تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3734923
شناسه : 3734923
تاریخ :
واردات برنج برای ۴ ماه ممنوع شد اقتصاد ایران: واردات برنج با دستور وزیر جهاد کشاورزی از ۱۵ تیر تا ۱۵ آبان ماه سال جاری در راستای حمایت از تولیدات داخلی ممنوع شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به معاونت امور زراعت با اشاره به واردات ۲۸۷ هزار تنی برنج در ۳ ماهه ابتدای سال جاری، تاکید کرد: برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی در زمان فصل برداشت، اقدامات لازم از جمله ممنوعیت واردات این محصول ظرف چهار ماه از ۱۵ تیر تا ۱۵ آبان سال جاری تصویب و ابلاغ شود.

بنابراین گزارش، وزیر جهاد کشاورزی در این نامه خواسته است به منظور حمایت از تولیدکنندگان برنج داخلی، تخصیص ارز برنج وارداتی به جای ارز ترجیحی از محل ارز نیمایی تأمین و در اختیار واردکنندگان قرار گیرد.

بنا به دستور نیکبخت، خرید تضمینی ارقام پرمحصول برنج توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران، پس از تصویب در شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات کشاورزی در راستای تأمین ذخیره استراتژی برنج صورت می‌گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی در این نامه می‌افزاید: واردکنندگان برنج موظفند به ازای درخواست هر مقدار واردات، به همان میزان خرید توافقی برنج‌های داخلی را بر اساس مصوبات تعیین شده در شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی از کشاورزان انجام دهند.

وی در این نامه دستور داده است عوارض از برنج‌های وارداتی برای انجام پروژه‌های طرح افزایش تولید برنج کشور اخذ شود.

نیکبخت با پیش‌بینی تولید ۴.۵ میلیون تن شلتوک از ۷۷۰ هزار هکتار اراضی زراعی گفت: برآورد می‌شود تولید برنج سفید در سال جاری به دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن برسد.

وی افزود: تاکنون بالغ بر ۷۰۰ هزار هکتار اراضی در ۱۹ استان کشور، زیر کشت برنج رفته است.