تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3734514
شناسه : 3734514
تاریخ :
حواشی تازه برای آیین‌ نامه واردات خودروهای کارکرده! اقتصاد ایران: آیین‌نامه واردات خودروهای دست‌دوم در شرایطی ۲۴ تیرماه به‌تصویب رسید که این مصوبه حدودا یک سال در زونکن هیات دولت مانده بود. پس از آن، بانک‌مرکزی در اطلاعیه‌ای به اشخاص حقوقی و حقیقی توصیه کرده تا قبل از تنظیم آیین‌نامه، دستورالعمل و ضوابط اجرایی واردات خودروهای کارکرده از هر اقدامی برای واردات خودرو کارکرده اجتناب کنند. 

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

در اطلاعیه بانک‌مرکزی با اشاره به‌ضرورت تشکیل کارگروه مندرج در ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی واردات کارکرده‌ها (کارگروهی متشکل از وزارت امور اقتصاد و دارایی، بانک‌مرکزی و سازمان برنامه و بودجه) و لزوم تنظیم فرآیند احراز و تایید منشأ ارز از سوی این بانک، به‌کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی توصیه کرده تا قبل از تنظیم آیین‌نامه، دستورالعمل و ضوابط اجرایی واردات کارکرده‌ها و تایید برنامه واردات توسط کارگروه مذکور، از هرگونه اقدام برای واردات خودرو کارکرده اجتناب کنند.

آیین‌نامه خودروهای کارکرده اواخر تیرماه در هیات دولت در شرایطی به‌تصویب رسید که منابع ارزی ورود کارکرده‌ها از محل ارز حاصل از صادرات، سرمایه‌گذاری خارجی و سایر منابع مورد تایید بانک‌مرکزی از جمله ارز با منشأ خارجی، پیش‌بینی شده است. به‌این ترتیب آیین‌نامه خودروهای کارکرده تکلیف تامین منابع ارزی ورود دست‌دوم‌ها را مشخص کرده است.

پس از صدور اطلاعیه بانک‌مرکزی مسئولان دولتی و صنعتی هیچ واکنشی به‌این ابلاغیه نداشته‌اند. در این بین یک مقام آگاه در وزارت صمت گفت واردات خودروهای دست‌دوم در ابتدای راه است و هیچ سازوکار مشخصی برای آن وجود ندارد. وی تصریح می‌کند که لازمه اجرایی شدن آیین‌نامه واردات خودروهای دست‌دوم، تدوین دستورالعمل اجرایی است. از سوی دیگر یک مقام در گمرک عنوان می‌کند اگر قرار است خودرو کارکرده‌ای وارد گمرکات کشور شود، باید پیش از آن دستورالعملی به‌گمرکات ابلاغ شود.

در ادامه نیز یک واردکننده خودرو درمورد ثبت سفارش خودروهای کارکرده عنوان کرد: «ثبت سفارشی باز نشده است که بانک‌مرکزی شیوه‌نامه ارزی ابلاغ کرده است.» اما یکی از خبرگزاری‌ها عنوان کرده که در چند روز گذشته، واردات خودروهای کارکرده برای افراد حقیقی امکان‌پذیر شده است؛ با ‌این ‌حال، پس از ابلاغِ نامه‌ بانک‌مرکزی به‌صورت موقت، ثبت سفارش متوقف شده است.

به‌نظر می‌رسد بانک‌مرکزی نیز بنا بر باز شدن سایت ثبت سفارش، اطلاعیه مربوط به‌شیوه‌نامه ارزی را صادر کرده است. از سوی دیگر برخی کارشناسان اطلاعیه شیوه‌نامه ارزی خودروهای کارکرده توسط بانک‌مرکزی را اقدامی درست می‌خوانند و معتقدند بانک‌مرکزی بنا بر تجربه کمبود ارزی در خودروهای نو و وعده‌های بی‌سرانجام به‌متقاضیان خودروهای خارجی، خواستار آن بوده که این تجربه برای خودروهای کارکرده تکرار نشود.

اگرچه از ابتدای سال جاری واردات خودرو نو سرعت گرفته، با این حال تخصیص قطره‌چکانی ارز همچنان برای واردکنندگان مشکلاتی را ایجاد کرده است. بنابراین بانک‌مرکزی با پیش‌بینی مشکلات ارزی خودروهای کارکرده، از حالا نسبت به‌تامین ارز این محصولات هشدار داده است.

افزایش قیمت ۱۹ میلیون‌تومانی دنا پلاس اتومات

برخی خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا ۱۲ میلیون‌تومانی و افزایش قیمت یک تا ۱۹ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو ۲۰۷ دنده‌ای هیدرولیک (۸۵گانه) (۱۴۰۳) با ۱۲ میلیون‌تومان کاهش ۷۳۲ میلیون‌تومان و تارا ۶ دنده (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۹ میلیون‌تومان کاهش ۷۶۴ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند. از طرفی دنا پلاس اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۹ میلیون‌تومان افزایش ۹۶۲ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات ارتقا یافته (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۱۸ میلیون‌تومان، تارا اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۹۱۰ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ تیپ ۵ (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان افزایش ۶۶۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد رشد بهای ۲ تا ۴۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم (۱۴۰۳) با ۴۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ ‌میلیارد و ۱۰ میلیون‌تومان، فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۳) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ ‌میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۵ نفره (رینگ ۱۰ پره) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۹۲۵ میلیون‌تومان، هایما S۵ جدید (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۵۰۵ میلیون‌تومان و جک J۴ (۱۴۰۳) با ۴ میلیون‌تومان افزایش به ۷۸۴ میلیون‌تومان رسید.

در گروه خودروهای خارجی پریمیوم نیز شاهد افت بهای ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای کونا (۲۰۲۴) با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان، کیا K۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، تویوتا کرولا - ۱۲۰۰ سی‌سی (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان و فیات ۵۰۰ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ ‌میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

از طرفی در میان خودروهای لوکس نوسان قیمت چندانی وجود نداشت و بازار این خودروها در روز گذشته با ثبات بها به‌کار خود پایان دادند.