تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3734154
شناسه : 3734154
تاریخ :
واکنش ایران به اتهامات آمریکا، انگلیس و فرانسه اقتصاد ایران: نمایندگی ایران نزد سازمان ملل متحد در واکنش به اتهامات یه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه علیه ایران در خصوص جنگ اوکراین تاکید کرد که این اتهامات چیزی جز تلاش برای پیشبرد برنامه‌های سیاسی تنگ‌نظرانه این سه کشور نیست.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، نمایندگی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در نامه‌ای به شورای امنیت در پاسخ به اتهامات آمریکا، انگلیس و فرانسه در خصوص نقش ایران در درگیری اوکراین تصریح کرد که ایران این اتهامات را چیزی جز تلاش برای پیشبرد برنامه‌های سیاسی تنگ‌نظرانه و کوتاه‌بینانه این سه عضو دائمی شورا نمی‌داند.

متن نامه نمایندگی ایران به شرح زیر است:

ادعاهای بی‌اساس مطرح‌شده علیه کشورم را که در بیانیه‌هایی که توسط نمایندگان ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه در نشست علنی شورای امنیت سازمان ملل متحد مورخ 25 ژوئیه 2024 تحت عنوان «تهدیدات علیه صلح و امنیت بین‌المللی» با تمرکز بر تأمین سلاح‌های غربی به اوکراین (S/PV.9693) بیان شدند، قویاً مردود است.

تلاش مذبوحانه نماینده فرانسه در این نشست برای ایجاد ارتباط ناصواب میان ادعاهای خود با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، گمراه‌کننده و کاملاً بی‌پایه است. همان‌طور که بارها تأکید شده، قطعنامه 2231 هیچ ارتباطی با درگیری اوکراین ندارد. به همین ترتیب، اشاره بی‌دلیل نماینده سوئیس به جمهوری اسلامی ایران در این نشست، اقدامی تحریک‌آمیز و غیرمسئولانه بود. همچنین ادعاهای مشابه ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه در خلال نشست علنی شورای امنیت سازمان ملل متحد که در مورخ 14 و 18 ژوئن 2024 و تحت عناوین «تهدیدات علیه صلح و امنیت بین‌المللی» و «حفظ صلح و امنیت اوکراین» برگزار شد، کاملاً و قویاً مردود است.

جمهوری اسلامی ایران این اتهامات را چیزی جز تلاش برای پیشبرد برنامه‌های سیاسی تنگ‌نظرانه و کوتاه‌بینانه این سه عضو دائمی شورا نمی‌داند؛ سوابق این کشورها در شورای امنیت نیز گواهی بر این واقعیت است. طنز ماجرا این است که ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه که مستقیماً در درگیری اوکراین دخیل بوده و از طریق ارائه تسلیحات پیشرفته، به تشدید آن کمک زیادی نیز کرده‌اند، با گستاخی چنین ادعاهای بی‌اساسی علیه ایران مطرح کرده‌اند. ایالات متحده و متحدانش باید در آینه بنگرند تا بلکه بدانند چگونه تسلیحات غربی و تسلیحات پیشرفته، به‌ویژه از سوی ایالات متحده، موجب تطویل جنگ در اوکراین شده و به غیرنظامیان آسیب رسانده است.

جمهوری اسلامی ایران مکرراً، از جمله طی نامه مورخ 15 مه 2024 (S/2024/388)، روشن کرده است که از آغاز درگیری اوکراین موضع بی‌طرفی اتخاذ کرده و این موضع اصولی همچنان پابرجا است. جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهدات خود عمل کرده و همچنان به انجام آن‌ها پایبند است. بنابراین، هرگونه ادعایی مبنی بر دخالت ایران در فروش، صادرات یا انتقال تسلیحات در نقض تعهدات بین‌المللی‌اش کاملاً بی‌اساس بوده و به‌طور قاطع رد می‌شود. ایران بار دیگر تعهد بی‌تزلزل خود را به رعایت حقوق بین‌الملل بشردوستانه تأیید می‌کند.

انتهای پیام/