تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاسی
لینک : econews.ir/5x3733492
شناسه : 3733492
تاریخ :
سیاست‌های قطعی توجه به آفریقا به ویژه غرب آفریقا است اقتصاد ایران: قالیباف در دیدار رئیس مجلس بورکینافاسو گفت: سیاست‌های قطعی مقام معظم رهبری، دولت و مجلس توجه به آفریقا به ویژه غرب آفریقا است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، عثمان بوکوما رئیس مجلس بورکینافاسو که برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری وارد تهران شده است، صبح امروز (سه‌شنبه، ۹ مرداد ماه ۱۴۰۳) با حضور در بهارستان با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

قالیباف در ابتدای این دیدار ضمن خوشامدگویی و تشکر از ابراز تسلیت و همدردی این کشور در حادثه تلخی که برای رئیس جمهور محبوب شهید آیت الله رئیسی و هیأت همراه اتفاق افتاد، گفت: یکی از دستاودرهای انقلاب اسلامی در حوادث این چینی این است که با توجه به ظرفیت قانون اساسی و با وجود رهبری عزیزمان کشور در این دوره با ثبات اداره شد و به زودی دولت با وزرای جدید کار خود را شروع می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یک سال است که سفارت بورکینافاسو در تهران تأسیس شده است که انشاالله این تأسیس مؤثر باشد، همچنین کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور تشکیل شده است که این موضوعات حکایت از این دارد که دو کشور مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را دنبال می‌کنند.

وی تصریح کرد: سیاست‌های قطعی مقام معظم رهبری، دولت و مجلس توجه به آفریقا به ویژه غرب آفریقا است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تحولات آفریقا به ویژه غرب آفریقا را دنبال می‌کنیم، افزود: از اتحادی که بین مالی، نیجر و بورکینافاسو شکل گرفته خوشحالیم و این تحولات را دنبال می‌کنیم.

قالیباف گفت: موضوعات آموزش، همکاری‌های تجاری، کشاورزی، بهداشت و درمان و خدمات مهندسی از اولویت‌ها است و باید بتوانیم این موضوعات را در کمیسیون مشترک پیگیری کنیم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با اشاره به اینکه روابط پارلمانی بین دو کشور باید شکل بگیرد و گروه‌های دوستی پارلمانی نیز به زودی در مجلس دوازدهم تشکیل می‌شود، ادامه داد: ما باید در سطوح بین‌الملی در مجامع مختلف در مقابل حرکت‌های یکجانبه‌گرایی آمریکا و کشورهای غربی هم رأی و هم‌گرایی داشته باشیم، همچنین در موضوع غزه همه وظیفه داریم که از مردم غزه دفاع کنیم تا بتوانیم از این نسل‌کشی که در آنجا صورت می‌گیرد، پیشگیری کنیم.

عثمان بوکوما رئیس مجلس بورکینافاسو در این دیدار ضمن اینکه از دعوت برای حضور در مراسم تحلیف تشکر کرد، گفت: تمایل دارم به‌صورت حضوری مراتب همدری کشورم را بابت حادثه دردناکی که برای رئیس جمهور رئیسی اتفاق افتاد را بیان کنم.

وی ضمن تبریک مجدد به قالیباف برای انتخاب مجدد به‌عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی، افزود: انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران نشان از بلوغ سیاسی مردم و جمهوری اسلامی ایران دارد.

رئیس مجلس بورکینافاسو با بیان اینکه به دلیل جایگاه رهبری ایران در منطقه به شما تبریک می‌گویم، تصریح کرد: بورکینافاسو در شرایط ویژه‌ای قرار داد و در حال مبارزه با ترورسیم است و مصمم هستیم که هرچه سریع‌تر بر این شرایط فائق بیاییم به همین دلیل ما روی ایران برای همکاری برای استمرار ثبات در کشورمان حساب می‌کنیم.

وی از رئیس مجلس برای سفر به کشورش دعوت کرد و افزود: بسیار مصمم هستیم که روابط بین دو کشور در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی مبتنی بر احترام متقابل توسعه دهیم.

براساس این گزارش عبدالجلال ای ری نماینده مردم بندر ترکمن، بندر گز، کردکوی و محمد انور بجارزهی نماینده چابهار، نیک‌شهر، کنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در این دیدار حضور داشتند.