تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3734437
شناسه : 3734437
تاریخ :
۴۳ درصد مهارت‌آموزان وارد بازار کار شدند اقتصاد ایران: زنجان- مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان زنجان با اشاره به نقش آموزش‌های مهارتی در اشتغال گفت: ۴۳ درصد مهارت‌آموزان وارد بازار کار شدند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا انصاری، ظهر چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته ملی مهارت اظهار کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و وظایفی مثل سنجش صلاحیت حرفه‌ای و تدوین استانداردهای شغلی و آموزش را بر عهده دارد.

وی ابراز کرد: آموزش‌ها در دو بخش دولتی و غیردولتی ارائه می‌شود که در حوزه دولتی ۱۲۰ کارگاه آموزشی و بخش غیردولتی ۳۰۰ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در سطح استان فعالیت دارد.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه اشتغال فرآیند چند بعدی بوده و مهارت‌های حرفه‌ای یکی از اصول دسترسی به آن است، عنوان کرد: در راستای تدوین استانداردهای مبتنی بر شایستگی‌های شغلی بالغ بر ۹ هزار استاندارد تدوین شده است.

وی نیازسنجی، آموزش، مشاوره و هدایت شغلی و ارائه آموزش در کارگاه‌ها را از رویکردهای مهم این سازمان خواند و گفت: جویندگان شغل، شاغلان بنگاه‌های اقتصادی و دانشجویان و فارغ‌التحصیلان از مخاطبان این سازمان هستند.

انصاری یادآور شد: وقتی جمعیت غیرفعال اقتصادی آموزش می‌بیند، بالقوه به جمعیت فعال تبدیل می‌شود و این موضوع به بالا رفتن مشارکت اقتصادی و کاهش بیکاری می‌انجامد.

وی با اشاره به اینکه ۴۳ درصد مهارت‌آموختگان مشغول به کار می‌شوند، خاطرنشان کرد: برخی از افراد هم شاغل بوده و برای تقویت توانمندی‌های شغلی آموزش می‌بینند.

صدور مجوز مراکز جوار کارگاهی ۳۰ درصد افزایش یافته است

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان زنجان در مورد به‌روز رسانی رشته‌ها تصریح کرد: این کار نیازمند تزریق منابع مالی زیاد است و از طرفی واگذاری مراکز به بخش خصوصی یکی از سیاست‌های سازمان است و بهتر می‌تواند نیاز بازار کار را پوشش دهد.

وی به استفاده از ظرفیت بنگاه‌های اقتصادی و مراکز جوار کارگاهی تاکید کرد و گفت: در یک سال گذشته صدور مجوز مراکز جوار کارگاهی ۳۰ درصد افزایش یافته است و در زندان و پادگان هم از ظرفیت‌ها استفاده کردیم.

انصاری ادامه داد: در حوزه به‌روز رسانی رشته‌ها جلب مشارکت عمومی، افزایش شرکای اجتماعی و جذب بودجه‌های ملی برای آموزش‌های مهارتی جزو سیاست‌ها است و در سفر دوم رئیس‌جمهور به زنجان ۳۰ میلیارد تومان برای ایجاد کارگاه‌های تخصصی در هوش مصنوعی به تصویب رسید.

وی با اشاره به اینکه برای اولین بار میزبان مسابقات ملی مهارت در استان بودیم، یادآور شد: این مسابقات رشته رباتیک، فناوری مدو لباس و مهارت‌های آشپزی را شامل می‌شد، همچنین دیروز شاهد برگزاری المپیاد مهارتی زندانیان بودیم و هفته آی مسابقات نیروهای مسلح را خواهیم داشت.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان زنجان با بیان اینکه آموزش‌ها در حین خدمت سربازی بر اساس نیاز سربازان وظیفه، آن‌ها را در مسیر کوتاه‌تری برای اشغال قرار می‌دهد، افزود: کارگاه‌های سیار نسبت به مهارت‌افزایی زنان بی سرپرست و بدسرپرست در مناطق حاشیه‌ای اقدام می‌کند.

زنجان در رشته صنعت ساختمان به عنوان استان زنجان معین شناخته شده است

وی با اشاره به اینکه زنجان در رشته صنعت ساختمان به عنوان استان معین شناخته شده است، تصریح کرد: در حال حاضر داشتن گواهی حرفه‌ای صنعت ساختمان در رشته‌های مختلف الزامی است و در همه حرفه‌ها ناظران ساختمان مکلف به درج گواهی مربوطه هستند.

انصاری بخشی از حوادث کار را مربوط به حوزه صنعت ساختمان دانست و گفت: بعضی از این حوادث ناشی از به‌کارگیری نیروی فاقد مهارت است و از طرفی فنی و حرفه‌ای آموزش‌های مرتبط با بهداشت و ایمنی محیط کار را ارائه می‌دهد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص کمبود نیروی ماهر در پروژه مسکن‌های ملی عنوان کرد: زمانی که مسکن با رکود مواجه می‌شود صنعت‌کاران این بخش در دیگر حرفه‌ها مشغول به‌کار می‌شوند و احیای این افراد و آموزش نیروها در زمان قوت گرفتن سیاست‌های مسکن ضروری است.

با کمبود نیروی کار در صنعت ساختمان استان زنجان مواجه هستیم

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان زنجان با بیان اینکه با کمبود نیروی کار در صنعت ساختمان استان مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: آموزش نیروهای ماهر جزو اولویت‌های ما است و حتی صنعتی‌سازی ساخت و ساز جزو اولویت‌ها قرار دارد.