تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3733458
شناسه : 3733458
تاریخ :
تسهیل عبادت خدا مصداق عالی خدمت است اقتصاد ایران: مشهد- نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: عالی‌ترین مصداق خدمت، تأمین فضائل اخلاقی، عبادت خدا، مقاومت در برابر دشمنان و جهاد و ایثار است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی در آئین تجلیل از ائمه جمعه منتخب خراسان رضوی که صبح سه شنبه با حضور ائمه جمعه استان، اعضای ستادهای نمازجمعه و جمعی از مدیران به میزبانی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به آیه ۱۱ سوره مبارکه ضحی اظهار کرد: نفس بازگوکردن، توضیح و تحلیل نعمات الهی مصداق شکر محسوب می‌شود؛ به همین دلیل هم ذات اقدس پروردگار در قرآن کریم می‌فرماید «وَ امّا بِنِعْمَةِ رَبِّکَ فَحَدِّث» و به ما توصیه می‌کند که نعمت‌های پروردگار را ذکر کنیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: آئین عبادی سیاسی نماز جمعه از دو سو نعمت محسوب می‌شود؛ یکی اینکه خود در ماهیت معنایی و عبادی آن مصداق نعمت است و دوم آن‌که در جریان برگزاری آن نیز مقدمات ذکر نعمات الهی فراهم می‌شود. بر این نعمت خدا را شکر می‌کنیم که در میان میلیاردها انسان مؤمن و باورمند به پروردگار، توفیق حضور در آئین‌های عبادی سیاسی نماز جمعه برای ما حاصل می‌شود.

تخریب ارکان نماز جمعه، هدف اساسی دشمن

وی ضمن تجلیل از امام جمعه موقت مشهد خاطرنشان کرد: همه ستادهای نماز جمعه از مشهدالرضا (ع) گرفته تا شهرستان‌های دور و نزدیک، نقش فوق‌العاده مهمی در اقامه باشکوه این مراسم ویژه دارند. در این جریان نیز هم ائمه جمعه تأثیرگذاری دارند و هم اعضای ستادها. یکی از مصادیق این تأثیرگذاری مستمر جناب آقای فرزانه است که امروز نیز در جمع ما حاضر هستند. شما ببینید بنده ۲۰ سال است امام جمعه این شهر هستم اما دوران امامت جمعه آقای فرزانه از سه دهه نیز فراتر می‌رود و همین حضور ارزشمند، خلأهای فاحشی را پر می‌کند.

علم الهدی ادامه داد: فراتر از این، اقشار و جریان‌های مختلفی در برگزاری نماز جمعه تأثیرگذارند. یک نمونه همین امنیت پایداری که توسط عوامل نظامی، انتظامی و امنیتی فراهم می‌شود و شرایطی رقم می‌خورد که آرامش نمازگزار به‌عنوان نخستین شرط حظ معنوی در گرو عمل این عزیزان است. در هر حال، دشمن از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون تلاش داشته تا ارکان نمازهای جمعه را هدف قرار دهد. این مراسم، مطمع نظر بسیاری از بدخواهان و معاندان است و سند اثبات این ادعا نیز همین بمب‌گذاری‌های متعدد و خرابکاری‌هایی است که در ۴۵ سال اخیر پیش آمده و حتی به شهادت ائمه جمعه و البته نمازگزاران انجامیده است.

تأمین رفاه نمازگزاران یک ضرورت است

امام‌جمعه مشهد با تأکید بر ضرورت تأمین زیرساخت‌های رفاهی برای نمازگزاران نماز جمعه تصریح کرد: تأمین رفاه نمازگزاران روز جمعه خیلی مهم است. یک نمونه همین مساله حمل‌ونقل و تردد این‌ها که شرایطی فراهم شود مردم بتوانند در صبح روز جمعه به‌سادگی از خانه‌هایشان خود را به مراکز اقامه نماز برسانند و پس از آن نیز با آسودگی کامل به آغوش خانواده‌هایشان برگردند.

وی تأکید کرد: برادران عزیز، مصادیق کار خوب و خدمت به خلق زیاد است و چه بسیار اطعام‌ها و تکریم‌ها که نسبت به اقشار مختلف مردم در مناسبت‌های ویژه ارائه می‌شود. با این حال، چه خوب است خدمت به خلق در راستای تأمین اسباب بندگی آن‌ها برای خدا باشد و مقدماتی فراهم شود که عشق مردم به پروردگار را تقویت کند.

تسهیل عبادت خدا، مصداق عالی خدمت

علم‌الهدی گفت: یکی از چالش‌های امروز ما این است که گاهی‌اوقات گرفتار اندیشه‌های لیبرالی می‌شویم و همیشه این‌طور تلقی می‌شود که تأمین نیازهای دنیوی مقارن با خدمتگزاری است. نه عزیزان! باید مفهوم مردم را در حیطه عرصه‌های انسانی ببینیم. عالی‌ترین مصداق خدمت، تأمین فضائل اخلاقی، عبادت خدا، مقاومت در برابر دشمنان و جهاد و ایثار است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: بالاترین خادم مردم شما هستید، اگر در عرصه عبادت و بندگی پروردگار به جامعه خدمت کنید. اگر این‌طور شد، شما هم شریک هستید در همه ذکرهایی که مردم می‌گویند و همه عبادات و احوال خوش معنوی که نمازگزاران پیدا می‌کنند.

نماز جمعه مشهد، از اصیل‌ترین نماز جمعه کشور است

وی با بیان اینکه نماز جمعه مشهد از جمله بااصالت‌ترین آئین‌های عبادی سیاسی نماز جمعه در کشور است، عنوان کرد: حقیقت این است که تریبون نماز جمعه و مطالبی که در آن گفته می‌شود، فرصتی برای تبیین است و اگرچه نماز جمعه مشهد از نظر اصالت و قدمت از جمله باسابقه‌ترین مراسمات کشور است اما این موضوع از ضرورت انتشار خطبه شهرستان‌ها کم نمی‌کند. در این شرایط، بنده از اصحاب رسانه و جریان‌های خبری استان می‌خواهم که علاوه بر مشهدالرضا (ع)، نسبت به انتشار خطبه‌های نماز جمعه شهرستان‌ها نیز اقدام کنند تا خطبه شهرستان‌ها نیز به اطلاع عمومی برسد.

نهی از منکر، ماهیت ذاتی نماز جمعه

علم الهدی نهی از منکر را فلسفه راهبردی نماز جمعه خواند و اظهار کرد: نمی‌شود امام جمعه فقط تماشاچی باشد و نمازگزار نیز منکرات شرعی را در سطح جامعه ببینید و سکوت کند. نهی از منکر، مهم‌ترین رسالت نماز جمعه است و ماهیت این مراسم بر همان روحیه مبارزه است که در تار و پود این انقلاب تنیده شده است. حالا یک زمان این مبارزه در برابر پاسبان و ساواکی رژیم طاغوت بود و اکنون این مبارزه به سطح قدرت‌های جهانی و رسانه آن‌ها گسترش یافته است. پایگاه این مبارزه نیز نماز جمعه است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: در راه این مبارزه نباید هیچ باکی به دل راه بدهید. خداوند عالم می‌فرماید «اِنَّ اللهَ یُدافِعُ عَنِ الَّذین امَنوا» یعنی خدای متعال خودش از اهل ایمان دفاع خواهد کرد. اگر کار برای خدا باشد، ذات اقدس پروردگار خودش از شما دفاع خواهد کرد. وجود اقدس امام زمان (عج) نیز نوکری می‌خواهند که کار او برحسب نیاز روز باشد. چه پیر باشد و چه جوان، نوکر واقعی حضرت بقیة‌الله (عج) کسی است که همه‌چیز خود را به پای آقا بریزد و اگر امام جمعه است، از هیچ تخریبی ترس به دل راه ندهد.

وی در انتها با اشاره به سخنان اخیر رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در مشهد خاطرنشان کرد: اخیراً جناب آقای علی‌اکبری در همایش مشهد، نماز جمعه شهر امام رضا (ع) را یک آوردگاه ملی خواندند. این خیلی تعبیر مهمی است. همین جمعیت بی‌نظیری که حتی در ایام غیرپیک در مراسم شرکت می‌کنند، این‌ها برای دست‌اندرکاران مسئولیت ایجاد می‌کند. موضوع پیشنهاد مسقف‌شدن صحن پیامبر اعظم (ص) یکی از دلایلش همین خطبه‌های نماز جمعه است تا بر هیبت مراسم بیفزاید و از پراکندگی کنونی در رواق‌ها پرهیز شود.

۳۸ هزارنفر، مخاطب هفتگی نماز جمعه مشهد

در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام محمدحسین ایزدی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان رضوی هم در سخنانی تصریح کرد: در استان خراسان رضوی، به طور کلی چهار هزار و ۴۰۸ نفر منطبق بر این شرایط و به‌عنوان خادم ستادهای نماز جمعه فعالیت دارند که حوزه خدمت داوطلبانه آنها در ۵۳ پایگاه اقامه نماز جمعه در کل استان پراکنده است. از این میان، بیش از ۱۱۰۰ نفر نیز در ستاد نماز جمعه مشهدالرضا (ع) فعالیت دارند و مراسم باشکوهی که هر هفته در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود، ثمره مجاهدت این عزیزان است.

وی تأکید کرد: در مجموع، هر جمعه ۱۲۱ هزارنفر از اقشار مردم استان در آئین‌های عبادی سیاسی نماز جمعه خراسان رضوی حضور پیدا می‌کنند و از این میان، حدود ۳۸ هزارنفر یعنی یک سوم آنها مخاطب خطبه‌های پرشور نماز جمعه مشهد هستند.