تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3734337
شناسه : 3734337
تاریخ :
در پاراچنار چه می‌گذرد؟/ روایتی از محاصره وقتل عام شیعیان پاکستان اقتصاد ایران: تاریخچه خشونت‌ها و کشتار شیعیان در پاراچنار به سال‌ها پیش بازمی‌گردد، درگیری‌ها میان گروه‌های مذهبی و فرقه‌ای در این منطقه از گذشته وجود داشته و بسیاری از شیعیان جان خود را از دست داده اند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: طی شش روز گذشته درگیری‌های خونین میان دو قبیله در شهر پاراچِنار مرکز منطقه کُرم در نزدیکی مرز پاکستان با افغانستان فضای صلح و امنیت در این منطقه را به شدت تحت تأثیر قرار داده و گروه‌های شیعه پاکستان از حمله نیروهای تکفیری و همدستی این عناصر با تروریست‌ها برای هدف قرار دادن ساکنان شیعه به بهانه منازعات بر سر زمین و مزارع خبر می‌دهند.

پاراچنار کجاست؟

شهر پاراچنار واقع در منطقه «کُرم» از توابع ایالت خیبرپختونخواه پاکستان و در نزدیکی نوار مرزی پاکستان با افغانستان قرار دارد که جمعیت بیشتر آن را شیعیان تشکیل می‌دهند و سال‌ها است که شاهد خشونت‌های فرقه‌ای بوده که طی آن جامعه شیعیان تلفات زیادی را متحمل شده است.

در پاراچنار چه می‌گذرد؟/ روایتی از محاصره وقتل عام شیعیان پاکستان

پاراچنار مرکز منطقه‌ای خودمختار بوده و در محاصره چهار استان پکتیا، خوست، ننگرهار و لوگر در کشور افغانستان و در پاکستان هم در مجاورت ایالت وزیرستان (از مراکز اصلی فعالیت طالبان در پاکستان) قرار دارد. علاوه بر آن، پاراچنار با مناطق تکفیری و سلفی‌نشین ایالت سرحد به مرکزیت پیشاور همسایه است. به همین جهت شیعیان پاراچنار تقریباً در محاصره کامل تکفیری‌ها قرار دارند. تنها جاده ارتباطی این منطقه نیز در دست ارتش قرار دارد. امنیت منطقه پاراچنار بر عهده ارتش است و ایست و بازرسی‌های بسیار گسترده‌ای در ورودی و خروجی‌های این منطقه برقرار است با وجود این، به دلایلی که گفته شد، ارتش هیچ علاقه‌ای در تأمین امنیت شیعیان این منطقه از خود نشان نمی‌دهد و گروه‌های تروریستی بارها با حمایت ارتش پاکستان، شیعیان پاراچنار را به خاک و خون کشیده‌اند.

تاریخچه خشونت‌ها در پاراچنار

تاریخچه خشونت‌ها و کشتار شیعیان در پاراچنار به سال‌ها پیش بازمی‌گردد. درگیری‌های خونین میان گروه‌های مذهبی و فرقه‌ای در این منطقه از گذشته تاکنون وجود داشته و بسیاری از شیعیان جان خود را در این راه از دست داده‌اند.

طولانی‌ترین جنگ در پاراچنار در سال ۲۰۰۷ میلادی رخ داد که طی آن، گروه‌های تکفیری این منطقه را به محاصره درآوردند. از ژانویه ۲۰۱۲ تا ژانویه ۲۰۱۳، تنها در نتیجه ۷۷ حمله تروریستی، ۶۳۵ شیعه به شهادت رسیدند و صدها نفر دیگر زخمی شدند.

درگیری این روزها برسر چیست؟

در پاراچنار یک بار دیگر درگیری فرقه‌ای به اوج خود رسیده است. این بار دوباره تحریک طالبان پاکستان از افغانستان به کمک تکفیری‌های داخلی رسیدند و درحال کشتار شیعیان این منطقه هستند.

طبق اعلام منابع شیعه پاکستان علت درگیری اخیر اولاً مالکیت یک قطعه زمین (۱۲.۵ جریب) است که صاحب آن یک شهروند شیعه پاراچناری بوده است. همسایه اهل تسنن این ۱۲.۵ جریب زمین را می‌خواست اشغال کند. طبق اعلام اهالی این منطقه بارها درگیری‌های مسلحانه‌ای بر سر مالکیت این زمین رخ داده است و در نهایت جرگه‌هایی (شورای حل اختلاف محله‌ای) برگزار شدند اما موضوع هم‌چنان لاینحل باقی مانده است.

اخیراً مدعی مالکیت این زمین که از قبیله مدگی گلای سنی است به علمای اهل سنت منطقه مراجعه می‌کند و اینگونه درخواست می‌کند که «برادر اهل سنت شما در معرض ظلم شیعیان است و شما سکوت می کنید» همان لحظه مولوی اهل سنت از بلندگوی مسجد فریاد کمک سر می‌دهد و همزمان با چند گروه افراطی تماس برقرار می‌کند و آنها را فرامی خواند و بدین ترتیب نزاع بر سر یک قطعه زمین به جنگ شیعه و سنی تبدیل می‌شود.

و اینگونه جنگ در قبایل روستاهای بوشهره و ملیخیل آغاز شد و اکنون گسترش یافته است. در شش روز بیش از ۳۶ نفر از شیعیان جان خود را از دست داده و بیش از ۱۱۰ نفر زخمی شده‌اند. در پاراچنار بزرگراه بسته شده است و شهروندان به دلیل بسته شدن بزرگراه و درگیری‌های مداوم با مشکلاتی مواجه هستند.

طبق اعلام مقامات محلی در این درگیری تکفیری‌ها از سلاح‌های سنگین استفاده می‌کنند. موشک‌ها و خمپاره‌ها شلیک می‌شوند و مثل همیشه نقش دولت و نهادهای امنیتی پاکستان درباره پایان دادن به این درگیری مشکوک است.

منابع شیعه پاکستان اعلام کردند منطقه «پاراچنار» طی شش روز اخیر با حملات سنگین و آتشبار عناصر تکفیری مواجه شده و وضعیت امنیتی و جان بسیاری از غیرنظامیان بی دفاع به شدت تهدید می‌شود.

حمله به آمبولانس حامل مجروح شیعیان توسط تکفیری‌ها

این تصاویر به عنوان حمله تکفیری‌های شهر پیشاور به آمبولانس حامل مجروحان شیعه پاراچنار در سطح گسترده در فضای مجازی پاکستان منتشر شده است.

همدستی تحریک طالبان و ارتش پاکستان در درگیری پاراچنار

این فیلم با عنوان انتقال جنازه ترویست تحریک طالبان توسط یکی از افسران ارتش پاکستان درحال انتشار گسترده در شبکه‌های اجتماعی پاکستان است.

فعالان سیاسی و رسانه‌ای پاکستان با انتشار این فیلم خواستار تحقیق فوری درباره این اقدام افسر ارتش پاکستان شده‌اند.

فعالان سیاسی پاکستان می‌گویند که از یک طرف دولت و ارتش پاکستان تحریک طالبان پاکستان را یک گروه تروریستی و ممنوع الفعالیت می‌دانند و از سوی دیگر طبق این فیلم و اسناد دیگر منتشر شده توسط مردم پاراچنار پاکستان نشان می‌دهد که بعضی از ارتشی‌های پاکستانی در این درگیری با تکفیری‌ها و طالبان همدست بوده و این مسئله نگران کننده است.

حمله شدید تکفیری‌ها به شیعیان

این فیلم با عنوان حمله شدید تکفیری‌ها علیه شیعیان پاراچنار در شبکه‌های اجتماعی پاکستان درحال دست به دست شدن است.

مسجدی که توسط تکفیری‌ها مورد حمله قرار گرفت

یکی از مساجد شیعیان پاراچنار در درگیری اخیر مورد حمله تکفیری‌ها قرار گرفت.

لیست شهدای شیعیان پاراچنار

در پاراچنار چه می‌گذرد؟/ روایتی از محاصره وقتل عام شیعیان پاکستان

تلاوت قرآن یکی از شهدای شیعیان پاراچنار

این فیلم نیز مربوط به طلبه شهید قاری قرآن شهید جهانزیب است.

دولت پاکستان نمی‌خواهد راه حلی برای این اختلافات بیابد

مزمل حسین فصیح عضو شورای شهر کرم ایجنسی می‌گویند: ما در تمام سطوح به دولت اطلاع دادیم که درگیری بر سر اختلافات زمینی پاراچنار را فراخواهد گرفت، بنابراین اختلافات زمین را حل کنید و آرامش را بازگردانید. اما متأسفانه دولت نمی‌خواهد راه حلی برای این اختلافات بیابد که به دلیل آن جان‌های گرانبهایی از دست می‌رود.

در پاراچنار چه می‌گذرد؟/ روایتی از محاصره وقتل عام شیعیان پاکستان

او می‌گوید: تعداد کشته شدگان جنگ خونین ۶ روز گذشته در ولسوالی کرم به بیش از ۳۶ نفررسیده و بیش از ۱۰۰ نفر مجروح شدند.

این مسئول محلی می‌گوید: هر چه می‌گذرد خونریزی‌ها بیشتر می‌شود، اما متأسفانه دولت و نهادهای امنیتی در توقف جنگ جدی نیستند که بسیار ناراحت کننده است. ما این رفتار جنایتکارانه حکومت را به شدت محکوم کرده و خواستار آن هستیم که تمامی خیابان‌های ولسوالی محاصره شده کرم با آتش بس باز شود و مسائل زمین‌های مورد مناقشه مطابق اسناد حل شود تا از تلفات بیشتر جلوگیری شود.

وضعیت پاراچنار بسیار وخیم است

علامه سیدعلی حسینی فرزند رهبر فقید شیعیان پاکستان شهید عارف الحسینی که خودشان نیز از پاراچنار هستند از وضعیت پاراچنار ابراز نگرانی کرد و گفت: وضعیت پاراچنار بسیار وخیم است. و جان‌های باارزش زیادی از دست می‌رود، جاده‌ها مسدود است، کمبود شدید اقلام ضروری، غذا و دارو وجود دارد. علاوه بر مجروحان جنگی، نگرانی در مورد سایر بیماران نیز افزایش یافته است.

رهبر شیعیان پاکستان خواستار توقف فوری درگیری در پاراچنار شد

حجت الاسلام والمسلمین ساجد علی نقوی رهبر شیعیان پاکستان در واکنش به درگیری در پاراچنار گفت: اگر تنش اولیه فوراً حل می‌شد، جنگ تشدید نمی‌شد و جان انسان‌ها از بین نمی‌رفت.

در پاراچنار چه می‌گذرد؟/ روایتی از محاصره وقتل عام شیعیان پاکستان

وی همچنین با ابراز نگرانی از استفاده گسترده از مهمات در این درگیری دلخراش، از همه مسئولین محلی و مرکزی خواست تا اقدامات مؤثری را برای توقف جنگ جاری در کرم انجام دهند و از گسترش بیشتر این جنگ جلوگیری کنند.

وی همچنین خواستار برخورد فوری با عامل این درگیری شد.

علامه سید ساجد علی نقوی ضمن تسلیت به خانواده شهدا، برای مجروحان شفای عاجل مسئلت کرد.

دشمنان درپی تخریب وضعیت پاراچنار هستند

حجت الاسلام ناصر عباس جعفری عضو مجلس سنای پاکستان و رئیس حزب مجلس وحدت مسلمین نیز با ابراز نگرانی از تشدید اوضاع امنیتی در پاراچنار خواستار برخورد جدی ارتش و نهادهای انتظامی دولت با مخلان امنیت، عناصر تکفیری و همدستان آنان شد.

در پاراچنار چه می‌گذرد؟/ روایتی از محاصره وقتل عام شیعیان پاکستان

وی هشدار داد دشمنان و حامیان تروریست آنان تحت یک توطئه از قبل برنامه‌ریزی شده درپی تخریب وضعیت پاراچنار و گسترش آن به سایر مناطق پاکستان هستند.

این سیاستمدار پاکستانی افزود اگر دولت و ارتش اقدامات به موقع برای مجازات تروریست‌ها را انجام ندهند، مردم از تمام نقاط پاکستان برای دفاع از مظلومین پاراچنار به سمت این منطقه راهپیمایی خواهند کرد.

وفاق المدارس الشیعه نسبت به درگیری‌های جاری در پاراچنار ابراز نگرانی کرد

علامه محمد افضل حیدری، دبیرکل وفاق المدارس الشیعه پاکستان، از ادامه درگیری‌ها در شهر پاراچنار و اطراف آن ابراز نگرانی کرده اعلام کرد: نهادهای دولتی برای برقراری صلح پاراچنار جدی نیست.

در پاراچنار چه می‌گذرد؟/ روایتی از محاصره وقتل عام شیعیان پاکستان

وی افزود: دولت و نهادهای امنیتی چرا نمی‌توانند از گسترش درگیری بر سر اختلاف زمین جلوگیری کنند؟ درحالیکه اشرار به راحتی درحال تحت شعاع قرار دادن امنیت ملی است. ما از نخست وزیر شهباز شریف، رئیس جمهور آصف علی زرداری و ژنرال عاصم منیر، فرمانده ارتش، می‌خواهیم که با جدیت وضعیت را درک کرده و برای پایان درگیری در پاراچنار نقش ایفا کنند.

تظاهرات علیه کشتار شیعیان پاراچنار در شهرهای مختلف پاکستان

شهرهای کراچی پیشاور و گلگیت بلتستان نیز فعالان سیاسی و مذهبی وابسته شیعیان در اعتراض به محاصره و قتل عام شیعیان توسط تکفیری‌ها و تحریک طالبان در شهر پاراچنار تجمع کردند.

در کراچی پاکستان، تعداد زیادی از هواداران حزب سیاسی-مذهبی مجلس وحدت مسلمین تجمع کردند. معترضان با حمل پلاکاردها و پارچه نوشته‌هایی، ضمن محکوم کردن تشدید حملات فرقه گرایانه از محاصره شیعیان پاراچنار، خواستار توجه جدی و رسیدگی دولت و دیگر دستگاه‌های ذیربط این کشور به رنج‌ها و مسائل شیعیان شدند.

تظاهرات در کشمیر

در پی انتشار خبر به شهادت رساندن جمعی از مردم شیعه در شهر پاراچنار پاکستان، شیعیان کشمیری در اعتراض علیه این عمل و در دفاع از مردم شیعه پاراچنار به خیابان آمدند و شمع روشن کردند.