تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3734908
شناسه : 3734908
تاریخ :
درآمد AMD از دیتاسنترها ۱۱۵ درصد رشد کرد؛ ادامه پولسازی رایزن و سقوط گرافیک‌های رادئون اقتصاد ایران: گزارش مالی AMD رشد حدود دو برابری کسب‌وکار پردازنده‌های دیتاسنتر این شرکت را نشان می‌دهد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

نتایج مالی سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۲۴ تیم قرمز نشان داد که تقریباً نیمی از درآمد این شرکت را نه پردازنده‌های گرافیکی، نه کنسول‌های بازی و نه تراشه‌های مورد استفاده در لوازم جانبی و خودرو، بلکه دیتاسنترها تشکیل می‌دهند.

کسب‌وکار دیتاسنتر AMD ظرف یک سال اخیر دو برابر شده است و رشد سه‌ماهه‌ی دوم عمدتاً به شتاب‌دهنده‌ی MI300 مربوط می‌شود که با پردازنده‌ی هوش مصنوعی H100 انویدیا رقابت می‌کند.

نمودار درآمد amd در سه ماهه‌ی دوم سال مالی ۲۰۲۴

طبق گفته‌ی لیسا سو، مدیرعامل AMD، پردازنده‌‌ی دیتاسنتر MI300 در سه ماه بیش از یک میلیارد دلار فروش داشته‌ است که از کل مبلغ فروش آن از زمان عرضه در دسامبر ۲۰۲۳ (شهریور و مهر ۱۴۰۲) بیشتر است. کل درآمد AMD از دیتاسنترهای سری Instinct و EPYC حدود ۲٫۸ میلیارد دلار است که رشد ۱۱۵ درصدی را درمقایسه‌با سال گذشته نشان می‌دهد.

AMD می‌خواهد همانند انویدیا، هر سال پردازنده‌های دیتاسنتر جدیدی با قدرت پردازش هوش مصنوعی عرضه کند. بنابراین، MI325X را در سه‌ماهه‌ی چهارم امسال، MI350 را در سال ۲۰۲۵ و MI400 را در سال ۲۰۲۶ معرفی خواهد کرد که رقبای تراشه‌های بلک‌ول تیم سبز به‌شمار می‌روند.

درآمد AMD از بخش بازی در سه‌ماهه‌ی اخیر ۶۴۸ میلیون دلار بود که نسبت‌به سال گذشته ۵۹ درصد و نسبت‌به سه ماه گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته است و سقوط گرافیک‌های رادئون را نشان می‌دهد. گفته می‌شود که تمرکز تیم قرمز بر کسب‌وکار تراشه‌های دیتاسنتر هوش مصنوعی موجب افت عملکرد بخش گرافیک‌ شده است.

در سه‌ماهه‌ی دوم سال مالی AMD، درآمد بخش لوازم جانبی به ۸۶۱ میلیون دلار رسید که نسبت‌به سال گذشته ۴۱ درصد کاهش یافته است، زیرا مشتریان تمایل کمتری به خرید تجهیزات جدید نشان داده‌اند.

مقالات مرتبط
  • ام‌اس‌آی برای گیمرها و خالقان محتوا، لپ‌تاپ‌های پرچم‌دار با پردازنده Ryzen AI 300 معرفی کرد
  • بالأخره بعد از مدت‌ها انتظار، عرضه لپ‌تاپ‌های Ryzen AI 300 آغاز شد

به‌گفته‌ی AMD، کسب‌وکار پردازنده‌های لپ‌تاپی و دسکتاپی در سه‌ماهه‌ی مالی دوم امسال روند صعودی داشته است. درآمد حاصل از فروش پردازنده‌ AMD سری رایزن، ۴۹ درصد نسبت‌به بازه‌ی مشابه سال گذشته افزایش یافته و به ۱٫۵ میلیارد دلار رسیده است.

درحالی‌که افت فروش کنسول‌‌های بازی پلی استیشن و Xbox منجر به کاهش ۵۹ درصدی درآمد گیم شده است، تیم قرمز اعلام کرد که گرافیک‌های رادئون ۶۰۰۰ نسبت‌به سال گذشته فروش بیشتری را تجربه کرده‌اند.