تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاسی
لینک : econews.ir/5x3733944
شناسه : 3733944
تاریخ :
پزشکیان جایگاه ایران و مواضع دولت خود را در مراسم تحلیف ترسیم کرد اقتصاد ایران: رئیس اسبق سازمان صدا و سیما با بیان اینکه مراسم تحلیف رئیس جمهور با گذشته متفاوت بود، گفت:رئیس جمهور جایگاه ایران و مواضع دولت خود را در مراسم تحلیف ترسیم کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

محمد هاشمی رفسنجانی فعال سیاسی و رئیس اسبق سازمان صدا و سیما در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در رابطه با مراسم تحلیف رئیس جمهور، اظهار کرد: مراسم از هر جهت به نظر من با گذشته متفاوت بود. در صحبتی که آقای قالیباف بر اساس رهنمودهای رهبری انجام داد، آمادگی مجلس برای همکاری با رئیس جمهور و دولت را اعلام کرد. که تفاهم داشته باشند تا مشکلات را حل کنند.

وی به صحبت‌های رئیس قوه قضائیه که به همدلی و همراهی با دولت پرداخته بود اشاره کرد و افزود: تاکید رئیس قوه قضائیه بر همکاری همچنین صحبت‌های رئیس مجلس که با تاکید بر همکاری بود نشان می‌دهد که رئیس دو قوه که در گذشته هم نقش بسیاری را در مسائل کشور ایفا کرده‌اند به حالا اعلام می‌کنند با دولت آقای پزشکیان همکاری و همراهی می‌کنند. شنیدن این صحبت‌ها برای ملت ایران همچنین برای مهمانانی که از کشورهای مختلف آمده بودند بسیار مهم جلوه می‌کند.

پیام همراهی و همکاری قوای مقننه و قضائیه با دولت به جهان مخابره شد

رئیس اسبق سازمان صدا و سیما همچنین به پخش مراسم تحلیف رئیس جمهور از تلویزیون‌های رسانه‌های مختلف جهان اشاره کرد و گفت: پیام همراهی و همکاری رؤسای مجلس و قوه قضائیه ایران در مراسم تحلیف رئیس جمهور می‌تواند گام جدیدی در جهت تحقق خواسته‌های آقای پزشکیان باشد. او در گذشته همواره بر این محور تاکید کرده بود که اداره کشور با یک گروه ممکن نیست. باید با پرهیز از دعوا و در صلح و آرامش با هم همکاری کنیم که بتوانیم کشور را اداره کنیم و مشکلات آن را حل کنیم.

محتوای تحلیف رئیس‌جمهور تأکید بر شعارهای انتخاباتی او بود

هاشمی رفسنجانی مراسم تحلیف را تأکیدی بر شعارهای رئیس جمهور عنوان کرد و ادامه داد: آقای پزشکیان در دوران مبارزات انتخاباتی شعارهایی را مطرح می‌کرد و بر این نکته تاکید داشت که باید همه با هم تعامل داشته باشیم و همه با هم باید مشکلات را حل کنیم. آقای پزشکیان در مراسم تحلیف خود بر مسائل اقتصادی و مشکلات و سفره مردم هم تاکید کرد. و در حوزه داخلی بر رفع مسائل و مشکلات موجود تاکید کرد.

وی با اشاره به صحبت‌های پزشکیان رابطه با مسائل بین‌المللی و سیاست خارجی، عنوان کرد: رئیس جمهور در این مراسم جایگاه ایران را در کشورهای منطقه مشخص کرد و گفت که می‌خواهیم همه کشورها از جهت اقتصادی و سیاسی با با یکدیگر همکاری داشته باشند و منافع مشترک داشته باشند. تاکید آقای پزشکیان بر محور صلح و روابط مسالمت‌آمیز در منطقه و در جهان بود. گفت که تحریم‌ها را ظالمانه را از میان برمی‌دارند. همچنین گفتن در کنار ملت مظلوم فلسطین هستیم و نمی‌توانیم اجازه دهیم رژیم کودک‌کش که زنان و کودکان را می‌کُشد، تشویق شود.

حفظ منافع و احترام متقابل اصل ارتباط دولت با دنیا

هاشمی رفسنجانی صحبت‌های رئیس جمهور در عرصه بین‌المللی را بسیار قاطعانه و ارزنده دانست و گفت: آقای پزشکیان در رابطه با روابط بین‌المللی ایران و جهان بر حفظ احترام مشترک و منافع طرفین تاکید کرد و همچنین به حفظ کرامت انسانی به شکل متقابل در رابطه با همه کشورها سخن گفت که ایران این آمادگی را در روابطش با دیگر کشورها دارد.

وی در بخشی از سخنانش ضمن اینکه مراسم تحلیف رئیس جمهور را گام جدیدی در سیاست داخلی و سیاست بین المللی جمهوری اسلامی دانست، بیان کرد: این گام اول است و آقای پزشکیان مواضع دولت خود را اعلام کرده، تا تحقق این مواضع اعلامی و تبدیل آنها به برنامه همچنین اینکه این‌ها به مرحله اجرا برسد نیازمند زمان است و شرایطی می‌خواهد. اما در مرحله اعلام مواضع، جایگاهی که برای کشور در سیاست داخلی و خارجی ترسیم شد، نشان از خواست اکثریت مردم دارد که می‌تواند در صورت تحقق شرایط کشور را از هر جهت تغییر دهد.

عضو مؤسس حزب کارگزاران سازندگی، اظهار کرد: انشاالله کشوری داشته باشیم که شایسته مردم باشد و در علم و اقتصاد همچنین فرهنگ و سیاست پیشگام باشد. در منطقه با همسایگان و در سطح جهان با کشورها تعامل داشته باشیم.