تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3734687
شناسه : 3734687
تاریخ :
هدف‌گذاری تولید بیش از ۵۳۳ هزار تن بذر گندم در کشور اقتصاد ایران: معاون موسسه تحقیقات گواهی وثبت بذر ونهال گفت: درسال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ براساس مدل و برنامه‌ریزی معاونت امور زراعت وزارت جهادکشاورزی، تولید ۵۳۳ هزار و ۱۹۷ تن بذر گواهی شده گندم هدفگذاری شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، صمد مبصّر، معاون مؤسسه تحقیقات گواهی و ثبت بذر و نهال با بیان این که تحقق ۸۰ درصدی برنامه تولید بذر گواهی شده گندم در سال زراعی جاری به رغم افزایش دما و تغییرات آب و هوایی پیش‌بینی می‌شود، گفت: در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ بر اساس مدل و برنامه‌ریزی معاونت امور زراعت وزارتخانه، تولید ۵۳۳ هزار و ۱۹۷ تن بذر گواهی شده گندم آبی و دیم، هدف‌گذاری و مصوب شده است.

وی اظهار کرد: در این برنامه مصوب، تولید حدود ۳۳۲ هزار و ۹۹۱ تن بذر گندم آبی و نزدیک به ۲۰۰ هزار و ۲۰۶ تن بذر گندم دیم هدف‌گذاری شده که ۱۰۰ درصد برنامه را شامل می‌شود.

وی با بیان این که از سطح زیر کشت مزارع تولید بذر گندم تا کنون ۳۳۸ هزار تن بذر گندم آبی و دیم توسط شرکت‌های خصوصی تولید بذر از کشاورزان پیمانکار خریداری شده است، تصریح کرد: این میزان خرید نزدیک به ۶۰ درصد برنامه مصوب سال زراعی جاری است و پیش‌بینی می‌کنیم با ادامه خرید و ارسال گزارش‌ها از استان‌ها، این عدد به حدود ۸۰ درصد برنامه برسد.

مبصّر ادامه داد: برداشت بذر گندم از اواخر فروردین امسال آغاز و تا ۲۰ مرداد در مناطق سرد ادامه دارد.

وی سطح زیر کشت بذر گندم در سال زراعی جاری را ۱۹۵ هزار هکتار عنوان و اظهار کرد: از این سطح زیر کشت، نزدیک به ۸۰ هزار هکتار مربوط به بذر گندم آبی و حدود ۱۱۵ هزار هکتار بذر گندم دیم می‌باشد.

معاون مؤسسه تحقیقات گواهی و ثبت بذر و نهال در همین حال افزود: خرید بذر گندم از اوایل اردیبهشت ماه امسال از استان‌های گرم مانند بوشهر، خوزستان، هرمزگان، فارس و جنوب کرمانشاه آغاز شده و در مناطق معتدل به اتمام رسیده است.

وی درباره جذب بذرهای گواهی شده گندم در سال زراعی آینده، گفت: میزان جذب بذر بستگی به سیاست‌های دولت در مورد نرخ و خرید بذر و نرخ خرید تضمینی گندم دارد.

مبصّر در همین حال مسائل تغییرات اقلیمی و مدیریتی را از دلایل عمده محقق نشدن ۱۰۰ درصدی برنامه تولید بذر گواهی شده دانست و ابراز کرد: به دلیل گرمای شدید در زمستان سال ۱۴۰۲ و سرد شدن هوا در اسفند ماه، به مزارع بذر گندم آبی و دیم شوک وارد شد.

وی درباره مسائل مدیریتی نیز اضافه کرد: شرکت‌های تولید بذر گندم نتوانستند از محل یارانه‌های سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲، یارانه خرید بذر را دریافت کنند.

این مسؤول دولتی ادامه داد: شرکت‌های تولید بذر گندم در حال حاضر نزدیک به ۱,۲۵۰ میلیارد تومان یارانه از دولت طلب دارند.

معاون مؤسسه تحقیقات گواهی و ثبت بذر و نهال با اشاره به تسهیلات بانکی مورد نیاز این شرکت‌ها نیز گفت: امسال به دلیل الزام بانک کشاورزی برای تسویه وام‌های قبلی به منظور دریافت تسهیلات جدید، تعداد قابل توجهی از شرکت‌های تولید بذر گندم موفق به جذب تسهیلات نشدند و از این رو در خرید بذر تولیدی کشاورزان دچار مشکل شدند.

وی ابراز امیدواری کرد؛ با اعلام به موقع قیمت بذر گواهی‌شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی و همچنین قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آتی از سوی دولت، جذب حداکثری بذرهای تدارک دیده شده، تحقق یابد.