تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3734917
شناسه : 3734917
تاریخ :
اسپانیا Booking.com را به‌دلیل محدودسازی رقبا و شروط ناعادلانه ۴۵۰ میلیون دلار جریمه کرد اقتصاد ایران: مرجع ناظر بر رقابت اسپانیا، Booking.com را به‌خاطر اعمال شرایط ناعادلانه بر کسب‌وکارها و محدودسازی بازار برای رقابت، ۴۵۰ میلیون دلار جریمه کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

بنابر گزارش سازمان نظارت بر رقابت اسپانیا (CNMC)، این سازمان شرکت Booking.com را به‌دلیل سوءاستفاده از موقعیت مسلط خود در بازار اسپانیا به مبلغ ۴۱۳٫۲۴ میلیون یورو (حدود 447 میلیون دلار) جریمه کرد. این شرکت بین ۷۰ تا ۹۰ درصد از بازار واسطه‌گری رزرو آنلاین هتل اسپانیا را در اختیار دارد.

این تحقیق که از اکتبر ۲۰۲۲ (مهر و آبان ۱۴۰۱) آغاز شده بود، نشان می‌دهد که Booking.com شرایط ناعادلانه‌ای را به هتل‌ها تحمیل کرده و رقابت را برای سایر آژانس‌های مسافرتی آنلاین سخت کرده است.

به‌عنوان مثال، این شرکت با تحمیل یک قیمت ناعادلانه بر هتل‌های طرف قرارداد خود، آن‌ها را از ارائه‌ی اتاق‌هایشان در وبسایت‌های شخصی با قیمتی کمتر از قیمت ارائه شده در Booking.com منع می‌کند. این امر باعث شده تا هتل‌ها نتوانند مستقیماً با مشتریان خود در ارتباط باشند و به رقابت با سایر رقبای خود بپردازند.

همچنین Booking.com از معیارهای خاص خود برای رتبه‌بندی هتل‌ها و مسافرخانه‌های سراسر اسپانیا استفاده کرده است که به نفع خودش بوده و رقبا را در موقعیت نامساعدی قرار داده است. همچنین CNMC معتقد است که این اقدامات Booking.com نه‌تنها به هتل‌ها آسیب رسانده، بلکه به مصرف‌کنندگان نیز ضرر وارد کرده است. مصرف‌کنندگان به‌دلیل محدودیت‌های اعمال شده توسط این شرکت نتوانسته‌اند از قیمت‌های بهتر و خدمات متنوع‌تری بهره‌مند شوند.

مقالات مرتبط
  • فرانسه با جریمه ۲۵۰ میلیون یورویی به استقبال گوگل رفت
  • با وجود جریمه ۵ میلیارد دلاری، متا احتمالاً بار دیگر دادگاهی می‌شود

شرکت Booking.com در واکنش به این جریمه اعلام کرده که با تصمیم CNMC مخالف است و قصد دارد به این حکم اعتراض کند. این شرکت معتقد است که اقداماتش در راستای بهبود تجربه‌ی مشتریان و ارائه‌ی خدمات بهتر بوده است. با این حال، CNMC تاکید کرده که رفتارهای ضد رقابتی این شرکت نمی‌تواند توجیهی برای محدود کردن رقبا و تحمیل شرایط ناعادلانه به بازار اسپانیا باشد.