تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاسی
لینک : econews.ir/5x3733873
شناسه : 3733873
تاریخ :
فرصت برآمده از انتخابات، میدان جدید همکاری و همراهی‌ملی است اقتصاد ایران: رئیس جمهور گفت: فرصت برآمده از انتخابات، میدان جدید همکاری و همراهی‌ملی در درون حکومت، میانِ حکومت و جامعه و درون جامعه است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود پزشکیان، رئیس جمهور کشورمان در مراسم تحلیف خود در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی اظهار داشت: با سلام و ادب به مردم بزرگ ایران، نمایندگان محترم، سران و نمایندگان کشورهای دوست ایران و سراسر جهان و با درود به روان پاک بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، شهدای گرانقدر به ویژه سردار شهید قاسم سلیمانی و شهدای دولت، شهید باهنر، شهید رجایی و شهید رئیسی؛ حضور در خانه ملت و ادای سوگند برای به عهده گرفتن بار امانت ریاست جمهوری اسلامی ایران، چنانچه اصل ۱۲۱ قانون اساسی مقرر داشته است، لحظه‌ای تاریخی و مسئولیت آفرین است.

وی افزود: با لطف پروردگار مهربان، تدبیر رهبر انقلاب و رأی هوشمندانه مردم، انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری فرصتی نو برای ایران و جهان شد. فرصت وقوف به شرایط خطیر کشور و دشواری‌های زندگی مردم. فرصت شنیدن صدای همه آحاد ملت و خواست آنها برای تحول و تغییر. فرصت اصلاح رویکردها و رویه‌های ناکارآمد در حکمرانی؛ فرصت خلق امید و وفاق برای عبور از تنگناها و بحران‌های پیچیده پیش رو، فرصت اصلاح برخوردهای ناپسند قدرتمندان جهان با مردم دلاور ایران.

پزشکیان گفت: فرصت برآمده از انتخابات، میدان جدید همکاری و همراهی ملی در درون حکومت، میان حکومت و جامعه و درون جامعه است. دولتی که با رأی اعتماد نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی عهده‌دار مسئولیت اجرایی خواهد بود، دولت وفاق ملی است. دولتی که خود را دولت همه ملت ایران و موظف به تأمین حقوق شهروندی همه ایرانیان و ملتزم به اولویت منافع ملی بر هر امر دیگر است.

رئیس جمهور عنوان کرد: محور همگرایی، التزام به قانون اساسی، سند چشم انداز و سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری خواهد بود. قانون اساسی میثاق ملی ما است؛ چشم انداز آینده مشترک ما را ترسیم می‌کند و سیاست‌های کلی روش مورد توافق ما برای رسیدن به چشم انداز را مشخص می‌نماید. آنچه امروز نیاز داریم بازخوانی چشم انداز و طراحی راهکارها بر اساس سیاست‌های کلی برای دستیابی به ویژگی‌هایی است که چشم انداز برای جامعه ایران ترسیم نموده است.

پزشکیان در ادامه سخنانش گفت: در این چشم انداز ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی، الهام بخش در جهان اسلام با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین المللی و با تاکید بر مردم سالاری دینی، عدالت اجتماعی، آزادی‌های مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسان‌ها و بهره‌مند از امنیت اجتماعی و قضائی، برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری و متکی بر سهم سرمایه منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی؛ امن مستقل و مقتدر با سامانه دفاعی مبتنی بر بازدارندگی همه جانبه و پیوستگی مردم و حکومت؛ خواهد بود.

وی ادامه داد: ایران در چشم انداز برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت غذایی، تأمین اجتماعی، فرصت‌های برابر، توزیع مناسب درآمد و نهاد مستحکم خانواده است.

پزشکیان همچنین بیان کرد: چشم انداز ایران به دور از فقر و برخوردار از محیط زیست مطلوب است. فعال، مسئولیت پذیر، ایثارگر، مؤمن، رضایتمند، برخوردار از وجدان کاری، انضباط روحیه تعاون، با سازگاری اجتماعی، متعهد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران و مفتخر به ایرانی بودن، دست یافته به جایگاه اول اقتصادی، علمی، فناوری در منطقه و با تاکید بر جنبش نرم‌افزاری و تولید علم می‌باشد.

وی ادامه داد: طبق چشم انداز ایران تأثیرگذار بر همگرایی اسلامی و منطقه‌ای بر اساس تعالیم و اندیشه‌های امام خمینی رضوان الله تعالی علیه خواهد بود. ایران دارای تعامل سازنده و مؤثر با جهان بر اساس اصول عزت، حکمت و مصلحت خواهد بود. انتخابات چهاردهم نشان داد که مردم ما تنها خواهان دستیابی به همین اهداف هستند.

رئیس جمهور با طرح این موضوع که خواست مردم برای تحقیق عدالت رفع تبعیض و زندگی عادلانه و شرافتمندانه است ادامه داد: پیشرفت صلح و آرامش به دور از نگرانی و تحقیر مداخله‌های فرا قانونی خواسته مردم از چه چیزی جز حق مصرح ملت در فصل سوم قانون اساسی نیست. همین‌ها در سند چشم انداز مطرح شده پس اختلاف ما بر سر چیست.

پزشکیان همچنین نشانه ولایت مداری را التزام عملی به قانون اساسی برشمرد و افزود: مگر التزام به ولایت مداری جز کوشش مشترک برای التزام به این خواسته‌های ملت نیست. اتفاق ملی یعنی دست برداشتن از اختلافاتی که جز بر پایه نفسانیت شکل نگرفته است و باید دست در دست هم نهیم تا به این چشم انداز دست یابیم.

وی همچنین بیان کرد: مگر مردم ما در این انتخابات چیزی جز این خواستند. ایران نیازمند غلبه بر شرایط پیچیده کنونی و مخاطرات پیش رو و گشایش راه‌های توسعه پایدار است. جهان نیز نیازمند بهره‌برداری از این فرصت کم نظیر برای حل و فصل مشکلات منطقه‌ای و جهانی با مشارکت ایران قدرتمند، صلح طلب و عزتمند است.

رئیس جمهور اظهار کرد: باید به مردم ایران، به زنان، به جوانان، به مردان و قومیت‌ها به عنوان فرصت‌های بی‌نظیر ملی بنگریم این فرصت‌ها را بالنده کنیم آنها می‌توانند راه‌های نو برای حل مشکلات مزمن کشور ارائه دهند. فرصت حضور برای کسانی که تاکنون در حاشیه بوده‌اند فراهم کنیم.

وی ادامه داد: دولت چهاردهم، پیشرفت عدالت و توسعه عادلانه، پایدار همه جانبه ایران و افزایش توان اقتصادی کشور و بهبود زندگی مردم را پیگیری خواهد نمود، ر رفع تبعیض و بست عدالت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و آموزشی، جنسیتی و بین‌نسلی لازمه تحقق این هدف است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه صرف نظر از قومیت، مذهب و جنسیت، به محور توسعه کشور بر اساس مردم می‌پردازیم، خاطرنشان کرد: توجه به خردمندی و دوراندیشی در حکمرانی برای پیشرفت و اعتلای کشور حق مردم است که کرامت و حرمت انسانی به ویژه نسل جوان و زنان و دخترانی که از نادیده گرفته شدند تحقیر و تحمیل آزرده‌اند، بازگردیم.

پزشکیان تصریح کرد: در این مسیر خواهان پشتیبانی و یاری تمامی ارکان‌ها و نهادهای حاکمیت به ویژه قوای محترم مقننه و قضائیه هستیم. فرصت پیش روی ما فرصت تغییر و اصلاح و پاسخ به ضرورت‌های تازه و حرکت در مسیر خواست ملت و انجام اصلاح رویکردهای فردی، ساختاری و رفتاری در آن جهت به سود همه است.

وی ادامه داد: در این مسیر همه برنده هستند و هیچ بازنده‌ای وجود ندارد. هم میهنان گرانقدر به آینده امیدوارم گرچه گزارش‌های کارشناسی وضعیت امروز کشور را پیچیده و دشوار نشان می‌دهد و ما شاهدیم که زندگی و معیشت مردم با سختی‌های فراوانی مواجه است اما بی‌گمان توکل به قدرت لایزال الهی و توانمندی‌های ایران عزیز و به ویژه ظرفیت انسانی مردم فهیم این مرز و بوم، عبور از هر چالشی را امکان‌پذیر می‌سازد.

رئیس جمهور فهم مشترک و اقدام هماهنگ را موجب گشودن راه دانست و ادامه داد: حضار محترم ایران کشوری امن منسجم و با ثبات است ا در اوج طوفان‌ها و گردبادهای پرتلاطم منطقه و در پی حادثه هولناکی که منجر به شهادت رئیس جمهور کشورمان گردید یک انتخابات کاملاً رقابتی سالم و امیدبخش برگزار کردیم و در کمال آرامش و همدلی فصل جدیدی را در اداره کشور رقم زدیم.

پزشکیان با تاکید بر اینکه به پشتوانه مردم و با حمایت مقام معظم رهبری به روی صحنه آمده است خاطرنشان کرد: من خواهان اجماع میان همه ارکان و نظام‌های سیاسی کشور هستم و قاطعانه و شرافتمندانه از عزت و منافع ایران و از حقوق ملت در صحنه بین‌المللی پاسداری خواهم کرد. تأمین منافع ملی پاسداری از امنیت مردم و توسعه اقتصادی کشور و بهبود کیفیت زندگی مردم در چهارچوب سه اصل عزت، حکمت و مصلحت مهمترین اهداف سیاست خارجی دولت من خواهد بود.

وی گفت: برای رسیدن به این اهداف که بیان کردم تعامل سازنده با جهان برای احقاق حقوق مردم سرلوحه کار دولت قرار خواهد گرفت. اولویت سیاست خارجی دولت من بهبود و تحکیم روابط با کشورهای همسایه است؛ کشورهای همسایه نباید منابع ارزشمند خود را در تنش‌ها و رقابت‌های فرسایشی هدر دهند. دولت من خواهان یک منطقه قوی خواهد بود. منطقه‌ای که در آن همه کشورهای همسایه بتوانند با هم‌افزایی برای توسعه اقتصادی پیشرفت بهبود زندگی سل‌های آینده گام مشترک بردارند.

رئیس جمهور در همین رابطه ادامه داد: منطقه‌ای که امنیت آن به دست کشورهای منطقه تأمین خواهد شد و بهانه حضور قدرت‌های خارجی از آنها ستانده می‌شود. منطقه‌ای که اجازه ندهد معدودی افراطی و جزم‌اندیش فریب قریب به ۲ میلیارد مسلمان صلح دوست و آزاداندیش را گرفتار روایت دروغین اسلام هراسی کند.

پزشکیان اسلام را دین سلام معرفی کرد و گفت: برخی مدعیان حقوق بشر که تاریخی مملو از بیگانه ستیزی و نقض حقوق مردمان دارند می‌توانند خود را از مسلمانان که در تاریخ نماد مدارا و سردمدار علم و پیشرفت بوده‌اند؛ برتر بدانند. آنها که سلاح‌های کودک‌کشان غزه را تأمین می‌کنند؛ نمی‌توانند به دیگران درس انسانیت و مدارا بدهند.

پزشکیان در حالی که حضار او را تشویق می‌کردند و همزمان شعارهای مرگ بر اسرائیل سر می‌دادند، تاکید کرد: هیچکس در دنیا نمی‌پذیرد که رئیس رژیمی که در غزه با زنان و کودکان می‌جنگد و بر سر آنها بمب می‌ریزند مورد تشویق و حمایت قرار گیرد. گویا برای برخی از مدعیان تمدن حقوق اساسی انسان‌ها بر اساس رنگ پوست، زبان و دینشان سنجیده می‌شود. ما نوادگان سعدی آرزوی جهانی را داریم که همه در گفتار و کردار باور داشته باشند که بنی آدم اعضای یکدیگرند که آفرینش یک گوهرند. چو عضوی به درد آورد روزگار، دگر عضوها را نماند قرار، تو کز محنت دیگران بی‌غمی، نشاید که نامت نهند آدمی‌.

وی با تصریح بر اینکه نمی‌توان نام خود را انسان گذاشت و در برابر این همه جنایت سکوت کرد، افزود: ما خواهان جهانی هستیم که در آن مردم سرافراز فلسطین از چنگ اشغال و ظلم و اسارت اسارت و کشتار رها شده باشند و رویاهای هیچ کودک فلسطینی زیر آوارهای خانه پدری مدفون نماند.

رئیس جمهور در حالی که حضار به او احسنت می‌گفتند و تشویقش می‌کردند و شعارهای درود بر فلسطین سر می‌دادند، ادامه داد: ما می‌توانیم با هم این آرزو را که آرزوی همه مردم آزاده منطقه و جهان است؛ محقق کنیم. دولت من با ایجاد تعادل و توازن در روابط خارجی، منافع ملی و نیازهای صلح و امنیت منطقه و جهان را پیگیری خواهد کرد. ما قدر دوستان روزهای سختمان را خواهیم دانست. با بازیگران نوظهور در جامعه جهانی روابطمان را تحکیم خواهیم کرد.

پزشکیان تاکید کرد: برای تحکیم دوستی و مودت با همسایگان شرقی و حوزه فرهنگی فارسی زبان تلاش خواهیم کرد. کشورهای غربی را به درک واقعیت‌ها و ایجاد روابط مبتنی بر احترام متقابل و جایگاه برابر فرا می‌خوانیم و آماده‌ایم مدیریت تنش با دولت‌هایی که هنوز شأن و جایگاه ایران را درک نکرده‌اند؛ گفتگو کنیم.

وی با اشاره به عادی سازی روابط اقتصادی و تجاری ایران با جهان؛ بیان کرد: رابطه با جهان را حق مسلم ایران می‌دانم و برای رفع تحریم‌های ظالمانه از پای نخواهم نشست. دولت من هرگز تسلیم زورگویی، فشار و استانداردهای دوگانه نخواهد شد. تجربه بیش از دو دهه مذاکره با ایران باید دولت‌های طرف مذاکره با ایران را به این درک رسانده باشد که ما پایبند به تعهدات‌مان بودیم و خواهیم بود.

رئیس جمهور به عدم پذیرش فشار و زیاده خواهی از سوی مردم و رهبری ایران اشاره کرد و گفت: مردم و رهبری ایران به فشار و زیاده خواهی پاسخ نمی‌دهند. با مردم ایران باید با زبان احترام و تکریم صحبت کرد. ایران همواره در سمت درست تاریخ و انسانیت ایستاده است و به همین راه که مبتنی بر عقاید و باورهای دینی و فرهنگی و تمدنی ایرانی است خواهیم ایستاد.

پزشکیان افزود: دوستان و همکاران عزیز، ایران، منطقه و جهان امروز، نیازمند تفاهم و همبستگی و مشارکت است. شعار مردم ایران همواره این بوده است آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است با دوستان مروت با دشمنان مدارا. ما به دنبال آرامش و ثبات در منطقه و جهان و پیشرفت و رفاه برای مردم ایران و منطقه هستیم بیایید با هم از نگرانی‌ها و نارضایتی‌های مردمان خود کم کنیم و ایران و منطقه را به جایگاه شایسته آن در تاریخ و تمدن و فرهنگ معاصر بازگردانیم.

وی با طرح این موضوع که همه ما در دنیای طوفانی امروز در یک کشتی نشسته‌ایم بیان کرد: بیایید نظام حکمرانی را با قطب‌نمای آرامش و پیشرفت مردمانمان به پیش ببریم. از همه حضار محترم برای شرکت در این مراسم سپاسگزاری می‌کنم به ویژه از نمایندگان محترم مردم که افتخار داشتم چهار دوره در میان آن‌ها باشم تشکر کرده و انتظار همراهی دارم.

رئیس جمهور از مقام‌های دولت‌های دوست برای حضور در مراسم تحلیف خود قدردانی کرد و گفت: امیدوارم روابط میان ما ملت‌ها و دولت‌ها هر روز گسترش پیدا کند. «رَّبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّی مِن لَّدُنکَ سُلْطَانًا نَّصِیرًا».