تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3734045
شناسه : 3734045
تاریخ :
فروش چندباره املاک در یزد با ثبت رسمی معاملات متوقف می‌شود اقتصاد ایران: یزد- مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد گفت: فروش چند باره اموال و املاک دارای سند مالکیت کاداستری استان یزد با اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول متوقف می‌شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

مهدی اقبال در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول از سوم تیرماه امسال اجرایی شده و بر اساس آن معامله املاک دارای سند حد نگار تک برگ به صورت عادی فاقد اعتبار است.

وی افزود: با اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول از سوم تیرماه امسال، معاملات راجع به املاکی که سند حد نگار «تک برگ» باید صرفاً به صورت رسمی از طریق دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود.

این عضو شورای قضائی یزد، اعلام کرد: یک سال پس از راه اندازی سامانه موضوع ماده ۱۰ این قانون، هر نوع عمل حقوقی اعم از عقد و ابقاع «رهن، اجاره و پیش فروش ساختمان» باید در سامانه ثبت الکترونیک اسناد به ثبت برسد.

اقبال گفت: نتیجه عدم ثبت معاملات راجع به اموال غیرمنقول در سامانه ثبت الکترونیک اسناد دفاتر اسناد رسمی، در محاکم قضائی، شبه قضائی، مراجع قضائی و دستگاه‌های اجرایی، مسموع نبوده، فاقد اعتبار است و پذیرفته نمی‌شود؛ ضمن آنکه با اجرای این قانون، دفاتر اسناد رسمی موظفند به درخواست طرفین معامله، تمام اسناد مربوط به قراردادهای خصوصی اشخاص در خصوص اموال غیر منقول را به صورت رسمی تنظیم و ثبت کنند.

وی یادآور شد: بر اساس این قانون، تمام دستگاه‌های اجرایی موظف به اخذ سند رسمی برای اراضی ملی و دولتی و عمومی حداکثر تا دو سال پس از راه اندازی سامانه ساماندهی اسناد غیررسمی هستند.