تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3734211
شناسه : 3734211
تاریخ :
صدور سند مالکیت کاروانسرای «دوکوهک» به نام میراث فرهنگی فارس اقتصاد ایران: شیراز-مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس گفت: سند مالکیت کاروانسرای تاریخی دوکوهک درشیراز به نام اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس صادر شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد ثابت اقلیدی از صدور سندمالکیت کاروانسرای تاریخی دوکوهک در شیراز به نام اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس خبر داد و اظهار داشت: سند تک برگ بنای تاریخی و ثبتی مشهور به کاروانسرای دوکوهک با پیگیری و تلاش‌های دفتر حقوقی و املاک این اداره کل و همکاری و مساعدت مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان فارس و حمایت‌های معاونت صیانت از حقوق عامه و پیشگیری از جرم دادستان شیراز صادر شده است.

وی گفت: کاروانسرای دوکوهک در ابتدای جاده شیراز به سپیدان واقع شده است و در سال ۱۳۷۷ به شماره ۲۱۰۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس بابیان اینکه قدمت این اثر تاریخی به دوره صفوی بر می‌گردد، گفت: کاروانسرای دوکوهک یک طبقه و دو ایوانی است و مصالح به کاررفته در بنا از سنگ لاشه و گچ می‌باشد و از ویژگی‌های آن می‌توان به استفاده از مصالح سنگ تمامی قسمت‌های بنا و همچنین مستقل بودن حجره‌ها و عدم ارتباط آن با یکدیگر و همچنین واقع شدن آن در نزدیکی شهر شیراز است.

ثابت اقلیدی درادامه با اشاره به اینکه بنای مذکور به نحوی شدیدی تخریب شده است افزود: در حال حاضر توسعه و تعمیرات و یا دخل و تصرف چندانی در بنا به چشم نمی‌خورد ولی عمده قسمت‌های کاروان سرا تخریب شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس ادامه داد: کاروانسرای دوکوهک نیازمند احیا است و بی تردید با مشارکت بخش خصوصی و خیرین میراث فرهنگی مرمت و احیای بنا صورت خواهد گرفت.