تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3733997
شناسه : 3733997
تاریخ :
آماده سازی ۱۲۲واحد اقامتی در مسیر زائران اربعین در آذربایجان غربی اقتصاد ایران: ارومیه - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان غربی، از آماده سازی ۱۲۲ واحد اقامتی با ۵ هزار ۳۶۵ تخت و دو هزار و ۲۶۰ اتاق در مسیر تردد زوار اربعین در استان خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

مرتضی صفری در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص آمادگی این اداره کل برای میزبانی از زائران اربعین حسینی در مرز تمرچین اظهار کرد: در سال گذشته برای حدود ۲۰۰ هزار نفر زائر در مرز تمرچین برنامه ریزی شده بود که ۱۳۱ هزار نفر تردد داشتند و امسال نیز برای ۵۰۰ هزار نفر برنامه ریزی شده است که پیش بینی می‌شود آمار تردد نسبت به سال گذشته دو برابر شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به تعداد مراکز اقامتی در مسیر تردد زوار، نیز گفت: ۱۲۲ واحد اقامتی در مسیر تردد زوار، ۵۳۶۵ تخت و ۲۲۶۰ اتاق وجود دارد.

صفری در زمینه تعداد سرویس‌های بهداشتی ایجاد شده در مسیر پیاده روی اربعین و مقایسه این تعداد با سال گذشته نیز گفت: در مسیر پیاده روی اربعین و برای زائران اربعینی ۲۸ چشمه در ۴ مجموعه سرویس بهداشتی و نمازخانه وجود دارد.

وی با اشاره به بازارچه‌های صنایع دستی که در مرز تمرچین راه اندازی شده است، عنوان کرد: یک مورد بازارچه صنایع دستی برای مرز تمرچین پیش بینی شده است و در کنار همه موکب‌های اربعین امکان برپایی بازارچه صنایع دستی وجود ندارد.

صفری درباره اقدامات ابتکاری اداره کل استان برای میزبانی از زائران، نیز گفت: برپایی موکب و استقبال از زائران حسینی، استقرار راهنمای گردشگر در موکب جهت راهنمایی زائران، تهیه بروشور و کتابچه راهنمای مسیر رفت و برگشت، تشکیل تیم‌های نظارتی مشترک از جمله اقداماتی است که اداره کل استان آذربایجان غربی برای مسیر پیاده روی اربعین تدارک دیده است.

۵۲ پروژه باسرمایه گذاری ۶,۹۰۰ میلیارد تومان در حال اجراست

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر ۵۲ پروژه با حجم سرمایه‌گذاری ۶۹۰۰ میلیارد تومانی که پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از آن برای ۱۱۸۷ نفر ایجاد اشتغال شود و تعداد ۱۱۱۰ اتاق با دو هزار و ۳۶۱ تخت اقامتی به ظرفیت تخت اقامتی استان اضافه شود.

صفری اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون ۲۷۶ موافقت اصولی در حوزه‌های هتل، هتل‌آپارتمان، مهمان‌پذیر، بوم‌گردی، مرکز تفریحی، سفره‌خانه، مجتمع‌های گردشگری و … با حجم سرمایه‌گذاری چهار هزار و ۲۱۲ میلیارد تومان و اشتغال دو هزار و ۱۴۰ نفر صادر شده و نیز ۲۴ پروانه بهره‌براری با حجم سرمایه‌گذاری ۴۸۵.۵ میلیارد تومان و اشتغال ۷۶ نفر صادر شده است.

وی گفت: از این تعداد ۹ پروژه پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد داشته که شامل دو هتل ۵ ستاره، یک هتل ۴ ستاره، مهمان‌پذیر، ۲ واحد سفره‌خانه سنتی، مجتمع گردشگری و بومگردی با سرمایه‌گذاری ۱۲۹۸ میلیارد تومانی است.

صفری تصریح کرد: تسهیلات پرداختی از محل تبصره ۱۶ و ۱۸ برابر با ۱۱۶ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ با اشتغال ۳۰۷ نفر بوده، در سال گذشته ۱۲۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که اشتغال آن ۲۲۷ نفر و امسال ۱۶.۲ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که در نتیجه آن برای ۴۰ نفر ایجاد اشتغال شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی با اشاره به افتتاح ۱۲ واحد اقامتی شامل ۸ واحد بوم‌گردی و ۴ مهمان‌پذیر در استان در سفر وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به آذربایجان غربی اضافه کرد: با افتتاح آنها ۲۲۱ تخت به تعداد تخت‌های استان اضافه شده است و در مجموع در دولت سیزدهم ۸۰۰ تخت به تعداد تخت‌های استان اضافه شده و در حال حاضر تعداد تخت‌های اقامتی استان به پنج هزار و ۵۸۶ تخت رسیده است.