تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3734703
شناسه : 3734703
تاریخ :
اورژانس هوایی نقش موثری در کاهش تلفات جاده‌ای دارد اقتصاد ایران: به‌رغم‌ آنکه بی‌احتیاطی رانندگان، خودرو بی‌کیفیت و جاده‌های نامناسب همچنان بالا بودن آمار تصادفات را به دنبال دارد، اورژانس هوایی نقش بسیار مهمی در کاهش آمار تلفات این حوادث دارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

اگر چه آمار تصادفات هر ساله با کاهش یا افزایش‌هایی روبه‌رو می‌شود، اما افزایش سرعت در ارائه خدمات درمانی به حادثه‌دیدگان این حوادث از سوی ارگان‌های امدادی ازجمله اورژانس، هلال‌احمر و آتش‌نشانی سبب کاهش تلفات و معلولیت‌های ناشی‌از این حوادث می‌شود. یکی از مهم‌ترین مواردی که سبب این افزایش سرعت در خدمت‌رسانی شده، استفاده از اورژانس هوایی در حوادث با فاصله زیاد و یا نقاط صعب‌العبور است. در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

اهمیت امداد هوایی در محورهای مواصلاتی صعب‌العبور

چندی پیش رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان تفت با اشاره به اینکه هرجایی که لازم و امکان‌پذیر باشد، از خدمات اورژانس هوایی استفاده می‌شود، اظهار کرد: همکاری و مشارکت دستگاه‌های امدادی ازجمله اورژانس و هلال‌احمر در صحنه تصادفات به چشم می‌خورد و سرعت امدادرسانی را بالا می‌برد که این همکاری لازمه کار امدادرسانی در صحنه‌هاست تا نیروهای امدادی بتوانند با سرعت بالاتری اقدام به کمک‌رسانی کنند که از زحمات عوامل اورژانس و نجاتگران هلال‌احمر تشکر و قدردانی می‌شود.

مسئول اورژانس هوایی آذربایجان‌شرقی درباره فعالیت‌های این اورژانس گفت: باتوجه به گستردگی راه‌های ارتباطی، وجود محورهای مواصلاتی صعب‌العبور و بالا بودن آمار تصادفات و مناطق کم‌برخوردار در آذربایجان‌شرقی، انتقال سریع مصدومان سوانح جاده‌ای، مادران باردار، بیماران قلبی و سکته‌های مغزی به مراکز تخصصی بیش از پیش اهمیت دارد.

وی به انتقال اعضای پیوندی توسط بالگردها نیز اشاره‌ کرد و ادامه داد: باتوجه به اهمیت انتقال سریع اعضای پیوندی بین استان‌های همجوار، وجود پایگاه اورژانس هوایی در استان ضرورت دارد.

وی درخصوص زمان راه‌اندازی پایگاه اورژانس هوایی در تبریز اظهار کرد: همزمان با سایر استان‌ها در سال ۱۳۹۳ پایگاه اورژانس هوایی در آذربایجان‌شرقی نیز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز و هوانیروز سهند تبریز شروع به‌ کار کرد.

مصطفی سلیمانی در ارتباط با تعداد ماموریت‌های اعزامی این پایگاه بیان کرد: ۶۷درصد بیماران منتقل‌شده مربوط به مصدومان ناشی‌از سوانح و حوادث ترافیکی، 8درصد مربوط به مادران باردار، 7درصد مربوط به سکته‌مغزی، 6درصد بیماران قلبی و ۱۲درصد باقیمانده مربوط به سایر سوانح و نیز بیماران داخلی می‌شود.

چالش‌های کار در اورژانس هوایی

محمدتقی مهدوی، یکی از ماموران اورژانس است که در پایگاه اورژانس هوایی شیفت کاری دارد. وی درباره شروع به کارش در پایگاه اورژانس هوایی می‌گوید: هشت‌سال در امدادرسانی آمبولانس کار می‌کردم اما علاقه‌ام به پرواز باعث شد برای خدمت به اورژانس هوایی انتقال پیدا کنم.

وی درباره تفاوت‌های کار با آمبولانس و کار در بالگرد می‌افزاید: البته هرکدام دغدغه‌های خاص خود را دارند. در آمبولانس، تعداد ماموریت‌ها بیشتر است اما در هر ماموریت اورژانس هوایی، فشار روانی به اندازه شاید ۱۰ ماموریت زمینی وجود دارد. علاوه‌بر آن استرس و محدودیت فضا در بالگرد نیز از دیگر چالش‌های کار در اورژانس هوایی است.

وی ادامه می‌دهد: معمولا بدحال‌ترین بیماران مثل بیماران و مصدومان قطع عضو، سقوط از ارتفاع و ... که بدترین وضعیت جسمی را دارند، از طریق اورژانس هوایی منتقل می‌شوند که این امر خود بار روانی بیشتری را برای تنها مامور اورژانس حاضر در بالگرد خواهد داشت.

جاده‌ای که درد مصدومان را بیشتر می‌کند

اواخر فروردین‌ماه، رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی ۱۱۵ شهرستان کلات درباره اهمیت اورژانس هوایی گفت: وضعیت راه‌های مواصلاتی کلات به‌گونه‌ای است که بیماران به خصوص آن‌هایی که دارای شکستگی شدند، هنگام تردد آمبولانس‌ها باید درد بیشتری را در مسیر متحمل شوند.

اسماعیل میرزایی درخصوص اهمیت جانمایی و ایجاد پد بالگرد در نقاط مختلف شهرستان کلات اظهار کرد: باتوجه به شرایط اقلیمی و صعب‌العبور بودن شهرستان کلات نیاز به امداد هوایی را در حوادث و سوانح دو چندان می‌کند.

وی تصریح کرد: اگرچه رساندن بیمار به پزشک در کمترین زمان ممکن از اهمیت بالایی برای ما برخوردار است و حتی ثانیه‌ها مهم هستند، اما اگر قرار باشد بیمار طبق روال عادی از منطقه هزارمسجد به شهر کلات اعزام شود حدود یک تا ۱.۵ساعت و در صورت نیاز برای اعزام به مشهد به ۵ تا ۶ساعت زمان نیاز است.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی ۱۱۵ شهرستان کلات با بیان اینکه اگر قرار باشد بیمار با بالگرد از منطقه هزارمسجد به مشهد اعزام شود کمتر از ۲ ساعت زمان می‌برد، تصریح کرد: این وضعیت موجب شده است تا به جد دنبال ایجاد پد بالگرد در نقاط و روستاهای مختلف باشیم.

وی تصریح کرد: اگر بیمار اندیکاسیون اعزام توسط بالگرد را داشته باشد، زمان اعزام بیمار به مشهد از بخش هزارمسجد به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند و این موجب کاهش مرگ‌ومیر، نقص عضو و نجات جان انسان‌ها می‌شود.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی۱۱۵ شهرستان کلات در پایان تاکید کرد: بیشترین مواردی که برای آن‌ها درخواست بالگرد می‌شود به ترتیب مربوط به تصادفات جاده‌ای، سکته‌های قلبی، سکته‌های مغزی و زایمان‌های سخت مادران باردار است، البته به شرط اینکه شرایط جوی، اجازه پرواز بدهد.