تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3733126
شناسه : 3733126
تاریخ :
حماس: نتانیاهو دروغ می‌گوید و مانع توافق می‌شود اقتصاد ایران: منابع وابسته به حماس در واکنش به نتایج نشست رم درباره غزه، با اشاره به کارشکنی مجدد صهیونیست‌ها در مسیر رسیدن به توافق اعلام کردند: نتانیاهو دروغ می‌گوید و همچنان مانع توافق می‌شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بعد از نشست بی‌نتیجه‌ای که چند روز قبل در رم، پایتخت ایتالیا میان طرف‌های مصری، قطری، آمریکایی و صهیونیستی درباره غزه برگزار شد و درخواست‌های غیر قابل اجرایی که صهیونیست‌ها مطرح کردند، منابع فلسطینی با رد موانع موجود از سوی هیئت اسرائیلی بر سر راه تکمیل توافق، آخرین تحولات مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا در نشست رم را توضیح دادند.

در این زمینه یکی از رهبران مقاومت فلسطین در گفتگو با المیادین اعلام کرد: رهبری جنبش حماس روز دوشنبه پیامی را به رهبران اقدام ملی فلسطین در خصوص آخرین تحولات مربوط به مذاکرات، ارسال کرده است.

تداوم مانع‌تراشی صهیونیست‌ها در مسیر توافق

این رهبر مقاومت فلسطین اظهار داشت: حماس در این پیام خود اعلام کرد که خلاصه‌ای از آنچه را در نشست رم به دست آمده، از میانجی‌های مصری و قطری دریافت کرد و متوجه شد که اشغالگران همچنان موضع قبلی خود را در مسئله اسرا حفظ کرده‌اند.

این منبع گفت: پیام حماس حاکی از آن است که صهیونیست‌ها با عقب‌نشینی از محور فیلادلفیا (صلاح‌الدین) و گذرگاه رفح موافقت نکرده‌اند.

وی افزود: حماس تأکید کرد که میانجی‌ها از طرف صهیونیستی خواسته‌اند موضع نهایی خود را درباره این مسائل اعلام و آن را شفاف‌سازی کند.

یکی دیگر از منابع ویژه فلسطینی در گفتگو با المیادین درباره نشست رم اعلام کرد: رژیم اشغالگر به مواضع قبلی خود مبنی بر امتناع از آزادی شماری از اسرای فلسطینی محکوم به حبس ابد و تعدادی از اسرایی که بیش از 15 سال حبس دارند، اصرار دارد.

این منبع تأکید کرد: اشغالگران همچنین اصرار دارند که شماری از اسرا را به غزه و یا خارج از اراضی فلسطین منتقل کنند. صهیونیست‌ها همچنین بازگشت شهروندان فلسطینی از جنوب نوار غزه به شمال آن را مشروط به تفتیش و بازرسی آنها برای اطمینان از عدم حمل سلاح توسط این افراد کرده‌اند.

نتانیاهو دروغ می‌گوید و مانع توافق می‌شود

جنبش حماس هم با صدور بیانیه‌ای در واکنش به نشست رم اعلام کرد: ما گزارشی از آنچه را اخیراً در نشست رم درباره مذاکرات آتش‌بس در نوار غزه اتفاق افتاده بود، دریافت کردیم.

این جنبش تأکید کرد: واضح است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اشغالگر بار دیگر به استراتژی تعلل و فرار از رسیدن به توافق برگشته است.

از طرف دیگر «عزت الرشق» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در واکنش به ادعاهای نتانیاهو مبنی بر اینکه حماس مانع توافق است، تأکید کرد: همه این ادعاها پوچ و بی‌اساس است و نتانیاهو کسی است که مانع رسیدن به توافق می‌شود و همواره در این مسیر کارشکنی می‌کند.

وی اضافه کرد: میانجی‌ها به‌خوبی می‌دانند که حماس انعطاف‌پذیری و نرمش زیادی از خود نشان داد تا راه را برای رسیدن به توافق باز کند. حماس همچنین از آنچه در قطعنامه شورای امنیت و نکات مندرج در سخنرانی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در رابطه با آتش‌بس، خروج ارتش اشغالگر از نوار غزه و تبادل اسرا آمده بود، استقبال کرد، اما نتانیاهو با هر دوی آنها مخالف بود.

این مسئول حماس تصریح کرد: همه جهان می‌دانند که نتانیاهو خواسته‌ها و شروط دیگری را مطرح کرده است که حتی در خود سند پیشنهادی اسرائیل هم گنجانده نشده بود و این همان اتفاقی است که در نشست اخیر رم هم رخ داد.

دیروز یک منبع برجسته در مقاومت فلسطین هم درباره نشست رم که روز یکشنبه برگزار شد اعلام کرد: رژیم صهیونیستی توجهی به روند مذاکرات ندارد و شروط جدیدی را برای پیچیده‌تر کردن روند رسیدن به توافق مطرح می‌کند و به‌دنبال تشدید جنایت‌های خود در غزه است.

منبع مذکور تأکید کرد: اسرائیل در صدد ارائه پیشنهاد جدیدی است که مذاکرات انجام‌شده در شش ماه گذشته را تضعیف خواهد کرد. بعد از نشست رم مشخص شد اسرائیل علاقه‌ای به مذاکرات ندارد و می‌خواهد جنایت‌های خود را در غزه تشدید کند.

روز یکشنبه نشست چهارجانبه‌ای با حضور «ویلیام برنز» رئیس سیا، «دیوید بارنیا» رئیس موساد، «محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی» نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر و «عباس کامل» رئیس اطلاعات مصر برگزار شد که در آن، آخرین پیشنهاد صهیونیست‌ها درباره توافق احتمالی برای آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا مورد بررسی قرار گرفت، اما نتیجه خاصی از آنها حاصل نشد.

منابع آگاه از روند مذاکرات گزارش دادند که شواهد نشان می‌دهد «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی عامدانه در تلاش برای کارشکنی مجدد در روند مذاکرات است و با طرح درخواست‌های دشوارتر، روند رسیدن به توافق را به تعویق می‌اندازد.

انتهای پیام/+