تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3735003
شناسه : 3735003
تاریخ :
حدنگاری بیش از ۵۵ درصد از اراضی کشاورزی در استان کرمان اقتصاد ایران: کرمان- معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: استان کرمان بیش از ۵۵ درصد حدنگاری در زمینه تثبیت مالکیت اراضی کشاورزی را انجام داده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، حسن بابایی ظهر چهارشنبه در نشست شورای قضائی استان کرمان، شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس توسط باند تبهکار صهیونیستی را محکوم کرده و تسلیت گفت.

وی سپس به افتتاح اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان منوجان اشاره و اظهار کرد: ۵۰ میلیارد ریال جهت احداث ساختمان این اداره اختصاص خواهیم داد تا بزودی عملیات اجرایی آن آغاز شود.

بابایی در ادامه تاکید کرد: قوه قضائیه در حمایت از تولید و تحقق شعار سال اقدامات خوبی انجام داده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: امروز شاهد تثبیت مالکیت و صدور سند برای ۸۱۳ واحد در شهرک صنعتی استان کرمان هستیم.

بابایی تاکید کرد: بعد از سفر ریاست قوه قضائیه به استان کرمان شاهد اتفاقات خوبی در دادگستری کرمان هستیم.

وی یادآور شد: طی ۹ ماه گذشته، قریب به ۱۱ هزار فقره سند در حوزه کشاورزی صادر شده است.

معاون قوه قضائیه ادامه داد: ۴ هزار و ۴۵۸ فقره سند مسکن ملی و ۲۱۲ فقره سند برای موقوفات صادر شده است.

بابایی خاطرنشان کرد: تثبیت مالکیت پهنه‌های ملی کشور به مرز ۱۰۰ درصد رسیده است.

وی افزود: استان کرمان در زمینه تثبیت مالکیت اراضی کشاورزی در رده‌های پایانی جدول استان‌ها قرار داشت که اخیراً جهش خوبی داشته و بیش از ۵۵ درصد حدنگاری شده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تاکید کرد: تاکنون ۶ جلسه برای اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول برگزار شده است.

بابایی تصریح کرد: با اجرای این قانون، آن دسته از اسناد عادی که از سوم تیرماه صادر می‌شود، قابل استناد نخواهد بود.

معاون قوه قضائیه بیان کرد: بسیاری از اراضی که دارای اسناد دستی و عادی هستند که مربوط به قبل از سوم تیرماه ۱۴۰۳ است، دو سال فرصت دارند تا نسبت به دریافت اسناد رسمی اقدام کنند.

وی تاکید کرد: از تاریخ سوم تیرماه سال جاری به بعد، تنظیم اسناد عادی ممنوع است.

بابایی افزود: در تنظیم اسناد عادی و قبل از اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، موارد متعددی از فروش مال غیر انجام می‌شد که با اجرای این قانون از بروز این موضوعات جلوگیری می‌شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خاطرنشان کرد: با اعتباربخشی به اسناد رسمی، کاهش قابل توجهی را در تعداد پرونده‌های ورودی به دستگاه قضائی با موضوع اراضی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: چراکه به محض تدوین پیش نویس معاملات املاک، موارد مربوطه به بانک اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاک ارسال و تا زمان قطعی شدن معامله و یا فسخ آن، این موارد در این بانک باقی خواهد ماند.

بابایی بیان کرد: در آینده نزدیک سامانه برخط دسترسی اسناد رسمی به موقوفات افتتاح خواهد شد.

وی در پایان گفت: با راه‌اندازی این سامانه تمامی موارد مربوط به اراضی موقوفه در زمان تنظیم اسناد مالکیت مورد توجه قرار می‌گیرد.