تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3733579
شناسه : 3733579
تاریخ :
مدیرعامل اسنپ: اجبار به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، حقوق مسافران را تضییع می‌کند اقتصاد ایران: مدیرعامل اسنپ می‌گوید دستور پرداخت مالیات برارزش افزوده حقوق مسافران تاکسی‌های اینترنتی را به خطر انداخته و اسنپ ناچار است به دو ارگان مالیات بپردازد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

سازمان امور مالیاتی اسنپ را به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مکلف کرده است و مدیرعامل اسنپ می‌گوید علی‌رغم اینکه این شرکت ناچار است هم هزینه‌ی خدمات شهرداری و هم مالیات بر ارزش افزوده بپردازد، این روند خلاف قانون و تضییع‌کننده حقوق مصرف‌کنندگان است.

محمد خلج، مدیرعامل اسنپ با اشاره به اینکه کاربران اسنپ بر اساس قانون از پرداخت «مالیات بر ارزش افزوده» معاف هستند، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که سازمان امور مالیاتی، خلافِ بخشنامه‌ی خود، اسنپ را مکلف به پرداخت مالیات شناخته است و اکنون این شرکت با تهدید پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معوقه از سال ۱۴۰۰ مواجه است.

پست مدیرعامل اسنپ در ایکس درباره مالیات

او خبر داده که در اعتراض به این تصمیم، به دیوان عدالت اداری، به عنوان مرجع رسیدگی، مراجعه کرده‌ و امیدوار است که «دیوان، با ایستادن طرف حق، حامی بقای این کسب‌وکار و حقوق کاربرانش باشد.»

به گفته‌ی خلج شناخت ناکافی از ماهیت، درآمد و هزینه‌ها می‌تواند یک کسب‌وکار را به مرز نابودی بکشاند، چه آنکه در تعریف این کسب‌وکار، یک جا اسنپ را پلتفرم دانسته و مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شناخته‌اند و جای دیگر آن را شرکت ارائه‌دهنده‌ی خدمات حمل‌و‌نقلی و مشمول پرداخت هزینه‌ی خدمات شهری به شهرداری.

از نگاه او «شاید طبیعی باشد که هر اُرگانی منافع خود را در اولویت قرار دهد؛ اما طبیعی نیست که همزمان دو تعریف از یک کسب‌وکار داشت».

مدیرعامل اسنپ: بر اساس چه قانونی، باید به سازمان امور مالیاتی، مالیات بر ارزش افزوده و به شهرداری‌ها هزینه‌ی خدمات شهری بپردازیم؟

مدیرعامل اسنپ در ادامه می‌پرسد: «سوال اینجاست؛ بر اساس چه قانونی، اسنپ باید به طور همزمان به سازمان امور مالیاتی کشور مالیات بر ارزش افزوده و به شهرداری‌ها هزینه‌ی خدمات شهری پرداخت کند؟ در صورت اضافه شدن ارزش افزوده به هزینه‌ی سفر، چه کسی پاسخگوی حقوق مصرف‌کننده خواهد بود؟»

بخشنامه معافیت مالیاتی تاکسی‌های اینترنتی
بخشنامه سازمان امور مالیاتی درباره معافیت تاکسی‌های اینترنتی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده
طبق قانون، مسافران ارائه‌دهندگان خدمات حمل‌و‌نقلی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف‌اند، با این حال سازمان مالیاتی اصرار دارد که تاکسی‌های اینترنتی مشمول معافیت مالیات ارزش افزوده نمی‌شوند. معافیت از پرداخت مالیات حق قانونی تاکسی‌های اینترنتی است و این موضوع در بخشنامه، مکاتبات و آراء سازمان امور مالیاتی قید شده است. این حق باید برای مصرف‌کننده نهایی به عنوان حقوق عامه لحاظ شود تا کاربران بتوانند همچنان با قیمت مناسب سفر کنند.
- محمد خلج، مدیرعامل اسنپ

درخواست سازمان امور مالیاتی برای دریافت مالیات پیش از این در بهار امسال خبرساز شد. در آن زمان بیش از ۳۰ نماینده مجلس با افزایش ۱۰ درصدی تعرفه‌ی تاکسی‌های اینترنتی در ازای دریافت مالیات بر ارزش افزوده مخالفت کردند.

به‌علاوه انجمن تجارت الکترونیک تهران هم با انتشار بیانیه‌ای اخذ مالیات بر ارزش افزوده از خدمات حمل‌ونقل درون‌شهری را زیان‌بار و خلاف قانون عنوان کرد. در این بیانیه آمده بود: «هر شکلی از افزایش دستوری تعرفه‌های این بخش، آثار تورمی غیرقابل جبرانی را برای مردم به همراه خواهد داشت.»