تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3733653
شناسه : 3733653
تاریخ :
قهوه و چای برای گرمازدگی مضر است؟ اقتصاد ایران: اگر شما یک لیوان چای بخورید یک لیوان ونیم تا دو لیون آب در قالب ادرار از دست می‌دهید. مصرف قهوه و چای به دلیل مدر بودن در آب و هوای گرم و گرمازدگی اصلا توصیه نمی‌شود. به خاطر اینکه بیشتر از ۵۰ تا ۶۰ درصد بیش از آنچه می‌خورید آب از دست می‌دهید.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، در روزهای گرم سال به ویژه این روزهایی که در حال سپری کردن آن هستیم در صورت حضور در خارج از خانه و زیر نور آفتاب و تعریق زیاد باید به طور جدی از خوردن قهوه و چای خودداری کنیم.

با دکتر جلال الدین میرزای رزاز، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس انجمن تغدیه ایران درباره دلایل توصیه متخصصان تغذیه به خودداری از مصرف قهوه و چای در گرمای شدید و در زمان ابتلا به گرمازدگی گفت و گویی انجام داده‌ایم که در پی می‌آید.

میرزای رزاز درباره دلیل اینکه نباید نوشیدنی‌هایی مانند قهوه و چای را در گرمای شدید مصرف کرد، گفت: قهوه و چای نوعی مدر هستند یعنی اگر شما یک لیوان چای بخورید یک لیوان ونیم تا دو لیون آب در قالب ادرار از دست می‌دهید. مصرف قهوه و چای به دلیل مدر بودن در آب و هوای گرم و گرمازدگی اصلا توصیه نمی‌شود. به خاطر اینکه بیشتر از ۵۰ تا ۶۰ درصد بیش از آنچه می‌خورید آب از دست می‌دهید.

او در ادامه توضیح داد: به همین دلیل خاصیت مدر بودن توصیه می‌شود قهوه و چای در صورت تعریق زیاد بدن و در صورت حضور در مکان‌هایی که در معرض کم آبی و بی آبی هستند، استفاده نشود. به خاطر همین در ماه مبارک رمضان هم علی رغم تصوری که مردم دارند چای همراه با سحری آن‌ها را سر حال می‌کند، متخصصان تغذیه معتقدند به دلیل خاصیت مدر بودن، چای نباید در وعده سحری ماه مبارک رمضان صرف شود، چرا که در نتیجه آن بخش زیادی از آب بدن از طریق ادرار خارج می‌شود و در طول روز بدن کم آب خواهد ماند.

این متخصص به تغذیه به نوشیدنی‌های جایگزین نیز اشاره کرده و گفت: دمنوش‌ها، انواع و اقسام آبمیوه‌های بدون شکر و عرقیجات سنتی و هر نوشیدنی که مدر نباشد را باید به جای چای و قهوه مصرف کرد، البته باید به این نکته توجه کرد که این نوشیدنی‌ها نیز باید با دمای مناسب و خنک استفاده شوند. مهمترین کاری که می‌توانید برای جلوگیری از گرمازدگی انجام دهید، به خصوص اگر فعالیت بدنی انجام می‌دهید یا ورزش می‌کنید این است که بیشتر از حد معمول آب بنوشید؛ زیرا مایعات خود را از طریق تعریق از دست می‌دهید. زمانی که بیرون از منزل هستید یا ورزش می‌کنید، هر ساعت دو تا چهار فنجان مایعات بنوشید.