تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3734467
شناسه : 3734467
تاریخ :
نگاهی به زندگی و اقدامات شهید اسماعیل هنیه اقتصاد ایران: شهید اسماعیل هنیه در ۶۲ سال عمر خود تلاش بی وقفه ای را برای احیای حقوق ملت فلسطین انجام داد و در شکل گیری مقاومت فلسطین نقشی برجسته داشت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، شهید اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس با نام کامل اسماعیل عبدالسلام احمد هنیه ملقب به ابوالعبد، در سال 1963 و در اردوگاه الشاطی در غزه متولد شد.

تولد و زندگی هنیه در یک اردوگاه پناهجویان فلسطینی امر عجیبی نیست و در پی تشکیل رژیم جعلی اسرائیل در سال 1948، تعداد زیادی از فلسطینیان که در سرزمین های اشغال شده ساکن بودند به اردوگاه های پناهجویان در کرانه باختری و نوار غزه پناه آوردند. تا پیش از شروع جنگ اخیر در غزه نیز حدود 60 درصد جمعیت غزه در همین اردوگاه ها زندگی می کردند.

شهید هنیه در طول زندگی خود فراز و نشیب های زیادی را از زندگی در اردوگاه ها، آوارگی در سرزمین های اشغالی، فعالیت سیاسی در دوره دانشجویی، تبعید و زندان و احراز بالاترین پست اجرایی در ساختار رسمی فلسطین یعنی نخست وزیری و رهبری مقاومت اسلامی در کارنامه دارد.

خانواده هنیه پس از اشغال روستای الجوره مدتی در شهر اشغالی عسقلان آواره بودند و پس از آن مجدداً به غزه رفتند.

شهید هنیه دوره ابتدایی و راهنمایی خود را در مدارس آژانس امداد رسانی سازمان ملل «آنروا» به انجام رساند و سپس در دانشگاه الأزهر غزه دیپلم گرفت.

وی در دانشگاه اسلامی غزه در رشته ادبیات عرب فارغ التحصیل شد.

از سال 1983 تا 1986 شهید هنیه به عضویت شاخه دانشجویی مقاومت اسلامی فلسطین، حماس در آمده و مدتی نیز ریاست این شورا را برعهده داشت.

در پی بروز اختلاف میان سازمان های دانشجویی فتح و حماس، درباره راهبرد مذاکره یا مبارزه با اسرائیل، هنیه چند بار بازداشت شد و در مجموع از سال 1987 تا 1989 به تناوب سه سال و 6 ماه و 18 روز را در زندان های اسرائیل گذراند.

اسماعیل هنیه ,

در تاریخ هفدهم دسامبر سال 1992 رژیم صهیونیستی هنیه را به همراه 415 نفر از فعالان و رهبران حماس و جهاد اسلامی به مرج الزهور در جنوب لبنان تبعید کرد.

اسماعیل هنیه ,

هنیه پس از بازگشت از تبعید به عنوان رئیس دفتر شیخ احمد یاسین، رهبر و بنیانگذار جنبش مقاومت اسلامی مشغول به فعالیت شد.

در هنگام ترور شیخ احمد یاسین، اسرائیل برای ترور هنیه نیز تلاش کرد ولی موفق به ترور او نشد.

در پی پیروزی جنبش حماس در انتخابات پارلمانی 2006، اسماعیل هنیه از سوی محمود عباس به عنوان نخست وزیر برگزیده شد و نخستین کابینه مقاومت در تشکیلات خودگردان را تشکیل داد.

پس از حدود یکسال فشارهای اسرائیل و نیز اختلافات میان دو گروه فلسطینی فتح و حماس باعث فلج شدن کابینه مقاومتی فلسطین شد.

درحالیکه هنیه درصدد بود یک کابینه وحدت ملی با مشارکت فتح انتخاب کند، اختلافات میان دو گروه فلسطینی افزایش یافت و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان سلام فیاض را به عنوان نخست وزیر جدید برگزید.

اسماعیل هنیه ,

در ماه ژوئن 2007 اختلافات فتح و حماس به اوج رسید و گروه مقاومت در اعتراض به عدم همکاری فتح، نوار غزه را در کنترل خود گرفت.

شهید هنیه در طول سال‌های بعدی همواره در بین کادر نخست حماس قرار داشت تا اینکه در سال 2014 به عنوان رئیس حماس درون نوار غزه برگزیده شد و تا سال 2017 در این سمت باقی ماند.

در ماه مه 2017 شهید هنیه بار دیگر ارتقای مقام یافت به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس برگزیده شد که بالاترین مقام این گروه مقاومت فلسطینی محسوب می شود. هنیه تا زمان شهادت در این مقام بود.

مفهوم «وحدت میدان ها» با تلاش های وسیع گروه‌های مختلف مقاومت شکل گرفت که شهید هنیه در این زمینه نیز تاثیر زیادی داشت.

هنیه همواره از اهداف اصلی جوخه های ترور اسرائیل بوده است و مقام های رژیم تل آویو نیز همواره بر این امر تأکید کرده بودند.

اسماعیل هنیه ,

از یازده فرزند شهید هنیه، حازم، امیر و محمد در فروردین ماه امسال در حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه به شهادت رسیدند.

آخرین سفر شهید هنیه به تهران و برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس جمهور جدید اسلامی ایران بود.

انتهای پیام/