تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3734924
شناسه : 3734924
تاریخ :
برزیل در پی افزایش واردات از ایران است/ رشد تجارت در بخش کشاورزی اقتصاد ایران: معاون رییس جمهور برزیل با اشاره به اینکه به دنبال افزایش واردات از ایران هستیم، گفت: می‌توانیم در زمینه تجارت میوه، پسته و خاویار همکاری‌های خوبی داشته باشیم.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، ژرالدو الدو الکامین معاون رئیس جمهور برزیل امروز در همایش تجاری ایران و برزیل در اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: سال‌ها است که روابط دوستانه‌ای میان دو کشور وجود دارد و من اینجا هستم که این روابط را توسعه دهم. موانعی در توسعه همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور ایران و برزیل در بخش‌های مانند مانند پتروشیمی، انرژی، تجارت غذا، صنعت وجود دارد که با همکاری با یکدیگر مشکلات رفع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به دنبال افزایش واردات از ایران هستیم، گفت: از سوی رئیس‌جمهور برزیل مأموریت دارم تا اقدامات لازم برای تقویت هرچه بیشتر روابط دو کشور را انجام دهم.

معاون رئیس جمهور برزیل افزود: روز گذشته، در دیدار با وزیر کشاورزی ایران، گفت‌وگوهای سازنده‌ای برای گشودن بازارهای خودمان به روی تجار دو کشور، داشتیم. ما می‌توانیم در زمینه تجارت میوه، پسته و خاویار همکاری‌های خوبی داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه باید در راستای تقویت روابط دو کشور حرکت کنیم، گفت: فرصت‌های متعددی در حوزه سلامت و تولیدات دارویی، مهندسی، صنعت و تولید کودهای مورد نیاز کشاورزی برای تجار دو کشور وجود دارد.

ایران و برزیل روابط اقتصادی باثباتی دارند

عیسی کاملی مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه ایران در این مراسم اظهار کرد: برزیل از کشورهایی است که از ظرفیت‌های تجارت با ایران در حوزه‌هایی که تحریم نیست به خوبی استفاده کرده است که این موضوع می‌تواند الگویی باشد برای توسعه روابط تجاری با سایر کشورها باشد.

کاملی از لزوم تقویت حمایت وزارت خارجه از بخش خصوصی ایران گفت و افزود: ایران و برزیل روابط اقتصادی باثباتی دارند که با عضویت ایران در بریکس، افق‌های جدیدی در همکاری اقتصادی هموار خواهد شد.

روابط ایران و برزیل در آینده بسیار درخشان خواهد بود

لاودمار آگیار معاون وزیر در بخش توسعه تجارت و علوم و فناوری و فرهنگ وزارت امور خارجه سفیر برزیل در ایران نیز در این مراسم اظهار کرد: روابط ایران و برزیل در آینده بسیار درخشان خواهد بود که حضور هیأت برزیلی در ایران نیز برای این همکاری‌ها است.

وی افزود: از سال ۲۰۲۰ تلاش شد که روابط خود را با ایران نزدیک تر کنیم و این تلاش ادامه دارد و تجربیات خود را نیز به ایران انتقال می‌دهیم.

لزوم امضای توافقنامه‌های تجارت آزاد و ترجیحی با برزیل

صمد حسن‌زاده رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در این مراسم گفت: نبود توافقنامه‌های تجارت آزاد و ترجیحی میان ایران و برزیل، تا امروز مهم‌ترین مانع توسعه روابط اقتصادی دو کشور بوده است. یکی دیگر از موانع توسعه روابط اقتصادی دو کشور، مشکلات انتقال پول و روابط بانکی است که دولت‌های ایران و برزیل باید هرچه زودتر با تدابیر خود، این مشکل را از میان بردارند.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ای برای در نظر گرفتن معافیت‌هایی در زمینه صادرات و واردات محصولات کشاورزی میان ایران و برزیل، ادامه داد: با وجود امضای این تفاهم‌نامه، متأسفانه ظرف ۱۰ سال گذشته تاکنون عملیاتی نشده و تجار دو طرف نتوانستند بهره‌ای از آن داشته باشند.

رئیس اتاق ایران، عضویت ایران و برزیل در بریکس را ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه همکاری‌های تجاری دو کشور برشمرد و گفت: متأسفانه دو کشور نتوانسته‌اند از این فرصت استفاده زیادی کنند. افزایش اعزام و پذیرش هیأت‌های تجاری میان ایران و برزیل می‌تواند از طریق افزایش سطح اطلاعات تجار دو طرف از پتانسیل‌ها و زمینه‌های همکاری، سطح روابط اقتصادی را افزایش دهد.

حسن‌زاده، با دعوت از رئیس اتاق بازرگانی برزیل برای سفر به ایران به همراه هیأتی تجاری، افزود: با توجه به توانمندی‌های ایران در حوزه تولیدات پزشکی و دارویی، انرژی‌های تجدیدپذیر، نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع خودرو، صنایع غذایی و کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی، زمینه‌های مناسبی برای همکاری‌های مشترک وجود دارد.

وی با بیان اینکه اتاق ایران، عزم خود را بر توسعه روابط اقتصادی با همه کشورهای دنیا و به ویژه تقویت و تعمیق روابط با اتاق‌های بازرگانی این کشورها، جزم کرده است. افزود: اتاق ایران تلاش می‌کند تا زمینه فعالیت هرچه بهتر تجار و بازرگانان ایران با کشورهای هدف را ایجاد کند.