تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3733372
شناسه : 3733372
تاریخ :
بودجه اعتراضات و اغتشاشات در ونزوئلا را قطعا آمریکا تامین می‌کند اقتصاد ایران: سیاستمدار ارشد روسیه می‌گوید که بودجه اعتراضات در پایتخت ونزوئلا پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری این کشور را قطعاً آمریکا تامین می‌کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، آلکسی وُلوتسکوف، عضو هیات دیده‌بان روسیه و مجلس سفلای این کشور، تاکید کرد که بدون شک آمریکا پشت پرده اعتراضات در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا است و بودجه آن را تامین می‌کند.

وی درباره آغاز اعتراضات خشونت‌آمیز در کاراکاس پس از پیروزی مجدد نیکلاس مادورو در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا، گفت: البته قطعاً بودجه این اعتراضات از خارج از کشور تامین می‌شود و عقاید افراطی جوانان و اوباشی که به‌دنبال منفعت اقتصادی، سرقت اموال، شکستن و غارت هستند، قطعاً با این (پول‌پاشی) تشدید می‌شود!

سیاستمدار روس تاکید کرد: امروز از پنجره هتل‌مان دیدیم که معترضان چطور با یک پلیس موتورسوار درگیر شدند؛ او را به زمین زده و موتور را ربودند. این موضوع یک بار دیگر ثابت می‌کند که پای منافع مالی و اقتصادی هم در میان است و مردم در این هرج‌ومرج به‌دنبال سود و منفعت اقتصادی هستند.

وی اضافه کرد: غارت و راهزنی با حمایت، شعارسازی و تامین بودجه از طرف دولت آمریکا چندبرابر می‌شود و چیزی برای مخفی کردن وجود ندارد. آمریکا نیز در این بین به دنبال منافع خود است و هم از اپوزیسیون و هم از شورشی که شاهد آن هستیم، حمایت مالی می‌کند. نمودهای افراط‌گرایی در ونزوئلا پس از انتخابات، صحنه‌آرایی است اما نمی‌تواند رویه انتخاباتی را تحت‌الشعاع قرار دهد.

انتخابات ریاست جمهوری که روز شنبه در ونزوئلا برگزار شد، در نهایت با پیروزی مجدد نیکلاس مادورو به پایان رسید. پس از اعلام نتایج انتخابات اعتراضات و درگیری‌های خیابانی بین معترضان و پلیس در کاراکاس آغاز شد. دولت ونزوئلا می‌گوید که چند کشور در انتخابات و حق مردم برای تعیین سرنوشت‌شان مداخله کرده بودند.

ماریا کورینا ماچادو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا از دیرباز روابط زیادی با سازمان‌های تحت حمایت آمریکا دارد. بودجه «سومِیت»، سازمان مردم‌نهادی که او تاسیس کرده است، به طور مشخص از سوی آمریکا تامین می‌شود.

ماچادو و سه تن از اعضای ارشد سازمان «سومیت»، از اوایل تا اوسط سال ۲۰۰۰ به اتهام خیانت با برگزاری چندین و چند جلسه دادگاه، محاکمه شدند. براساس گزارش‌های محرمانه دیپلماتیکی که «ویکی‌لیکس» در سال ۲۰۱۱ منتشر کرد، دولت آمریکا به طور علنی و غیر علنی، از سومیت حمایت کرد و کشورهای دیگر را برای تحت فشار قراردادن ونزوئلا جهت تبرئه ماچادو از اتهامات، تحت فشار قرار داد!

گزارشی محرمانه‌ای به تاریخ ۱۴ ژوئن ۲۰۰۵، تاثیر جلسه ماچادو و جرج دابلیو بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا را توصیف می‌کند و آن را باعث افزایش روحیه نیروهای اپوزیسیون هوگو چاوز، رئیس جمهور وقت ونزوئلا می‌خواند.