تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3734914
شناسه : 3734914
تاریخ :
سرشماری به‌روز جامعه عشایری تا پایان تابستان انجام می‌شود اقتصاد ایران: رئیس سازمان امور عشایر کشور اعلام کرد: در قالب سرشماری از اعضای تعاونی‌های عشایری و خانواده آنها، تا پایان تابستان سرشماری دقیق و به‌روز شده از جامعه عشایری انجام می‌شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، شایان نادری، رئیس سازمان امور عشایر کشور با اشاره به اهداف عدالت‌محور سازمان امور عشایری در توزیع خدمات برای جامعه هدف، گفت: وجود آمار دقیق و به‌روز شده بسیاری از مشکلات به ویژه تبعیض و خروج غیرقانونی اقلام یارانه‌دار را از شبکه توزیع عشایری برطرف می‌کند.

وی با بیان اینکه سرشماری‌های 10 ساله نفوس و مسکن نمی‌توانند در بخش عدالت یارانه‌ای موفقیت‌آمیز باشند، افزود: عشایر تعریفی مستقل دارند، در حالی که برخی افراد با وجود اسکان در شهر، همچنان از خدمات حمایتی جامعه عشایری استفاده می‌برند.

رئیس سازمان امور عشایر کشور با اشاره به اینکه عملیات سرشماری اکنون بدون بودجه مستقل دولتی و تنها با اعتبارات درون سازمانی آغاز شده و تا پایان تابستان نتایج آن آماده می‌شود، ادامه داد: ما در بخش توزیع آرد، سوخت و … در این بخش شاهد بی‌عدالتی هستیم و اگر نتوانیم این آمار را به‌روز کنیم، در حق جامعه حقیقی عشایری اجحاف خواهد شد.

وی افزود: هرساله 168 هزار تن آرد در مناطق عشایری توزیع می‌کنیم که نباید اجازه دهیم با هیچ توجیهی از سبد تغذیه این بخش مولد جامعه خارج شود.

نادری درباره شرایط توزیع پنل‌های خورشیدی برای تأمین برق خانواده عشایری هم گفت: قرار بود وزارت نیرو 220 هزار پنل خورشیدی در اختیار جامعه عشایری قرار دهد که متأسفانه تنها حدود 10 درصد از این تعهد آن هم در سال 1403 انجام شده است.

وی کاهش مخاطرات جامعه عشایر را از جمله اهداف و برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود: برای این هدف ما مجموعه مخاطرات را در همه استان‌ها رصد و پس از درجه‌بندی اولویت‌ها متناسب با آن در سطح ملی برای کاهش آسیب ناشی از حوادث طبیعی و رفع مخاطرات اقتصادی و اجتماعی از دولت و سازمان‌های مدیریت بحران و پدافند غیرعامل درخواست حمایت می‌کنیم.

رئیس سازمان امور عشایر کشور سیل، رعد و برق، آتش‌سوزی، بارندگی شدید و نبود سکونتگاه‌های موقت عشایری و دامی را از جمله عمده مشکلات این جامعه عنوان کرد و گفت: ایجاد جان‌پناه و سرپناه موقت می‌تواند بسیاری از خسارت‌ها و آسیب‌ها را در مناطق کوهستانی کاهش دهد.

وی با اشاره به وجود 65 هزار کیلومتر راه عشایری هم گفت: سالانه بالغ بر 70 درصد این راه‌ها به دلیل وجود در مناطق صعب‌العبور در حوادث طبیعی سیل، برف و باران و رانش زمین آسیب می‌بیند که نیازمند بازگشایی، بازسازی و ترمیم است.

انتهای پیام/