد ایران: دانشمندان ایتالیایی رباتی به‌شکل سگ‌ تولید کرده‌اند که می‌تواند با پاهای خود انواع ریززباله را از سواحل جمع‌آوری کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

ته‌سیگارها یا همان فیلتر‌های سیگار یکی از تهدیدهای بزرگ برای اقیانوس‌ها هستند و تمیز‌کردن آن‌ها به‌خصوص در فضاهای عمومی مانند ساحل بسیار دشوار است. گروهی از دانشمندان ایتالیایی ربات چهارپایی ساخته‌اند که می‌تواند زباله‌ها را شناسایی و با استفاده از جاروبرقی‌های نصب‌شده روی پاهایش، زباله‌های کوچک را جمع‌آوری کند.

ربات چهارپا VERO توانایی جست‌وجو و پاک‌سازی زباله در انواع زمین‌‌ها و سطوح را دارد. به‌گزارش USA Today، ربات VERO را گروهی از محققان آزمایشگاه Dynamic Legged Systems در مؤسسه‌ی فناوری ایتالیا در جنوا طراحی کرده و ساخته‌اند.

محققان ایتالیایی این پروژه در اردبیهشت‌ماه مقاله‌ای درباره‌ی فرایند تولید و کارایی VERO در مجله‌ی Field Robotics منتشر کردند. این مقاله ادعا می‌کند که ته‌سیگارها مشکلی جدی هستند. ته‌سیگارهای دور‌ریخته‌شده هنگام تجزیه، مواد شیمیایی سمی و میکرو پلاستیک را وارد اقیانوس می‌کنند. آن‌ها دومین زباله رایج در سراسر جهان هستند و دسترسی به آن‌ها برای ربات‌های چرخ‌دار به‌منظور پاک‌سازی سخت‌تر است.

جارو برقی رباتیک VERO
IEEE Spectrum

ربات VERO برای جمع‌آوری زباله‌های کوچکی مانند ته‌‌سیگارها طراحی شده است. اپراتور مسیر حرکت ربات را تعیین و سپس ربات به‌آرامی در طول مسیر حرکت و با استفاده از شبکه‌ی عصبی خاص و دوربین‌های داخلی، زباله‌ها را شناسایی می‌کند.

به‌نقل از IEEE Spectrum، این ربات چهارپا شبکه‌ی عصبی هم‌گشتی یا پیچشی (Convolutional) برای تشخیص زباله دارد که می‌تواند زباله‌ها را هدف قرار دهد و با یکی از چهار جاروبرقی نصب‌شده روی پاهایش آن‌ها را جمع‌آوری کند.

تمیز‌کردن سواحل به‌دلیل اینکه شن حمل سطل زباله‌های چرخ‌دار یا ظروف سنگین را روی زمین دشوار می‌کند، می‌تواند مشکلی بزرگ باشد. محققان برای نشان‌دادن مهارت VERO در پیمایش زمین‌های سخت، آزمایش‌هایی را در ۶ سناریو مختلف بیرونی انجام دادند. این ربات می‌تواند هنگام جمع‌آوری زباله با استفاده از دوربین عمق‌سنجی RealSense اینتل نصب‌شده روی چانه‌ی خود، تعادلش را حفظ کند.

ربات VERO در آزمایش اولیه‌ی خود نتوانست همه‌ی زباله‌ها را جمع‌آوری کند؛ اما ۹۰ درصد از ته‌سیگارهای شناسایی‌شده در آزمایش را جمع‌آوری کرد. این یعنی ۹۰ درصد زباله کمتر وارد اقیانوس می‌شود.

مقالات مرتبط
  • سیستم رباتیک دانشگاه MIT بسته‌بندی مواد غذایی در فروشگاه‌ها را آسان‌تر می‌کند [تماشا کنید]
  • آینده‌نگرانه‌ترین جاروبرقی رباتیک دنیا رونمایی شد

هنوز برنامه‌ای برای اجرایی‌کردن پروژه‌ی VERO وجود ندارد. محققان می‌گویند که VERO می‌تواند برای انجام کارهای دیگری مانند سم‌پاشی محصولات کشاورزی، جست‌وجو در زیرساخت‌ها و کمک به پروژه‌های ساختمانی، برنامه‌ریزی و مهندسی طراحی شود.