تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3733192
شناسه : 3733192
تاریخ :
تحولات اوکراین|ادامه تأمین تسلیحاتی کی‌یف توسط آمریکا اقتصاد ایران: اشاره مقامات اروپایی به فرارسیدن زمان مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین، رایزنی مجارستان با روسیه و اسلواکی درباره توقف ترانزیت نفت از خاک اوکراین و پاسخ سناتور روس به درخواست برای مذاکرات فوری با مسکو، از جمله مهمترین رویدادهای پیرامون جنگ هستند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،  جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک کاخ سفید، شب گذشته، دوشنبه، در یک نشست خبری اعلام کرد که آمریکا بسته جدیدی از تسلیحات به مبلغ 200 میلیون دلار به اوکراین اختصاص داده است. 

وی گفت: «این بسته شامل تجهیزات نظامی کلیدی مانند مهمات برد کوتاه و متوسط برای سامانه‌های پدافند هوایی، مهمات مورد نیاز سامانه‌های HIMARS اهدایی آمریکا، انواع گلوله‌های توپخانه و خمپاره‌انداز، موشک‌های ضد تانک Javelin و دیگر تسلیحات تجهیزات جنگ الکترونیک ضد تانک است». 

کربی توضیح داد که این اقدام در چارچوب اختیارات ریاست جمهوری جو بایدن صورت گرفته است. علاوه بر این، وزارت دفاع آمریکا 1.5 میلیارد دلار کمک نظامی مضاعفی از صندوق حمایت از اوکراین به منظور تقویت توان دفاعی اوکراین در بلندمدت اختصاص داده است.

بر اساس اطلاعات موجود در وب‌سایت پنتاگون، این بسته شامل پشتیبانی از پدافند هوایی اوکراین، تجهیزات برد بلند و تسلیحات ضد تانک، و همچنین نگهداری از تجهیزات اهدایی قبلی آمریکا خواهد بود. بدین ترتیب، مجموع کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین به 1.7 میلیارد دلار در قالب هر دو بسته خواهد رسید.

پیش از این، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین یادآور شده بود که کمک‌های واشنگتن به کی‌یف تا انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر آمریکا ادامه خواهد داشت. او تأکید کرد که این رویکرد کمکی به حل و فصل مناقشه نکرده و در عین حال تغییری در وضعیت جبهه نبرد بوجود نخواهد آورد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و هشتاد و هشتمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

رئیس‌جمهور فنلاند: زمان مناسب برای مذاکره درباره اوکراین فرا رسیده

الکساندر استوب، رئیس‌جمهور فنلاند، در مصاحبه‌ای با روزنامه فرانسوی "لوموند" ابراز عقیده کرد که زمان مناسبی برای آغاز مذاکرات به منظور حل و فصل مناقشه اوکراین فرا رسیده است. 

استوب، که یکی از حامیان برجسته اروپایی کی‌یف است، درباره امکان آغاز مذاکرات صحبت کرده و یادآور شد که فرایند مذاکرات میان مسکو و کی‌یف هدف نهایی نیست. 

او تأکید کرد: «ما باید میان آغاز مذاکرات که هدف نهایی نیست و  دستیابی به صلح تمایز قائل شویم. آغاز مذاکرات به معنای انجام مصالحه نیست.»

روز گذشته ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین وعده داد که تا پایان نوامبر امسال به همراه برخی شرکای قابل اطمینان خود طرحی برای حل و فصل مناقشه تهیه خواهد کرد.

پیش‌بینی نخست‌وزیر گرجستان درباره پایان مناقشه اوکراین

ایراکلی کوباخیدزه، نخست‌وزیر گرجستان شب گذشته در مصاحبه‌ای تلویزیونی پیش بینی کرد که مناقشه اوکراین ممکن است در سال 2025 به پایان برسد. 

او گفت: «به هر حال، من فکر می‌کنم مناقشه اوکراین تا سال آینده پایان خواهد یافت. پس از جنگ، بازسازی روابط گرجستان با هر دولتی در ایالات متحده، چه دموکرات‌ها و چه جمهوری‌خواهان، آسان‌تر خواهد بود. ... عامل اصلی پایان مناقشه نظامی در اوکراین است.»

کوباخیدزه تأکید کرد که «بازسازی روابط بین گرجستان و آمریکا» تنها پس از پایان مناقشه اوکراین امکان پذیرن خواهد بود، اما او با خوش‌بینی به گزینه‌های توسعه وضعیت نگاه می‌کند.

تأکید اسلواکی بر مواضعش در مورد لزوم پایان دادن به مناقشه اوکراین

روبرت فیتسو، نخست‌وزیر اسلواکی روز دوشنبه اعلام کرد که کشورش به دلیل توقف انتقال نفت شرکت روسی «لوک‌اویل» توسط کی‌یف، نظر خود را درباره مناقشه اوکراین تغییر نخواهد داد.

وی در یک پیام ویدئویی در شبکه اجتماعی فیس‌بوک در این باره گفت: «حتی مشکل انتقال نفت روسیه از طریق اوکراین نیز نمی‌تواند مواضع ما در قبال مناقشه نظامی در اوکراین را تغییر دهد. این مناقشه باید با برقراری یک آتش‌بس سریع پایان یابد و نه با هدف غیر واقع بینانه شکست دادن روسیه و با هدف واقعی پر کردن جیب تولیدکنندگان اسلحه.»

او همچنین تأکید کرد که ادامه اجرای این تحریم بی‌معنا [ممنوعیت انتقال نفت] تنها به اوکراین، اسلواکی و مجارستان آسیب خواهد رساند و تأثیری بر روسیه نخواهد داشت.

پیشتر، در 29 جولای، رسانه‌ها گزارش داده بودند که فیتسو با دنیس شمیگال، نخست‌وزیر اوکراین، تماس تلفنی داشته و پیشنهاد یک راه‌حل فنی برای ازسرگیری انتقال نفت روسیه از خاک اوکراین داده است. گفته شده که چنین مکالمه تلفنی در باره این موضوع اولین بار نیست که صورت می‌گیرد.

رایزنی مجارستان با روسیه و اسلواکی درباره ترانزیت نفت از طریق اوکراین

پیتر سییارتو، وزیر امور خارجه مجارستان اعلام کرد که روز دوشنبه مکالمه تلفنی میان وزیران امور خارجه مجارستان، روسیه و اسلواکی به منظور بررسی موضوع توقف ترانزیت نفت روسیه از طریق اوکراین انجام گرفت. 

وی در صفحه فیسبوک خود نوشت: «ما همچنان در تلاش برای برقراری امنیت بلندمدت تأمین نفت خود هستیم و به همین دلیل صبح امروز دوباره با همتایان روسی و اسلواکیایی خود - سرگئی لاوروف و یورای بلانار در این باره رایزنی و تبادل نظر کردم.»

سییارتو تأکید کرد که ممنوعیت انتقال نفت از روسیه توسط مقامات اوکراینی، توافق‌نامه اتحادیه اروپا را نقض می‌کند و امنیت انرژی مجارستان را به خطر می‌اندازد. او افزود که راه‌حل‌هایی برای اطمینان از تداوم تأمین نفت به طور مداوم مورد بحث قرار گرفته است.

پیشنهاد خروج مجارستان از اتحادیه اروپا و ناتو از سوی مقام لهستانی 

تئوفیل بارتوشوفسکی، معاون وزیر امور خارجه لهستان روز دوشنبه ابراز عقیده کرد که مجارستان برای حفظ اتحاد خود با روسیه باید از اتحادیه اروپا و ناتو خارج شود. این اظهار نظر در پاسخ به سخنان نخست‌وزیر مجارستان، ویکتور اوربان، در مورد «سیاست دوگانه» ورشو در قبال مسکو مطرح شد.

بارتوشوفسکی گفت: «مجارستان، و نه لهستان، با روسیه تجارت می‌کند. برخلاف نخست‌وزیر اوربان که در حاشیه جامعه بین‌المللی، چه در اتحادیه اروپا و چه در ناتو قرار گرفته است.» 

او اظهار تعجب کرد که چرا مجارستان عضو ائتلاف‌هایی است که از آن‌ها خوشش نمی‌آید و مجبور نیست در  اتحادیه اروپا و ناتو باقی بماند.

پیش از این، اوربان سیاست «دوگانه» مقامات ورشو در قبال مسکو را محکوم کرده و یادآور شده بود که لهستانی‌ها همچنان از طریق واسطه‌ها با شرکت‌های روسی تجارت می‌کنند.

علاوه بر این، نخست‌وزیر مجارستان لهستان را متهم کرد که با تضعیف محور برلین-پاریس به نفع یک پیکربندی جدید شامل لندن، ورشو، کی‌یف، کشورهای بالتیک و کشورهای اسکاندیناوی، تعادل قدرت در قاره اروپا را برهم زده است.

واکنش زاخارووا به رسیدن بدهی آمریکا به رکورد جدید 35 تریلیون دلار 

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که رکورد جدید بدهی عمومی دولت ایالات متحده آمریکا که به 35 تریلیون دلار رسیده است، بحث‌ها درباره پیروی از غرب به عنوان خط مشی اصلی سیاست روسیه را به یک نمایش مضحک تبدیل می‌کند. 

وی در کانال تلگرام خود نوشت: «ورشکستگی مالی آمریکا به همراه رکود جدی در اروپا هرگونه صحبت درباره پیروی از غرب به عنوان تنها خط مشی سیاسی قابل قبول روسیه را به یک نمایش مضحک تبدیل کرده است.»

پیش‌تر در همان روز، بخش روابط عمومی کمیته بودجه مجلس نمایندگان آمریکا گزارش داد که بدهی عمومی آمریکا برای اولین بار در تاریخ این کشور به 35 تریلیون دلار رسیده است. کارشناسان صندوق بین‌المللی پول (IMF) افزایش بدهی عمومی آمریکا را تهدیدی برای اقتصاد جهانی دانستند و هشدار دادند که تا سال 2032، بدهی عمومی کشور ممکن است از 140 درصد تولید ناخالص داخلی فراتر رود.

آمریکا بمب‌افکن‌های استراتژیک خود را از پایگاه هوایی نزدیک اوکراین خارج کرد

ایالات متحده آمریکا بمب‌افکن‌های استراتژیک خود از نوع B-52H Stratofortress را از پایگاه هوایی در خاک رومانی و نزدیک مرز اوکراین خارج کرد.

 بر اساس وب‌سایت نیروی هوایی ایالات متحده در اروپا، دو فروند هواپیمای B-52H  متعلق به نیروی هوایی ایالات متحده اولین عملیات خود را در پایگاه هوایی "میخائیل کوگلنیچانو" در خاک رومانی به پایان رسانده و به پایگاه هوایی بارکزدیل در لوئیزیانا بازگشتند.

در طی استقرار در اروپا، هواپیماهای B-52H عملیات مشترکی با نیروی هوایی فنلاند، آلمان، بریتانیا، مجارستان و رومانی انجام دادند. این اقدام نشان‌دهنده "قدرت و پایداری اتحاد ایالات متحده و رومانی و همچنین تعهد مشترک به امنیت منطقه‌ای و دفاع جمعی ناتو" بود.

در اواسط ژوئن، ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، اعلام کرده بود که ناتو قصد دارد سه پایگاه نظامی بزرگ برای تأمین تسلیحات به کی‌یف در کشورهای خود ایجاد کند. او تأکید کرده بود که ایجاد چنین پایگاه‌هایی به معنای کنترل کامل ائتلاف بر هماهنگی انتقال تسلیحات خواهد بود. به گفته نخست‌وزیر، این پایگاه‌ها در کشورهای هم‌مرز با اوکراین، از جمله لهستان، رومانی و اسلواکی ساخته خواهند شد.

اعتراض وزارت خارجه روسیه به کاردار موقت جمهوری چک در مسکو 

وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه "یان اوندرژیک"، کاردار موقت جمهوری چک در مسکو را احضار کرد. 

طبق اطلاعات منتشره در وب‌سایت این وزارتخانه، این اقدام به دنبال تلاش یکی از اعضای سفارت جمهوری چک برای قاچاق مواد مخدر انجام شد و چک اعتراض خود را اعلام کرد.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «بر اساس کنوانسیون وین درباره روابط دیپلماتیک 1961، به طرف چک پیشنهاد شده است که از مصونیت خود در برابر صلاحیت کیفری فدراسیون روسیه در مورد این عضو سفارت خودداری کند تا به مسئولیت کیفری کشیده شود. در غیر این صورت، این عضو دیپلماتیک مجبور به ترک روسیه خواهد بود.»

روابط مسکو و پراگ به دلیل سیاست‌های ضدروسی و حمایت چک از کی‌یف به شدت تیره شده است. در ماه مه، سفیر پراگ در مسکو به کشور فراخوانده شد. در آن زمان، یان لیپاوسکی، وزیر امور خارجه چک، اعلام کرد که در حال کار بر روی تعیین سفیر جدید است، اما زمان دقیق اعزام او به روسیه را اعلام نکرد.

این کشور کار کنسولگری‌های عمومی خود در ایکاترینبورگ و سن پترزبورگ را از تاریخ 24 فوریه 2022 پس از آغاز  حمله نظامی روسیه به اوکراین متوقف کرده است.

پاسخ سناتور روس به درخواست نماینده رادا برای مذاکرات فوری با مسکو

ولادیمیر جباروف، معاون اول رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه روز دوشنبه در پاسخ به درخواست آرتیوم دیمیتروک، نماینده پارلمان اعلای اوکراین، برای آغاز فوری مذاکرات با مسکو اعلام کرد که روسیه همواره آماده مذاکره است. 

جباروف گفت: «روسیه همیشه آماده مذاکره بوده است. رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین و وزیر امور خارجه [سرگئی لاوروف] بارها این موضوع را اعلام کرده‌اند.» وی تأکید کرد که همه چیز به معنای کلمه «مذاکره» بستگی دارد که دیمیتروک در این مورد به کار می‌برد.

این نماینده پارلمان اوکراین روز دوشنبه گفت که از شروع هرچه سریع‌تر مذاکرات بین اوکراین و روسیه حمایت می‌کند. به گفته او، این مناقشه باید هرچه سریع‌تر خاتمه یابد، زیرا این امر جان اوکراینی‌ها و  کل کشور را نجات خواهد داد. وی افزود که پایان این جنگ پیروزی خواهد بود زیرا سربازان اوکراینی ازجان باختن دست خواهند کشید. 

دیمیتروکو همچنین هشدار داد که اگر مقامات کی‌یف همچنان به ادامه جنگ اصرار کنند، مردان اوکراینی‌ به پایان خواهند رسید و به طور کلی از بین خواهند رفت.

گزارش ستاد کل ارتش اوکراین درباره وضعیت وخیم در یکی از جبهه‌ها

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین روز دوشنبه گزارش داد که وضعیت در محور پاکروفسکی در منطقه دونتسک برای نیروهای مسلح اوکراین همچنان متشنج‌ترین وضعیت است.طبق این اطلاعات، طی 24 ساعت گذشته 128 مورد درگیری نظامی شدید ثبت شده است. 

این ستاد یادآور شد: «وضعیت در محور پاکروفسکی از  دیگر مناطق جبهه نبرد داغ‌تر است.» 

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، بارها اعلام کرده است که محور پاکروفسکی برای نیروهای مسلح اوکراین سخت‌ترین منطقه است.

دستگیری 6 مظنون به آتش‌سوزی خودروهای نظامی اوکراینی

سرویس امنیت اوکراین و پلیس اوکراین در شهر اودسا شش نفر را به اتهام آتش زدن 15 خودرو نظامی طی دو هفته گذشته دستگیر کردند. 

به گزارش رسانه‌ها، عاملان به آتش کشیدن خودورهای نظامی که بین 18 تا 24 سال داشته و کارکنان یک سرویس تحویل غذا بودند، به محکومیت تا هشت سال زندان تهدید می‌شوند. 

در اوکراین اخیراً موارد آتش‌سوزی خودروهای نظامی افزایش یافته است. گزارش‌ها حاکی از آن است که این اقدامات به دلیل تشدید قوانین بسیج در کشور انجام می‌شود. به‌ویژه در نیمه دوم ماه جولای، موج جدیدی از این آتش‌سوزی‌ها گزارش شد که خودروهای نظامیان در شهرهای اودسا و خرسون به آتش کشیده شدند. هفته گذشته نیز چندین خودروی نظامی در کی‌یف و دو خودرو در شهر وینیتسیا به آتش کشیده شد.

اعتراف به سطح بالای آمادگی نیروهای مسلح روسیه در لهستان

نشریه لهستانی "Mysl Polska" روز دوشنبه گزارش داد که نیروهای مسلح روسیه سطح بالایی از آمادگی را در طول درگیری‌های نظامی در اوکراین به نشان گذاشته‌اند. در این تحلیل آمده است: «شجاعت فردی سربازان روسی، آمادگی بهتر واحدها و هماهنگی بهتر شاخه‌های مختلف نظامی ارتش روسیه در جبهه مشاهده می‌شود.» 

این نشریه تاکید کرد که عملیات تابستانی نیروهای روسی به طور منظم و با خونسردی انجام می‌شود. این مقاله اشاره می‌کند که ارتش روسیه از لحاظ منابع انسانی، تجهیزات نظامی و هواپیماها بر طرف اوکراینی برتری دارد و عملیات بر اساس اصول هنر نظامی انجام می‌شود.

همچنین در این مقاله به کارآیی بالا در خدمات تخلیه و پزشکی روسیه، تعداد زیاد بیمارستان‌های صحرایی و انتقال سریع مجروحان شدید به بیمارستان‌های داخلی روسیه اشاره شده است. نویسنده یادآور شده که سطح تلفات جبران‌ناپذیر ارتش روسیه نسبتاً پایین است و نرخ زنده ماندن مجروحان بسیار بالاست.

انتهای پیام/