تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3734570
شناسه : 3734570
تاریخ :
امانی: هیچگاه جنایات اسرائیل علیه ایران بدون پاسخ نبوده است اقتصاد ایران: سفیر ایران در بیروت در نشست خبری خود با بیان اینکه نمی‌توان فعلا در خصوص ترور شهید هنیه صحبت کرد، گفت: ولی هیچگاه جنایات رژیم صهیونیستی علیه ایران بدون پاسخ نبوده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، مجتبی امانی، سفیر ایران در لبنان امروز صبح در نشست خبری خود با رسانه‌های خارجی در خصوص ترور شهید هنیه در تهران گفت: ما متاسفانه شاهد بودیم یکی از مهمان‌ها را در محل اقامت خودش مورد هدف قرار دادند.این ترور رخ داد و ما پیگیر مسائل مربوط به آن خواهیم بود. تقریبا 9 ساعت می‌گذرد و مسئولین کشور در حال بررسی هستند. مقام رهبری هم پیامی را در این خصوص دادند.

 وی افزود: سیاست ما در استقبال از هیات‌ها برای تحلیف مشخص بود که سیاست ایران در خصوص مقاومت تغییری نکرده است. سیاست خارجی ایران به شکل کلی تغییری نخواهد داشت اما در سلیقه‌ها ممکن است متفاوت باشد. 

امانی با بیان اینکه ترور شهید هنیه نیازمند روشن شدن برخی زوایا است، ادامه داد: به شکل کلی می‌توان بگویم همان نتیجه‌ای که رژیم صهیونیستی از ترور شیخ احمد یاسین گرفت از این ترور هم همان نتیجه را خواهد گرفت.  آیا نقش حماس کاهش پیدا کرد یا افزایش یافت! قدرت ایران و نفوذ ایران بعد از ترور شهید سلیمانی کاهش یافت یا افزایش یافت! با ترور دانشمندان هسته‌ای ایران که کار رژیم صهیونیستی بود آیا توان هسته‌ای ایران کاهش پیدا کرد!

سفیر ایران همچنین در خصوص پیام‌های کشورهای غربی و آمریکا به ایران گفت: از ابتدای حملات رژیم به غزه بعد از هفت اکتبر ما شاهد پیام‌های زیادی از سوی کشورهای غربی و آمریکا بودیم. همه اینها و به خصوص آمریکایی‌ها یک پیام داشتند که مانع گسترش جنگ شوند. شهید امیرعبداللهیان پیشتر گفتند که پاسخ دادیم جلوگیری از گسترش جنگ با حمایت‌های مالی و تسلیحاتی متناقض است.

وی افزود: در همین چند روز بعد از اتفاق "مجدل شمس"، آمریکایی‌ها پیام‌هایی را به مسئولین لبنانی با همین مضمون دادند.  الان هم اصرار دارند پاسخ‌ها محدود باشد. ما فکر می‌کنیم رفتار آمریکا منافقانه است، اما از لحاظ عملی اعتقاد داریم که رژیم صهیونیستی در وضعیت بدی به سر می‌برد. اینکه دست به ترور می‌زند نشان می‌دهد که کاری فراتر از این نمی‌تواند بکند.

امانی در پاسخ به سوالی که پاسخ ایران به ترور هنیه چه خواهد بود، گفت: من درباره ترور شهید هنیه نمی‌توانم پاسخ دقیقی بدهم. قطعا مسئولان ما در این مورد صحبت خواهند کرد، ولی هیچگاه جنایات رژیم صهیونیستی علیه ایران بدون پاسخ نبوده است.

وی افزود: ما عملیات وعده صادق را شاهد بودیم و ایران نشان داد در این عملیات هم تصمیم بگیرد، هم اجرا کند و هم موفق باشد. همین عوامل سه گانه به مراتب قوی‌تر به صورت بالقوه در ایران وجود دارد. بهتره در این باره کمی صبر کنیم تا جزییات بیشتری از حادثه و چگونگی پاسخ ایران مشخص شود.

سفیر ایران درباره اقدامات جنون آمیز اخیر رژیم صهیونیستی گفت: گمان می‌رود نتانیاهو در سفرش به آمریکا درباره این هدف قرار دادن‌ها هماهنگی‌هایی انجام داده باشد.  به هرحال ما  این را می‌دانیم که آمریکایی‌ها در این جنایت‌ها معمولا صهیونیست‌ها را حمایت می‌کنند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها تا به حال چراغ سبزی به اسراییل نشان ندادند که آنان را حمایت می‌کنند، اما اگر مشخص شود آمریکایی‌ها در این عملیات‌ها با آنان هماهنگ بودند این برای منطقه خطرناک است. 

سفیر ایران با اشاره به چهار عملیاتی که اخیرا انجام شده، اظهار داشت: این چهار عملیاتی که انجام شده نشانه‌های بدی برای منطقه است. ایران هیچگاه دنبال این نبوده که جنگ در منطقه گسترش پیدا کند. اما این نکته را در نظر بگیرند که ایران اجازه نمی‌دهد منطقه تحت آمریکاهایی و اسراییلی‌ها اداره شود. تاریخ 45 ساله ایران این را به خوبی نشان می دهد و انان باید درس بگیرند.

امانی خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها دوبار در منطقه آمدند و با خسارت بازگشتند. هر رئیس جمهوری که در آمریکا بر سر کار می‌آید باید به این موضوع توجه کند. فرهنگ مردم منطقه کاملا متفاوت شده است و آمریکا آن سیاست‌های سابق را نمی‌تواند اجرا کند.

وی افزود: ما با اینکه چه کسی در آمریکا رئیس جمهور شود ملاحظه‌ای نداریم و شاید یک رئیس جمهوری که عاقلانه بتواند به موضوعات بپردازد برای آمریکا شاید بهتر باشد. ما نامزد سومی در انتخابات آمریکا نمی‌بینیم و این یک علامت بزرگ برای دموکراسی آمریکایی است. ما به مسائل داخلی آمریکا توجهی نداریم.

دیپلمات ایرانی با بیان اینکه هنوز مشخص نیست که آمریکایی‌ها در خصوص اتفات در ضاحیه و در ایران چه موضعی دارند، اظهار داشت: من اشاره کردم ورود بیشتر آمریکایی‌ها به موضوع چقدر خسارت بار است. ایران برای هر موضوعی که امنیتش را تهدید کند آماده است.

وی افزود: موضوع مهمتر این است که ایران در دفاع از مقاومت کوتاهی نمی‌کند. اینکه چطور و چگونه و کجا پاسخ دهیم بستگی دارد. در هرحال کل دنیا فهمید که اگر ما اراده کاری را کنیم آن را با موفقیت به سرانجام می‌رسانیم. 

سفیر ایران خاطر نشان کرد: خود آمریکایی‌ها اعتراف کردند که دخالتشان در عراق و افغانستان اشتباه بود و به نظر می‌رسد که آنان این خطا را نباید تکرار کنند. البته ما نشانه‌ای برای ورود آمریکا به این موضوع نمی‌بینیم. الان بحث ما حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی است که کمکی به بقای آنان نمی‌کند. کارهای جنون آمیز باعث نمی‌شود که نتانیاهو بیشتر به حیاتش ادامه دهد.

سفیر ایران در پاسخ به سوالی در خصوص تبادل پیام‌ها بین ایران و آمریکا گفت: هیچ چیزی به نام گفتگوهای ایرانی آمریکایی وجود ندارد. آنچه که گفته می‌شود پیام‌های گاه و بی‌گاه آمریکا است که غیر مستقیم پاسخش را دریافت می‌کنند.

وی افزود: آنچه که مربوط به این پیام‌ها است، قالب پیام‌ها در ده ماهه گذشته مربوط به این بود که جنگ گسترش پیدا نکند که اعمال آمریکایی ها خلاف آن است.

امانی همچنین با بیان اینکه به نظرم آنچه که در تهران در ترور شهید هنیه اتفاق افتاد یک پیام واضح داشت، ادامه داد: ما در طی روزهای اخیر شاهد گفتگوهای نمایندگان حماس با مسئولین اطلاعاتی موساد بودیم.  این خیلی نفاق بزرگی است که از طرفی به دنبال مذاکره هستند اما از طرفی مسئول حماس را ترور می‌کنند.

وی افزود: این هم دلیلی دیگر است که اسراییل قابل مذاکره کردن نیست. گرچه حماس به صورت غیرمستقیم مذاکره می‌کرده، ولی در هر حال پیام بسیار بدی درباره مذاکراتی صادر شد که قطر و مصر برای آن تلاش می‌کردند.

امانی در ادامه در خصوص جنایات رژیم صهیونیستی گفت: اعتقاد داریم که نتانیاهو در همان روز اول جنگ مانده است. ایستگاه‌های مختلفی را نتانیاهو و مجموعه جنگ طلب و چنایتکار رژیم صهیونیستی از ابتدا مشخص کرده بودند و همه اینها برای این بود که شکست‌های خودشان را در مواجهه با مردم غزه بپوشانند.

وی افزود: در همان روزهای اول می‌گفتند که با ورود زمینی کار غزه یکسره خواهد شد. با ورود زمینی خسارت‌های رژیم صهیونیستی بیشتر شد. بعدا گفتند به رفح حمله خواهیم کرد و مدتی رسانه‌ها خطرات این موضوع را گوشزد کردند و نتانیاهو توجه نکرد. نوار غزه را دو قسمت کردند که شاید به پیروزی برسند. گفتند در سفر نتایناهو به آمریکا اتفاقات مهمی رخ خواهد داد اما پیروزی برای نتایاهو رخ نداده است.

سفیر ایران تصریح کرد: همه این کارها هیچ کدام از اهداف اسراییل را تامین نکرد و هیچ دورنمای پیروزی برای اسرائیل وجود نخواهد داشت.

 

انتهای پیام/