تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3734421
شناسه : 3734421
تاریخ :
پایان ۱۷ سال بلاتکیفی پتروشیمی گلستان در دولت سیزدهم اقتصاد ایران: گرگان- پایان بلاتکلیفی پروژه پتروشیمی گلستان پس از ۱۷ سال یکی از مهم ترین دستاوردهای دولت سیزدهم در این استان بود که از شهید رییسی به یادگار مانده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - فائزه نوچمنی: قبل از دولت سیزدهم پروژه‌های مهم اقتصادی استان گلستان با وضعیت اسفباری روبه رو بود که پتروشیمی گلستان و گردشگری آشوراده نمونه بارز آن است.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم به ریاست شهید آیت الله رئیسی و بازدیدهای میدانی از طرح‌های بلاتکلیف اقتصادی در سفرهای استانی وی به گلستان، منجر به بازگشایی گره کور این پروژه‌ها شد.

پتروشیمی گلستان طرح کلان اقتصادی به رغم پیگیری و شکایت سهامداران سال‌ها بلاتکلیف و بدون پاسخ باقی مانده بود تا اینکه رئیس دولت سیزدهم در نخستین سفر خود به گلستان در سال ۱۴۰۰ دستور داد تا وزارت نفت و اقتصاد با استفاده از توان هلدینگ‌های دولتی، سرمایه مورد نیاز این پروژه را تأمین کنند.

بر همین اساس پیگیری‌های مداوم استاندار و معاون اقتصادی وی برای حل مساله پتروشیمی منجر به ورود دستگاه قضا و تفویض اختیار به دادگستری گلستان برای رفع موانع حقوقی آن شد و با ورود دستگاه قضا و پیگیری مصرانه مسؤولان بالا دستی استان بالاخره گره کور پتروشیمی گلستان با جذب سرمایه گذاری هلدینگ خلیج فارس باز شد.

سرمایه‌گذاری ۳۰ هزار میلیارد تومانی برای پروژه پتروشیمی گلستان

پایان ۱۷ سال بلاتکیفی پتروشیمی گلستان در دولت سیزدهم

سال گذشته مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری گلستان از سرمایه‌گذاری ۳۰ هزار میلیارد تومانی این هلدینگ در پروژه پتروشیمی استان خبر داد و گفت: آینده خوبی در انتظار این پروژه است.

علی وفایی عنوان کرده بود که در مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت که در اواخر فروردین ماه سال جاری برگزار شد افزایش سرمایه ۹۵۷ درصدی شرکت را شاهد بودیم و سرمایه شرکت از ۴۷۳ میلیارد به پنج هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کرد و زمینه ورود این شرکت به گلستان فراهم شد.

در همان زمان سید محمد دهنوی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان هم با اعلام این مطلب که با ورود این هلدینگ گام آخر ماراتن پروژه برداشته خواهد شد، اعلام کرد: طبق پیش‌بینی های انجام شده پتروشیمی گلستان ۳۶ ماهه به نتیجه برسد اما ما از هلدینگ خلیج فارس قول گرفتیم قبل از پایان دولت این پروژه به بهره‌برداری برسد.

در راستای همین سفرهای استانی بود که سند اجرای طرح گردشگری آشوراده پس از گذشت بیش از دو دهه به امضا و مرحله اجرایی شدن رسید.

ادامه ساخت سد نرماب پس از ۱۳ سال

پایان ۱۷ سال بلاتکیفی پتروشیمی گلستان در دولت سیزدهم

ادامه تکمیل طرح سد نرماب که یکی از پروژه‌های مهم استان در حوزه آبرسانی بود و ۱۳ سال ساخت آن به طول انجامیده است در زمان دولت سیزدهم و با تصویب ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار در جریان سفر دوم رئیس جمهور شهید جان دوباره ای گرفت که به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان تاکنون برای عملیات اجرایی سد نرماب مینودشت ۱۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه شده که بخش قابل توجه آن در دولت سیزدهم بوده است.

حیدریان اظهار کرد: در جریان سفر نخست رئیس دولت سیزدهم و برخی اعضای کابینه به گلستان در ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ برای تکمیل سد نرماب مینودشت ۱۰ هزار میلیارد ریال تصویب شد که به صورت کامل تخصیص یافت و هزینه شد.

در سفر اعضای هیأت دولت سیزدهم به گلستان ۱۰ پروژه با اعتبار ۶ هزار و ۱۶۲ میلیارد تومان در حوزه آب افتتاح یا کلنگ زنی شد و سه پروژه در بخش فاضلاب با اعتباری یک هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری یا عملیات اجرایی آن آغاز شد.

پروژه علاج‌بخشی خلیج گرگان و لایروبی کانال آب رسان آشوراده، احداث کانال آب رسان و تسهیل تبادل آب بین دریای خزر و خلیج گرگان به طول ۱۱ کیلومتر و پنج هزار و ۴۰۰ متر دیواره چوبی سازگار با محیط برای مراقبت از کانال در برابر رسوبات احتمالی با اعتبار بیش از ۵۵۰ میلیارد تومان، احیای حوضچه بندرترکمن، نصب و راه‌اندازی اسکله شناور جهت رونق گردشگری بعد از دو دهه و احیای اسکله چوبی بندرترکمن و جزیره آشوراده نمونه‌ای از اقدامات قابل توجه دولت شهید رئیسی است که تأثیر مستقیمی در توسعه استان خواهد داشت.

تبدیل شدن گلستان به کارگاه بزرگ عمرانی

پایان ۱۷ سال بلاتکیفی پتروشیمی گلستان در دولت سیزدهم

از سوی دیگر؛ اعتبارات تملک دارایی‌ها (عمرانی) استان گلستان از کل ظرفیت‌های قوانین بودجه سنواتی از چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در دو سال پایانی دولت دوازدهم به ۱۶ هزار و۳۰۰ میلیارد تومان در دو سال ابتدایی دولت سیزدهم رسیده است و این باعث شده که استان گلستان به یک کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده است.

رقم تولید ناخالص استان (GDP) در سال پایه ۵۶ هزار میلیارد تومان بوده است که با روی کار آمدن دولت سیزدهم، در افق ۱۴۰۴ با سرمایه‌گذاری حداقل ۲۲۵ هزار میلیارد تومانی در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات به حداقل ۱۱۲ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

تعداد پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام استان از هزار و ۲۰۰ پروژه در انتهای دولت قبلی به کمتر از ۸۰۰ پروژه کاهش پیدا کرده و بودجه مصوب و اعتبارات عمرانی شهرداری‌های استان طی دولت سیزدهم رشد ۱۰۰ درصدی (دو برابری) داشته است.

استاندار گلستان با اشاره به اقدامات انجام‌شده طی دو سال دولت سیزدهم گفت: استان گلستان در اواخر سال ۱۴۰۱ به رشد بالای سه درصد رسید که بر اساس آمار اعلام شده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و شاخص اعلامی مرکز آمار ایران این رقم، قبل از دولت سیزدهم، رقمی منفی بوده است.

وی با اشاره به اینکه هدف گذاری ما افزایش کیک اقتصادی استان گلستان است، افزود: نتیجه درآمد ناخالص، ارتقای درآمد سرانه خانوار در گلستان است، پس باید درآمد ناخالص استان را به دو برابر افزایش دهیم که برای تحقق آن نیازمند به ۲۲۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است.