تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3733745
شناسه : 3733745
تاریخ :
اپل به‌جای انویدیا، از تراشه‌های گوگل برای تعلیم هوش مصنوعی استفاده می‌کند اقتصاد ایران: با وجود سلطه‌ی انویدیا بر بازار تراشه‌های هوش مصنوعی، اپل ترجیح داده است از زیرساخت ابری گوگل برای آموزش هوش مصنوعی خود استفاده کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

در اقدامی غیرمنتظره، اپل به‌جای تراشه‌های پیشروِ انویدیا، از واحدهای پردازشی تنسور گوگل (TPU) برای آموزش دو مدل کلیدی هوش مصنوعی خود استفاده کرده؛ این اطلاعات که از یک مقاله‌ی تحقیقاتی اپل به دست آمده است، نکاتی جالب‌توجه از زیرساخت‌های هوش مصنوعی غول فناوری یادشده فاش می‌کند.

به گزارش رویترز، شرکت مستقر در کوپرتینو از دو نسخه از TPUهای گوگل، که در خوشه‌های بزرگ سازماندهی شده‌اند، برای نیازهای آموزشیِ هوش مصنوعی خود استفاده کرده است.

برای مدلی که برای کار روی آیفون‌ ها و سایر دستگاه‌ها طراحی شده است، اپل از ۲۰۴۸ تراشه‌ی TPUv5p استفاده کرد. مدل هوش مصنوعی سرور به زیرساخت بسیار بزرگ‌تری نیاز داشت که در آن از ۸۱۹۲ پردازنده‌ی TPUv4 استفاده شد.

تصمیم اپل برای استفاده از تراشه‌های گوگل، به‌ویژه با توجه به موقعیت غالب انویدیا در بازار تراشه‌های مصنوعی، بسیار قابل توجه است. حتی با در نظر گرفتن پردازنده‌های تولیدشده توسط شرکت‌های فعال در حوزه‌ی پردازش ابری چون گوگل و آمازون، انویدیا با در دست داشتن حدود ۸۰ درصد از بازار بر این عرصه حکمرانی می‌کند.

اپل هیچ‌گاه صریحاً اعلام نکرده که از تراشه‌های انویدیا استفاده نمی‌کند؛ اما در توصیف زیرساخت‌های هوش مصنوعی خود در مقاله‌ی تحقیقاتی مورد بحث، هیچ‌ اشاره‌ای به سخت‌افزارهای انویدیا نکرده است.

برخلاف GPU-های انویدیا که به‌صورت محصولاتی مستقل قابل خریداری و استفاده هستند، تنها راه استفاده از TPU-های گوگل، پلتفرم گوگل کلود خود غول موتور جست‌وجو است؛ این یعنی اپل برای بهره بردن از این تراشه‌ها، مجبور شده تا سیستم‌های نرم‌افزاری خود را از طریق زیرساخت ابری گوگل بسازد.

مقالات مرتبط:
  • فوری: هوش مصنوعی اپل با بتای iOS 18.1 دردسترس توسعه‌دهندگان قرار گرفت
  • آمازون روند توسعه پردازنده اختصاصی هوش مصنوعی را سرعت بخشید؛ تا ۵۰ عملکرد بهتر از انویدیا

در بخشی دیگر از مقاله‌‌ی تحقیقاتی، اپل به پتانسیل‌های ایجاد مدل‌های بزرگ‌تر و پیچیده‌تر با استفاده از تراشه‌های گوگل اشاره می‌کند؛ از این مورد می‌توان نتیجه گرفت که احتمالاً اپل در آینده پروژه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی گسترده‌تری را دنبال خواهد کرد.

هرچند پیش‌تر گزارش‌هایی به استفاده‌ی اپل از TPU-های گوگل اشاره کرده‌ بودند؛ اما میزان اتکای سازنده‌ی آیفون به سخت‌افزار گوگل تا پیش از انتشار مقاله‌ی تحقیقاتی مورد بحث مشخص نبود. اپل، گوگل و انویدیا درباره‌‌ی اطلاعات ذکرشده هیچ اظهارنظری نکردند.

اپل این هفته برخی از قابلیت‌های هوش مصنوعی خود (موسوم به Apple Intelligence) را از طریق بتای iOS 18.1 در اختیار برخی کاربران آیفون قرار می‌دهد.