تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3733616
شناسه : 3733616
تاریخ :
جنایت مجدل شمس؛فرار رو به جلوی نتانیاهو از باتلاق غزه و شمال اقتصاد ایران: مقامات صهیونیست از جمله نتانیاهو که از ابتدای جنگ غزه به تهدیدات تکراری خود علیه لبنان ادامه داده‌اند، اکنون با به راه انداختن نمایش جنایتکارانه در جولان اشغالی، چندین هدف را دنبال می‌کنند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، با وجود اینکه همه شواهد و قرائن حاکی از دست داشتن رژیم صهیونیستی در جنایت مجدل شمس واقع در جولان اشغالی که ساکنان آن عرب و دروزی هستند، بوده و بسیاری از محافل صهیونیستی به این مسئله اعتراف کرده‌اند، اما رژیم اشغالگر و حامیان آن از جمله آمریکا بدون ارائه هیچ دلیل و مدرکی همچنان اصرار دارند انگشت اتهام را به سمت حزب‌الله نشانه بگیرند.

چه کسی از جنایت مجدل شمس سود می‌برد؟

صهیونیست‌ها با همین بهانه طی چند روز گذشته تهدیدات خود را برای حمله به لبنان افزایش داده‌اند که البته این تهدیدات مسئله جدیدی نیست و نه تنها از ابتدای نبرد طوفان الاقصی، بلکه از دو دهه گذشته همچنان وجود داشته است؛ تهدیداتی که هرگز اسرائیل جرات اجرای آن را پیدا نکرد.

اما چرا صهیونیست‌ها در این مرحله از جنگ، چنین مانوری را با اتهام زنی به مقاومت لبنان به راه انداخته‌اند و سوال مهم دیگری که در این زمینه مطرح می‌شود، این است که چه کسی از جنایت مجدل شمس سود می‌برد؟

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و سایر مقامات جنایتکار این رژیم که از نزدیک به 10 ماه گذشته تاکنون ده‌ها هزار غیرنظامی بی‌گناه و بی‌دفاع از جمله کودکان را در نوار غزه قتل عام کرده‌اند، اکنون برای 12 کودک که در جولان اشغالی توسط همین ارتش جنایتکار اسرائیل قتل عام شدند، اشک تمساح می‌ریزند و ادعای دفاع از آنها را دارند.

روشن است که حتی اگر این کودکان در جولان اشغالی واقعا توسط طرف‌هایی غیر از ارتش اسرائیل هم هدف قرار گرفته شده بودند، باز هم هیچ اهمیتی برای این رژیم و نتانیاهو نداشت؛ زیرا آنها یهودی نیستند. همچنین نباید فراموش کنیم که صهیونیست‌ها در روزهای ابتدایی نبرد طوفان الاقصی عامدانه شماری از شهرک نشینان صهیونیست را کشتند تا به اسارت مقاومت در نیایند.

همچنین خود شهرک نشینان صهیونیست بارها گفته‌اند که نتانیاهو به دنبال کشتن اسرای اسرائیلی در غزه است تا از شر آنها خلاص شود و با خیال آسوده جنگ را ادامه دهد. بنابراین کشتار غیرنظامیان عرب در جولان اشغالی سوریه، یک جنایت کاملاً عادی برای ارتش اسرائیل است و هیچ ابایی از تکرار این گونه جنایات هم ندارد.

در این میان صهیونیست‌ها در حالی که حتی به کشورهای غربی هم اجازه تحقیق درباره جنایت مجدل شمس را نمی‌دهند، این جنایتی که خودشان مرتکب شده‌اند را به عنوان دستاویزی برای ایجاد تغییر در جبهه شمالی فلسطین اشغالی که از 10 ماه قبل زیر حملات حزب الله فلج شده، قرار داده‌اند، جایی که بیش از 200 هزار شهرک نشین صهیونیست از شمال فرار کرده‌اند و وزارت آموزش و پرورش این رژیم هم اعلام کرد که سال تحصیلی جدید در شمال آغاز نخواهد شد.

فرار رو به جلوی نتانیاهو برای نجات از باتلاق غزه و شمال

این واقعیتی که شهرک نشینان صهیونیست در شمال فلسطین اشغالی تجربه می‌کنند، یک اتفاق بی سابقه از زمان آغاز اشغالگری رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطین از سال 1948 تاکنون است. اعتراضات مداوم ساکنان شهرک‌های شمالی در کنار فشارهای شدیدی که خانواده‌های اسرای صهیونیست به نتانیاهو وارد می‌کنند، تبدیل به یک بار اضافی برای او شده است.

نتانیاهو و شمار دیگری از مقامات صهیونیست از ابتدای جنگ غزه تلاش زیادی کردند تا آمریکا را قانع به ورود به جنگ با حزب الله کنند؛ اما آمریکایی‌ها همواره درباره هرگونه تشدید تنش با لبنان به اسرائیل هشدار داده و تاکید کردند هرگز نباید چنین جنگی اتفاق بیفتد. بنابراین اسرائیل می‌داند که ایالات متحده تحت هیچ شرایطی از جنگ گسترده با حزب الله استقبال نمی‌کند؛ چرا که پیامدهای منطقه‌ای آن اول از همه گریبان خود آمریکا را خواهد گرفت.

از طرف دیگر نتانیاهو به خوبی می‌داند که حزب الله چه آسیب بزرگی می‌تواند به اسرائیل وارد کند؛ آن هم در شرایطی که او هنوز در جنگ غزه به هیچ دستاوردی که بتواند حماس را در مذاکرات تسلیم کند، نرسیده است.

نتانیاهو همچنین از این مسئله آگاه است که جنگ با لبنان صرفاً محدود به جبهه شمالی فلسطین اشغالی نخواهد بود؛ بلکه یک جنگ منطقه‌ای و همه جانبه به راه می‌افتد که همه اعضای محور مقاومت در آن علیه اسرائیل وارد عمل خواهند شد. این نگرانی نتانیاهو و اسرائیلی‌ها زمانی بیشتر می‌شود که ایران به عنوان رهبر محور مقاومت که پیش از این با عملیات «وعده صادق» مستقیماً مواضع دشمن صهیونیستی را هدف قرار داده و معادله خود را به اشغالگران تحمیل کرده است، بعد از جنایت ارتش صهیونیستی در مجدل شمس و تهدیدات این رژیم علیه لبنان، رسماً اسرائیل را تهدید کرده و نسبت به عواقب هر تجاوزی به لبنان، به این رژیم هشدار داد.

پشت پرده نمایش جنایتکارانه نتانیاهو در جولان

بر همین اساس بسیاری از ناظران امور معتقدند که نتانیاهو خواستار یک جنگ گسترده با لبنان نیست؛ بلکه تنها چیزی که او می‌خواهد این است که به یک سری امتیازات و دستاوردها برسد و حزب الله را مجبور به عقب نشینی از مرزها کند تا به این ترتیب بتواند تا حدی از فشار افکار عمومی شهرک نشینان علیه خود بکاهد.

به عبارت دیگر نتانیاهو تلاش دارد حزب الله را برای پذیرش راهکار دیپلماتیک جهت پایان دادن به درگیری‌ها تحت فشار قرار دهد تا به این ترتیب شهرک نشینان بتوانند به شمال فلسطین اشغالی برگردند.

تشدید تحرکات دیپلماتیک برای آرام کردن اوضاع مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی و تماس‌های مکرر آمریکایی‌ها، غربی‌ها و طرف‌های مختلف بین‌المللی با مقامات لبنانی، جهت توقف تنش‌ها، در راستای همین نقشه نتانیاهو قرار دارد؛ همانطور که او پیش از این از کشورهای مختلف غربی از جمله فرانسه و آلمان خواسته بود حزب الله را برای توقف عملیات‌های خود قانع کنند.

اطلاعات نشان می‌دهد که یک هیئت ارشد از انگلیس قرار است پنجشنبه آینده برای دیدار با نجیب میقاتی، نخست وزیر دولت موقت لبنان به بیروت بیاید.

بر همین اساس برخی معتقدند که اساساً جنگی اتفاق نخواهد افتاد، وگرنه هیئت دولتی انگلیس که در هماهنگی کامل با صهیونیست‌هاست، زودتر از این موعد به بیروت می‌آمد تا اوضاع را آرام کند.

همچنین کارشناسان بر این باورند که نتانیاهو در این شرایط بلاتکلیف و در زمانی که آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری آماده می‌شود و شانس دونالد ترامپ برای پیروزی در این انتخابات بعد از کناره‌گیری جو بایدن، بیشتر شده است، خودش را درگیر جنگ فرسایشی در لبنان نخواهد کرد.

روزنامه عبری یدیعوت آحارانوت در این زمینه به نقل از وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد: این آخرین فرصت برای رسیدن به راهکار دیپلماتیک با لبنان قبل از جنگ ویرانگر است و تنها راه جلوگیری از جنگ، وادار کردن حزب الله به اجرای قطعنامه 1701 شورای امنیت است.

عبارت اجرای قطعنامه 1701 بارها در سخنان اخیر مقامات صهیونیست به کار رفته که نشان می‌دهد، اسرائیل برای تقابل نظامی گسترده با حزب الله آماده نیست و تهدیدات و تحرکاتی که اکنون انجام می‌دهد، با هدف تشدید فشارهای دیپلماتیک بین المللی علیه حزب الله جهت عقب نشینی آن از مرزها و پایان دادن به حملات است؛ به طوری که امکان بازگشت شهرک نشینان به شمال وجود داشته باشد.

از طرف دیگر صهیونیست‌ها با به راه انداختن نمایش مسخره در مجدل شمس و کشتار 12 کودک بی‌گناه به دنبال احیای توطئه‌های سنتی خود علیه مقاومت هستند؛ زیرا متوجه شدند مواضعی که جامعه دروزی و رهبران آن از ابتدای جنگ غزه اتخاذ کرده‌اند، کاملاً برخلاف منافع اسرائیل است.

بنابراین تل آویو نقشه‌ای برای ایجاد آشوب داخلی و اختلافات فرقه‌ای میان لبنانی‌ها طراحی کرد که با هوشیاری مجدد دروزی‌ها و رهبرانی همچون «ولید جنبلاط» رئیس سابق حزب سوسیالیست ترقی‌خواه ناکام ماند و به نتیجه نرسید.

به طور کلی صهیونیست‌ها از عواقب جنگ گسترده با حزب‌الله به خوبی آگاهند و بعد از انتشار تصاویر مواضع حیاتی اسرائیل که توسط پهپاد هدهد حزب‌الله گرفته شده بود، این رژیم می‌داند هر حمله‌ای به لبنان یکی ویرانی گسترده در داخل اراضی اشغالی.

انتهای پیام/