تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3733800
شناسه : 3733800
تاریخ :
کمبود ۲۰۰ نیروی قرق بان برای حفاظت از اراضی ملی استان مرکزی اقتصاد ایران: اراک- مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: حفاظت از اراضی ملی این استان با کمبود ۲۰۰ قرق بان مواجه است که با استاندارد جهانی فاصله بسیار زیادی دارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالحسن محمدی ظهر سه‌شنبه در آئین تجلیل از جنگلبانان استان به مناسبت نهم مرداد ماه روز جهانی جنگلبان، اظهار کرد: براساس استانداردهای رایج جهانی به ازای هر ۱۰۰۰ هکتار جنگل به طور متوسط یک جنگلبان وجود دارد اما در استان مرکزی ۳۳ قرق‌بان فعال هستند که در هر ۶۱ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی، یک جنگلبان فعالیت دارد.

وی با اشاره به اینکه قرق‌بانان از بیمه، سختی کار، افزایش حقوق بی‌بهره‌اند، افزود: نیاز است دولتمردان در این راستا نسبت به ارائه چارت سازمانی اقدام کنند چرا که عدم تصویب چارت سازمانی سبب شده نیروهای حداقل کنونی، انگیزه و تمایلی برای حضور در یگان حفاظت نداشته باشند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تاکید کرد: حفاظت و صیانت بیشتر و بهتر از منابع طبیعی نیازمند فرهنگ‌سازی مناسب است چرا که این ثروت‌های ملی متعلق به همه انسان‌هاست و ما باید امانتدار این سرمایه‌ها باشیم و به نسل‌های آتی جامعه انتقال دهیم.

محمدی گفت: متأسفانه منابع ملی و عرصه‌های جنگلی و مراتع مرکزی، دست‌خوش آسیب‌ها و خسارات طبیعی و غیرطبیعی شده‌اند، هر چند که عوامل انسانی در آسیب رساندن به آنها نقش بیشتری دارد و نقش افرادی که به عنوان حافظ منابع طبیعی خدمت‌رسانی می‌کنند، کمرنگ است.

وی گفت: قرق‌بانان قشر مظلوم و بی‌دفاعی هستند که بدون داشتن تجهیزات کافی برای حفاظت از این عرصه‌ها با مشکلات زیادی از فحاشی متخلفان گرفته تا ضرب و شتم آنان، درگیری با سگ‌ها که به عمد به سوی آنها هدایت می‌شوند و حمله حیوانات وحشی، دست و پنجه نرم می‌کنند.

محمدی تاکید کرد: فعالیت قرق‌بانان برای حفاظت منابع طبیعی، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و باید این جامعه هدف برای پیشگیری از وقوع جرم به ویژه در زمینه قطع درختان، قاچاق و حریق که از مهم‌ترین چالش‌ها هستند، مورد توجه قرار گیرند.

وی بیان کرد: این استان با بیش از ۲ میلیون هکتار عرصه منابع طبیعی، اکنون ۲۰۰ قرق بان نیاز دارد که با استاندارد جهانی فاصله بسیار زیاد است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با اشاره به نیاز به افزایش نوبت کاری قرق‌بانان، اظهار کرد: برای حفاظت و مراقبت از عرصه‌ها شامل مراتع و جنگل‌ها، باید حداقل ۲ یا ۳ نوبت کاری داشته باشیم، چرا که یک نفر در یک منطقه نمی‌تواند به صورت شبانه‌روزی کار کند.

کمبود ۲۰۰ نیروی قرق بان برای حفاظت از اراضی ملی استان مرکزی

افزایش نیروهای حفاظتی با وسایل نقلیه مناسب ضروری است

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی افزود: یکی از نیازهای اساسی ما افزایش وسایل نقلیه مناسب است چرا که مناطق بیشتر به صورت کوهستانی و کویری هستند و نیاز به خودروهای خاص دارند و بیشتر تخلفات هم در این مناطق روی می‌دهد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات نیروهای قرق‌بان، عدم حمایت قضائی از نیروها است، گفت: دفاع در درگیری‌ها دشوار و بیشتر مأموریت‌های نیروهای حفاظتی با درگیری توأم است و با توجه به اینکه شمار نیروها محدود است و سلاح مناسب هم ندارند گاهی قرق بانان مورد ضرب و شتم متخلفان قرار می‌گیرند.

محمدی گفت: گاهی این جامعه هدف از حمله حیوان‌های وحشی و سگ‌های چوپانان که به طور عمد به سمت نیروهای گشتی هدایت داده می‌شوند، در امان نیستند و با وجود قوانین و مقررات بالا، به طور حتم این قشر، نیازمند حمایت دستگاه‌های قضائی هستند.

در این آئین، رؤسای منابع طبیعی در استان مرکزی مشکلات، وظایف، مطالبه و تنگناهای کاری را عنوان کردند و در پایان از قرق‌بانان استان مرکزی تجلیل شد.