تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : توریسم و گردشگری
لینک : econews.ir/5x3733686
شناسه : 3733686
تاریخ :
سلاجقه: به عملکرد محیط زیستی دولت سیزدهم نمره خوبی می‌دهم اقتصاد ایران: رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مردم باید به عملکرد ما نمره بدهند، گفت: اگر قرار باشد که بنده عملکرد محیط زیستی دولت سیزدهم را ارزیابی کنم، نمره خوب و قابل قبولی می‌دهم.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، عملکرد محیط زیستی دولت سیزدهم ایران تاکنون شامل اقدامات مثبت و نقاط ضعفی بوده که البته این ترازو به سمت اقدامات مثبت سنگین‌تر است.

اقداماتی از جمله جلوگیری از احداث پتروشیمی میانکاله، خارج کردن طرح گردشگری آشوراده از جزیره، تصویب آیین‌نامه منع توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی، مطرح کردن و پیگیری موضوع 411 پروژه فاقد مجوز محیط زیست، تأسیس بیش از 2000 خانه محیط زیست در کشور و ارزش‌گذاری اقتصادی زیست بوم کشور، ورود به موضوع مدیریت پسماند در شمال کشور بخشی از کارکردهای مثبت سازمان حفاظت محیط زیست و علی سلاجقه بود.

در سمتی دیگر، تداوم بحران آب در کشور بدون اینکه اقدام خاصی درخصوص آن انجام شود، کاهش کیفیت هوا و عدم تخصیص بودجه مناسب به قانون هوای پاک ازجمله نکات منفی سازمان حفاظت محیط زیست بود؛ اگرچه موارد فوق تاحدود زیادی مربوط به سایر دستگاه‌هاست و برطرف شدن آنها نیازمند اقدامات فرادستگاهی بود.

در رابطه با این عملکرد سه ساله سازمان حفاظت محیط زیست در دولت سیزدهم، دکتر علی سلاجقه؛ رییس سازمان حفاظت محیط زیست به تسنیم گفت: یکی از آرزوهایی که بنده در زمان تدریس در دانشگاه داشتم، این بود که مباحث محیط زیستی کشور ما با در مشورت با علمای تراز اول محیط زیستی کشور پیش برود؛ زمانی هم که در دوران دولت شهید رئیسی بزرگوار سکاندار هدایت سازمان حفاظت محیط زیست کشور شدم، سعی کردم به سمت تحقق این آرزوها پیش بروم.

سازمان محیط زیست ,

وی با بیان اینکه توجه محیط زیست یک میثاق در میان دولت سیزدهم بود و همکاران بنده تلاش‌های زیادی را برای این کار انجام دادند، ادامه داد: قضاوت اصلی درباره عملکرد محیط زیستی دولت سیزدهم را باید بر عهده مردم بگذاریم و آنها باید به عملکرد ما نمره بدهند اما اگر خودم بخواهم عملکردمان را ارزیابی کنم، قطعاً نمره قابل قبولی می‌گیریم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: ما گام‌های بزرگی را هم در مسائل زیرساختی و هم به صورت عملیاتی و میدانی برداشتیم. به عنوان مثال در توسعه کشور، نقشه آمایش سرزمین را در نظر گرفته و عقیده داریم که این نقشه راه می‌تواند الگوی بسیار خوبی برای توسعه باشد. توسعه متوازن و توسعه بر اساس توانایی‌های نسبی سرزمینی، همواره اعتقاد ما بود و مبتنی بر همین مسائل کار خود را پیش بردیم.

معاون رییس‌جمهور با بیان اینکه بسیاری از بن‌بست‌ها را گره‌گشایی کردیم، گفت: ما به همه ثابت کردیم که محیط زیست صرفاً یک مجموعه حفاظتی نیست و از این قید و بند عبور کردیم. در این بخش بسیاری از افراد به من خرده گرفتند اما ما کار خودمان را پیش بردیم و مشارکت مردمی را در  پیش بردیم و در خصوص آن آیین نامه‌ای نیز به دولت ارائه کردیم. اگر این لایحه در دولت چهاردهم تصویب شود، رابطه مردم با محیط زیست و طبیعتشان بیش از پیش خواهد بود و درک می‌کنند که اهمیت از محیط زیست چه اهمیتی دارد.

سلاجقه اظهار کرد: روز نخستی که بنده مسئولیت سازمان حفاظت محیط زیست را بر عهده گرفتم، تأکید کردم که محیط زیست را از سیاست‌زدگی دور کنیم. این مهم را در دولت انجام دادیم و یک فضای تخصصی برای کار در محیط زیست به وجود آوردیم که هر فرد متخصصی به دور از نگاه‌های جناحی و با هر عقیده سیاسی در این زمینه کار کند.

وی بیان کرد: در این مدت، اگر مقابل طرحی ایستادگی کردیم بر مبنای کار کارشناسی و تحقیقات علمی بود و نه اینکه حب و بغضی داشته باشیم و اگر در جایی مجوزی صادر کردیم، با توجه به شرایط کشور از نظر اقتصادی، اجتماعی و بحث علمی در خصوص محیط زیست بود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: امیدوارم کسانی هم که می‌خواهند عملکرد ما را قضاوت کنند، یک قضاوت علمی بر بر پایه عدالت داشته باشند و شرایطی که جامعه و کشور در زمان دولت سیزدهم داشت را در نظر بگیرند. مردم بهترین قضات هستند و امیدوارم عادلانه ما را قضاوت کنند.

معاون رییس جمهور با تأکید بر اینکه ریل‌گذاری مناسبی برای حضور مردم در محیط زیست انجام شد، تصریح کرد: گاهی اوقات سمن‌ها گله‌مندند که چرا با سازمان کار نمی‌کنند؛ این در صورتی بود که بیشترین نشست‌های بنده در طول این سه سال با نمایندگان سمن‌ها بوده است. اگرچه در استان‌ها شاید کمتر زمانی برای همفکری و معاشرت با سمن‌ها داشتیم اما در هر صورت اولویت کار ما توجه به سمن‌ها و استفاده از ظرفیت آنها بوده است.

سلاجقه خاطرنشان کرد: ضمن آرزوی موفقیت برای دولت آینده، امیدوارم که ایشان نیز همین مسیر را ادامه دهند تا محیط زیست کشور به شاخص‌های پایداری دست پیدا کند.

انتهای پیام/